Uitwintering 2004

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Hennie Peters »

Albert,

Ik heb al verschillende keren gelezen dat Buckfast bijen wat betreft het overwinteren van darren iets toleranter zijn dan andere rassen.
Kunnen deze darren dan niet voor de bevruchting in maart van de koningin zorgen ?
Of zijn het dan zulke oude mannetjes geworden dat hen dit niet meer lukt :-)



groet,
Hennie
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Hans van der Post. »

Hennie Peters schreef:
Albert, Kunnen deze darren dan niet voor de bevruchting in maart van de koningin zorgen? Of zijn het dan zulke oude mannetjes geworden dat hen dit niet meer lukt :-)
groet, Hennie
Het zijn oude mannetjes, lees maar het art. van Jan Trip http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3103
Wat betreft de leggende werksters, Albert heeft gelijk.
Ook ik ben een ongelovige "Thomas" meerdere keren uitgeprobeerd, afgeslagen bijen afstand 25 meter de volgend ochtend zaten in schone uitgebouwde raten weer massa's eitjes. Dit komt ook dat de eierleggende werkbijen kunnen vliegen, maar ook dat er weer nieuwe eirerleggende werksters ontstaan, weer van een andere kaste.
Er zitten namelijk minstens 20 groepen bijen in een volk. (Een moer paart met 20 > darren) Elke groep werksters willen de genen overdragen dus elke groep zal trachten eieren = nakomelingen voort te brengen.
Gewoon met een krant verenigen of beter weg doen. Het zijn heel oude werksters die al(darren) broed hebben verzorgd misschien al maanden zonder moer zitten. De kans dat bij verenigen de goed moer sneuveld is groot.
Hans.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door wilde »

Of zijn het dan zulke oude mannetjes geworden dat hen dit niet meer lukt :-)
Hennie, het komt inderdaad bij Buckfastbijen wel voor dat er in de winter nog wat darren in de volken blijven. Voor de bevruchting zijn die denk ik niet meer geschikt. De vruchtbaarheid van darren heeft ook een piek bij een bepaalde leeftijd. Koninginnentelers als Jan Trip en Hennie Kroese weten daar wel meer over te vertellen.

Die oude winterdarren zijn leuk om waar te nemen, maar verder niet erg nuttig. Dat verandert pas als het broednest wordt uitgebreid.
Veel imkers, ook nu nog, menen dat darren slechts opeters zijn en nauwelijks nuttig en 80 tot 100 jaar geleden waren ze nog extremer. Ze verwijderden zo veel mogelijk darrenbroed en ook de darren zelf waren niet veilig.

Op keuringen van volken krijg je minpunten voor de aanwezigheid van darrenbroed. Zulke keuringen vinden bijvoorbeeld plaats ter gelegenheid van de Bijenmarkt Veenendaal. Dat is mijns inziens volkomen belachelijk. Ik zou aftrek geven voor het ontbreken van darrenbroed in juli. Nu wordt door de deelnemers kunstmatig een volk samengesteld (darrenbroed verwijderd) om aan de meest gunstige beoordeling te komen. Je moet er maar aan mee willen doen![V]

Ik behoor tot de imkers die graag darren in de volken zien. Ze zijn denk ik zeer nuttig. Dat zie je ook aan het gedrag van het volk. De opkweek van een dar kost meer energie voor het volk dan die van een werkster. Toch doen ze dat en ze voeden ze met plezier als volwassen insect. Dat doen ze echt niet voor niets.
Het uitsnijden van darrenbroed om varroa te bestrijden moet je daarom mijns inziens beperken. Het verwijderen van maximaal 1 volledig raam darrenbroed (in etappes) is al een grote ingreep. Verder zou ik niet gaan.
Albert
kole.amj
Berichten: 407
Lid geworden op: za 25 jan 2003, 10:25
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door kole.amj »

Albert,

Als een volk zijn aantal darren regelt zal het ook niet vaak een volledig raam met darrencellen aanleggen.De darrenraatmethode biedt
de mogelijkheid tot wellicht onevenredig aantal darren.De bijkomstigheid van de voorkeur van Varroa kunnen we daardoor gebruiken.Op het evenwicht tussen darren en werksters zal het niet zoveel invloed hebben.Wel natuurlijk op de geleverde arbeid om de darren te verzorgen.Maar daarvoor krijgt het volk een mindere Varroa-druk voor terug.Dus gezonder sterker en daardoor wellicht gemakkelijk in staat toty leveren extra arbeid tbv darrenraatmethode.
Als jij meent dat oude darren niet meer instaat zijn tot bevruchten dan lijkt mij dat in het kader van overleven van een volk vreemd.In noodgevallen,en bij Daan was dat het geval,zal misschien de juvenaliteit,heet dat zo,wel kunnen herstellen.

Groet,
A-3
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Ria van den Berg »

Misschien is het weer een verschil met Nederland, maar bij ons gaat het eigenlijk altijd goed als we een volk met eileggende werktsters afslaan, de kast terug zetten en er een paar raampjes broed/bijen met een nieuwe, bevruchte moer indoen.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
DaanL
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door DaanL »

Het is bij mij ook nooit verkeerd gegaan, maar zoals je zegt, er zou zo weer een nieuwe eierleggende werkster kunnen komen. Ik doe dit al jaren en nog nooit probelemen gehad.

Het darrenbroed wat erin zat heb ik voor een klein deel kapot gemaakt maar ook een groot deel laten zitten. Zo kan straks de koningin weer bevrucht worden........
Lijkt mij.......

En hoop ik....
Met vriendelijke groet, Daan Ludwig
(Hoenderloo)
Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Frans vanTongeren »

Albert schreef o.a.:
Ik behoor tot de imkers die graag darren in de volken zien. Ze zijn denk ik zeer nuttig. Dat zie je ook aan het gedrag van het volk
Hij heeft, denk ik , gelijk.
Een Poolse imker heeft ooit een tweedeling gemaakt van zijn groot aantal volken. In deel 1 decimeerde hij het darrenbroed en in deel 2 liet hij de mannen ongemoeid..
Waar de darren konden blijven voortbestaan, werd de meeste honing gewonnen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8260
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 4
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Hans van der Post. »

Ria van den Berg schreef:
Misschien is het weer een verschil met Nederland, maar bij ons gaat het eigenlijk altijd goed als we een volk met eileggende werksters afslaan, de kast terug zetten en er een paar raampjes broed/bijen met een nieuwe, bevruchte moer indoen.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
Ja Ria maar dat gaat hier ook goed, zeker met de variant: "een paar raampjes broed/bijen met een nieuwe, bevruchte moer".
Maar wat Daan wil en wat naar zijn zeggen "altijd goed gaat" is - in maart - een raam met openbroed in afgeslagen eierleggende werksters volk hangen en dan gebruik makend van darren die nog geboren moeten worden.
Ahum ik geloof niet in maartse sprookjes.
De jongemoer loopt uit vanaf 18-3 gerekend (13 dagen)op 30-3 + 5 dagen dan is de moer geslachtsrijp. De darreneieren, van de eierleggende werksters, hadden eind februari moeten worden gelegd om geslachtrijpe darren in april te leveren. Als het sprookje uitkomt, zal het volk pas rond juli tot normale sterkte zijn uitgegroeid.
Hans.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Uitwintering 2004

Bericht door wilde »

De darrenraatmethode biedt de mogelijkheid tot wellicht onevenredig aantal darren.
Adrie, als je de bijen hun gang laat gaan, sta je versteld van de hoeveelheid darrenbroed die ze aanmaken. Ik geef geen darrenkunstraat, maar een geheel leeg bouwraam, dat door een horizontaal latje in tweeën is gedeeld. Dat laatste is bedoeld om gemakkelijk een helft uit te snijden.

Op bijgaand plaatje is zo'n raam te zien. In het onderste deel is ook wat werksterraat gemaakt, maar op het moment van de foto niet meer belegd. In totaal hebben ze dus ongeveer 75% van de open ruimte omgezet in darrenbroed. Dikwijls is het ook 100%. Dan is er ook elders in de kast nog hier en daar wat grof werk, maar meestal wat minder. Zo'n raam (100%) levert dus ruim 6 dm², dus 6 x 2 x 300 = 3600 darren. Dat is wat anders dan de paar honderd die meestal in bijenboeken worden genoemd.
Groetend, Albert

http://people.zeelandnet.nl/ahdewilde/p ... aat03b.jpg
Henk Klok
Berichten: 761
Lid geworden op: wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Uitwintering 2004

Bericht door Henk Klok »

ik heb nog niet in mijn 3 kasten gekeken, maar alle volken vlogen laatst en haalden stuifmeel. Ook een volk dat ik in een holle boom had geplaatst heeft de winter overleefd.
Ik geef geen darrenkunstraat, maar een geheel leeg bouwraam, dat door een horizontaal latje in tweeën is gedeeld. Dat laatste is bedoeld om gemakkelijk een helft uit te snijden.
Ik gebruik voor de darrenraatmethode een verticaal in drieën gedeeld raam. Deze indeling is erg handig om per deel in te zetten of om te wisselen.
De bijen bouwen deze kleine inzetraampjes zelf uit.
Afbeelding
groet,
Henk
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten