mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: mijtenstrijd

Bericht door wilde » ma 06 sep 2004, 23:01

De dampspanning van mierenzuur, waar Minne het over heeft, kan bij behandeling langs de bovenkant net teveel zijn voor jonge uitlopende bijen. Ik moest een volkje samenstellen voor het invoeren van een nieuwe rasmoer. Ik gaf ze ook 2 ramen met uitlopend broed. Ik meende er goed aan te doen ze eerst nog een keer te behandelen met mierenzuur, voordat de nieuwe majesteit haar intrede zou doen. Ik deed dat via een bierviltje aan de bovenkant. Dat ging dus geheel verkeerd. Waarschijnlijk was de dosering (voor een 6-ramer) iets te hoog. Ik had in elk geval tientallen dode jonge bijen, vele ook nog in de raat, die net bezig waren met uitlopen, maar dat niet konden volbrengen. Het mierenzuur (65%) zo dicht op de bijen, die nog niet kunnen weglopen is dus beslist niet goed. Het is uiteindelijk allemaal weer redelijk goed gekomen, maar ik had toch de pest in over het verlies van een paar honderd jonge bijen door mijn toedoen.
Albert

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 08 sep 2004, 13:12

Frans,
Wat ga je doen als de Varroa-regen aanhoud na de vier behandelingen met MZ?

Ik ben ook benieuwd of er medelotgenoten zijn waar de bijen hun beschadigde poppen uit de kast gooien.
Poppen die dus onvolgroeid zijn en duidelijke DWV aangetast zijn.

De bijen heb ik bij huis staan dus iedere ochtend zie ik wat er op de vliegplank ligt.


gerard.b.w.vos

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » wo 08 sep 2004, 14:32

Dag Gerard,
Na vier behandelingen, moet al het gesloten broed ge-opend zijn. In wezen zijn er dan 13 dagen gepasseerd. Alle mijten zijn dan geconfronteerd geweest met mierenzuur en daar laat ik het dan maar bij.
Mocht.. er veel darrenbroed zijn geweest, dan kan ik op dag 15 een vijfde viltje leggen; die darren leven toch 14 dagen in het poppstadium en de werksters 12 dagen.
-
Daarom snap ik niet dat de Nassenheider verdamper maar tien dagen in de kast hoeft te zitten. Er zijn dan immers poppen die niet geopend zijn in die periode en de mijten daarin zullen weer voor nieuwe terroristen gaan zorgen als ze de vrijheid krijgen zonder 'verzuurd' te worden.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door gerard.b.w.vos » wo 08 sep 2004, 15:49

Frans,
Buiten de "gelukkige" darren om die nog in de gesloten cellen zouden zitten, welke garantie is er dat alle mijten ook verdwenen zijn na de zuurbehandeling?
Bij een zeer zware besmetting-zoals bij jou, en ook bij mijn volken- blijven er toch velen over.
Wat is het rendement van een MZ behandeling? 70 - 80%??
Een 100% vernietiging zal jammer genoeg toch niet plaats vinden.
En de darren.. als ze er nog zijn(althans bij mij in de volken nog wel), het mierenzuur zou toch ook nog doorwerken tot in de cellen!?
De nog aanwezige mijten mogen dus blijven?

gerard.b.w.vos

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » wo 08 sep 2004, 16:58

Yess Gerard..., I give up !
De bijen hebben nu toch wat meer kans, de winter door te kunnen komen.
Dat aantal mijten verbaast me; volgens mij heb ik er nooit zoveel gehad !

Minne Bonnema.
Berichten:252
Lid geworden op:za 06 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Minne Bonnema. » wo 08 sep 2004, 18:55

Hoi Frans, bij een geslaagde mierenzuur behandeling,worden de mijten in het gesloten broed ook naar een andere wereld geholpen.
Groeten Minne.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » wo 08 sep 2004, 20:27

Frans, ik neem aan dat je het karwij in december nog gaat afmaken met oxaalzuur (druppelen) ?

Thomas

Gebruikersavatar
J A Verwijmeren
Berichten:112
Lid geworden op:zo 04 mar 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door J A Verwijmeren » wo 08 sep 2004, 20:55

Thomas



Jij hebt vorig seizoen ook de bijen behandeld met oxaalzuur druppel methode, je kan het maar eenmaal toepassen omdat de bijen en de koningin verzuren.
Als je de moeren van vorig jaar gaat behandelen leggen zij dan niet het loodje?
Ik denk dat je wel de jonge moeren kunt druppelen maar niet de overjarige.

Maar wie weet gaat het toch.
Groeten Jack

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » wo 08 sep 2004, 21:47

Ik heb allemaal jonge moeren, Jack.
Vorig jaar inderdaad eerst mierezuur toegepast met vrij veel mijtenval.
De slotbehandeling met oxaalzuur sloeg echter alles. Indien Frans dit toepast zal het me niet verbazen dat er nog eens honderden mijten per volk vallen. En, zoals Frans zelf al zei, 1 mijt in de winter zijn er tien in het voorjaar.

Groeten, Thomas

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » do 09 sep 2004, 17:02

Frans vanTongeren schreef: Daarom snap ik niet dat de Nassenheider verdamper maar tien dagen in de kast hoeft te zitten. Er zijn dan immers poppen die niet geopend zijn in die periode en de mijten daarin zullen weer voor nieuwe terroristen gaan zorgen als ze de vrijheid krijgen zonder 'verzuurd' te worden.
Frans, wat jij hier schrijft is het standaard verhaal bij alleen werksterbroed. Indien darrenbroed aanwezig is, dan moet de verdamper uiteraard wel degelijk 14 dagen in de kast blijven hangen. Zeker weten.

groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten