APIGUARD ervaringen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:
Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » di 24 aug 2004, 17:29

Het lijkt wel een promotie verhaal voor Thymovar te worden maar vandaag vond ik op de "Vaselinebodem" bij de "APIGUARD- volken" gemiddeld zo'n 50 mijten, in tegenstelling tot de "thymovar-volken waar ik na drie dagen gemiddeld zo', 450 mijten vond.

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door depauws » di 24 aug 2004, 21:53

Dag Dick

50 varroa-mijten is niet erg veel, zelfs verdacht weinig.
Een goed werkend product moet eerst een grote mijtenval produceren die daarna stilaan verminderd, dit duidt erop dat het aantal mijten terugloopt.
Mijtenval zou steeds moeten uitgedrukt worden in aantal/dag.

Bepaalde volken hebben bij ernstige varroabesmetting een natuurlijke val van 50/dag.

Voederen tijdens behandeling met thymovar (eerste dagen) of mierenzuur lijkt af te raden omdat de kans op inmenging bestaat. Liever enkele dagen wachten.

Succes met de behandelingen
Depauws

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » wo 01 sep 2004, 21:16

Jammer dat er zo weinig respons komt op het APIGUARD verhaal. Zijn er wel gebruikers onder de lezers? Frans, jij hebt meer succes met je mijtenval.

Maargoed, terwijl er in de "Thymovarvolken" nog steeds zo'50 mijten per dag blijven vallen en de bodum rood ziet van de mijten blijft de stand bij APIGUARD op zo'n 80 mijten over de hele periode hangen. Zouden dit toevallig van die mooie poetsvolken zijn? Werkt dat spul gewoon niet? Nauwelijks? Anders??
Er hangt overigens wel een Thym lucht boven de kasten.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door Hans van der Post. » wo 01 sep 2004, 23:48

Ik gebruik ook Apiguard er zijn bij mij en ander imkers in mijn omgeving meer mijten gevallen dan jij hebt geteld. Wat mij wel opvalt is dat het zeer wisselend is. Sommige volken hebben er de pest aan verhuizen het voer en het broednest wordt niet opnieuw belegt. Teminste op drie raten waarop het bakje staat. Terverduidelijking er onstaat een "gat" in het broednest wat zich niet over het hele raam uitstrekt. Ik zal over een week Thymovar in een paar volken "hangen" kijken of dit een ander beeld geeft.
Hans

ko visser
Berichten:19
Lid geworden op:vr 22 mar 2002, 19:30
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door ko visser » do 02 sep 2004, 20:01

dickvanleeuwen schreef:
Jammer dat er zo weinig respons komt op het APIGUARD verhaal. Zijn er wel gebruikers onder de lezers?
Maargoed, terwijl er in de "Thymovarvolken" nog steeds zo'50 mijten per dag blijven vallen en de bodum rood ziet van de mijten blijft de stand bij APIGUARD op zo'n 80 mijten over de hele periode hangen. Zouden dit toevallig van die mooie poetsvolken zijn? Werkt dat spul gewoon niet? Nauwelijks? Anders??
Er hangt overigens wel een Thym lucht boven de kasten.
Hallo Dick,
Ik probeer ook apiguard op 2 volken die ik thuis heb staan. Twee weken geleden geplaatst; de randen ingedrukt om toegang te houden voor de bijen. Er gebeurde zeer weinig. Vorige week vrijdag gekeken; de bakjes waren netjes dichtgekit aan de dekplank. Heb toen een strook aan 4 kanten uit de bakjes geknipt. Dat hielp. De eerste paar dagen heb ik hooguit 20 mijten gezien. Vandaag, na goed zoeken, vind ik er nog een stuk of 5. Lijkt me een zeer magere oogst.
Het spul stinkt wel: ik had de restanten die de bijen uit het bakje wegslepen met een papieren zakdoek van de bodemplank geveegd, uitgeschud en die weer in m'n zak gedaan. Je stinkt dan zelf een uur in de wind naar motteballen.
Ik heb nog 2 bakjes staan. Ik weet niet of ik die nog toepas.

kv

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door Gerard van Gastel » do 02 sep 2004, 21:51

Ik heb bij een volk Apiguard volgens het voorschrift aangebracht op de raampjes, en pas na 4 dagen begonnen met bijvoeren.
De bijen kwamen de eerste 2-3 dagen nauwlijks of niet in de buurt van het schaaltje, maar de eerste dag lagen er 61 mijten, de tweede dag 513, de derde dag 451, vierde dag 148 en zo liephet terug tot 26 stuks gisteren. Het ruikt behoorlijk, maar volgens mij werkt het prima!

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » vr 03 sep 2004, 16:22

Beste Gerard,

Grappig dat jij de mijten zo hebt geteld. Ik rond het maar af op hele getallen. Vandaag heb ik de ÄPIGUARD-volken" nagekeken. Er zat nog een bodempje in het schaaltje. De lucht van Thymol is er, maar de mijtenval blijft verder uit. Ook onder het schaaltje wordt het voer nu gewoon opgeslagen, dat in tegenstelling tot de Thymovar-volken". Direct onder de gele plaatjes blijven de raten leeg.

Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten:440
Lid geworden op:wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door Gerard van Gastel » vr 03 sep 2004, 21:41

Ach, als ik eenmaal aan het tellen ben...
In deze Apiguard kast had ik voor het gebruik van Apiguard een mijtenval van ca 60 stuks per dag, dan heb ik de Apiguard geplaatst, en nu 8 dagen later (tot nu toe ongeveer 1300 dode mijten) is de mijtenval 49, 23 meer dan gisteren. Zou de Apiguard uitgewerkt kunnen zijn?

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » vr 10 sep 2004, 21:59

Vandaag de potjes verwisseld. De potjes zaten muurvast gekit. In alle drie de potjes zat nog een bodempje wit, hard, droog spul. De afgelopen week zijn er nog redelijk wat mijten gevallen. Gemiddeld zo'n 250. Het gaat toch redelijk goed dus. In tegenstelling tot de "Thymovarvolken" hadden deze volken het voer ook goed/ mooi boven in de kast opgeslagen. Ze lijken zich van de potjes niets aan te trekken.

Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten:641
Lid geworden op:do 01 mei 2003, 13:08
Locatie:Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen » zo 12 sep 2004, 12:06

Gister is Hans zo aardig geweest om een foto van een weekje Thymovar te plaatsen bij mijtenstrijd, dit is het resultaat van drie weken APIGUARD. Het meest besmette volk van de drie.

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten