Brasil en Varoa(oplossing?)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Brasil en Varoa(oplossing?)

Bericht door apiario » ma 13 sep 2004, 08:21

Goede Morgen Henk en Jelle

Ik zal aan het verzoek van Arno(Brasil) voldoen en de gegevens
aan het forum voorleggen.

Apiario


Oplossing voor bestrijding Varroamijt?

Mijn naam is Arno Wieringa, beroepsimker in Brazilie. Sinds enkele dagen kennisgenomen van het feit dat Holland beschikt over een zogenaamd bijenforum. Naar aanleiding van enige correspondentie met Jelle Hulzinga en Albertus Wieringa (Friesland Boppe?) heb ik aanvullende informatie over de bestrijding cq beperking van de aantasting van Varroamijt. Delen tekst zijn vertaald uit Brasiliaanse literatuur en kunnen zo nu en dan een beetje ongelukkig overkomen., waarvoor mijn welgemeende excuus.

Ik heb enig speurwerk gedaan naar de relatie tussen de varroamijt en de maat van de cellen op de raad. Heb op het Brasiliaanse web gespeurd en een veelheid aan (wetenschappelijk) onderzoek gevonden. Om een lang verhaal kort te houden, inderdaad er bestaat een relatie tussen de celmaat en de varroa-resistentie. Dit is overigens geen nieuws, is al jaren bekend.

Luister en huiver:

Het verschil tussen de Europeese, de Afrikaanse en de Brasiliaanse bijen heeft velen gestimuleerd onderzoek te doen naar de beinvloedbare factoren en voorkeuren van de Varroa-mijt en het type broedcel.

Een belangrijke fase in het leven van de Varroa-mijt is de keuze van het type broedcel. (De Jong et al. 1985). Dit is uitvoerig bestudeerd door diverse onderzoekers (De Jong and Morse, 1988) (Message and GonÇalves, 1995), waarbij het darrenbroed (grotere celmaat) de meeste aantasting vertoonde. Andere factoren die de keuze van de Varroa-mijt voor een bepaalde broedcel heeft zijn ondermeer:

- de ouderdom van de cel;

- de leeftijd van de larve;

- manlijk of vrouwlijke cel;

- opbouw van de cel:

- de maat van de broedcel.

Varroamijt komt overigens niet alleen voor in het broed, ook op volwassen bijen is de varroa met het blote oog waarneembaar. Echter de mijt leeft van gesloten-broed, ze zuigt de larve als het ware leeg, volwassen bijen kunnen de Varroa zelfstandig verwijderen.

De Varroamijt ontwikkeld zich 2 tot 2,5 maal zo snel als een bij. De fase van gesloten broed is hierbij cruciaal. In Brasilie bedraagt deze fase voor werkbijen 12 dagen, de werkbij wordt na 21 dagen geboren. Darrenbroed doet daar enkele dagen langer over. De Varroamijt heeft zich in deze fase al 2 tot 3 keer heeft vermenigvuldigd.

In Europa , waar de werkbijen wat groter zijn, duurt de fase van gesloten broed 3 tot 4 dagen langer, dit is in het voordeel van de snelle vermenigvuldiging van Varroa. Dit kan wellicht ook een van de reden zijn waarom Europees (darren)broed meer last heeft van Varroa dat de Brasiliaanse en de Afrikaanse bijen.

Piccirillo en De Jong (2003) ontdekte dat binnen bijenvolken met een grotere broedcellen (Carnica-bijen 5,3mm) een grotere aantasting vertoonde dan de broedcellen van de Italiaanse bijen (5,15mm) en de Braziliaanse bijen (4,8mm).

Bij de Brasiliaanse bijen is gekeken naar de voorkeur van Varroa-mijt voor darrenbroed (grotere celmaat). Darrenbroed, opgevoed in cellen van werkstersbroed vertoonde beduidend minder sporen van Varroa-mijt dan darrenbroed opgegroeid in eigen cellen. Echter werkbijen opgevoed in cellen van darrenbroed vertoonde nagenoeg geen infectie. Dit laatste houd in dat, naast de celmaat er een relatie bestaan tussen het larve-type (manlijk/vrouwlijk) en de Varroamijt (Issa et al. 1993 en Calderone en Kuenen, 2001).

Ook is aangetoond dat er een sterke relatie bestaat tussen de ouderdom van de raad en hoeveel malen dat dezelfde broedcel gebruikt is (Piccirillo 2001).Dit in relatie tot de celmaat, hoe ouder de cel, hoe kleiner de celmaat, hoe minder percentage aantasting.

De laatste jaren gaat veel aandacht uit naar de diameter van de broedcel teneinde oplossingen aan te kunnen dragen voor bestrijding van de Varroamijt. Bijenvolken op ramen met een kleinere celmaat vertonen minder aantasting (Erickson et al. 1990). De huidige ce

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Brasil en Varoa(oplossing?)

Bericht door apiario » ma 13 sep 2004, 22:12

Hoi Allemaal

Het is mij wel eens opgvallen dat bepaalde imkers totaal niet, of slechts in beperkte mate last hebben van de Varoamijt. Ze deden er niets aan
Nadere bestudering van deze eigenaardige imkers leidde tot een wel zeer bijzondere constatering. De beheersmethodiek van deze hobby-imkers luid (overigens met alle respect) als volgt: het rustig jaren laten staan van de kasten in de achtertuin en zo nu en dan een pootje honing slingeren. Inspectie en het vervangen van oude door nieuwe celraad vindt niet of nauwelijks plaats. Dit betekent dat door de jaren heen de bijen in een steeds kleinere behuizing (lees: celmaat) worden geboren. Dit sluit aan op het verhaal omtrent de relatie celmaat-Varroamijt van Arno Wieringa uit Brasil.

Zijn er meer van deze bevindingen waargenomen?

Apiario

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Brasil en Varoa(oplossing?)

Bericht door Frans vanTongeren » ma 13 sep 2004, 22:34

Dag Apiario,
Je schreef (heel interessant)in je laatste stukje:
Inspectie en het vervangen van oude door nieuwe celraad vindt niet of nauwelijks plaats. Dit betekent dat door de jaren heen de bijen in een steeds kleinere behuizing (lees: celmaat) worden geboren
Dat is misschien de verklaring van het feit dat ik zojuist 2125 mijten heb gevangen met mierenzuur.
Ik laat de bijen zwermen en volop nieuwe raten bouwen op veel kunstraat met een (te) grote celmaat

zonnig46
Berichten:54
Lid geworden op:vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Brasil en Varoa(oplossing?)

Bericht door zonnig46 » di 14 sep 2004, 13:00

Hallo imkers,

1) Apiario, heel interessant wat hier schrijft. Ik ben precies zo een imker zoals je beschrijft.
Worden de natuur-imkers, waar altijd een beetje lacherig om wordt gedaan, toch de sleutel tot het oplossen van het Varroa probleem.
Ik heb vorig jaar een rondleiding gehad door het bijenhuis en zag daar een container gevuld met allemaal bruin gekleurde honingraten. Die waren ingeleverd door imkers en worden weer gerecycled wist de gids mij te vertellen. Dat zou dus een container 'kippen met gouden eieren'

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Brasil en Varoa(oplossing?)

Bericht door Hans van der Post. » di 14 sep 2004, 19:23

Nou zonnige[:)]maak maar een paar onderwerpen aan in de verschillende rubrieken.
Een ding kan ik je wel alvast zeggen; als het zo eenvoudig is - veel imkers vernieuwen hun raten weinig. Dus......
Hans.

jellehulzinga
Berichten:134
Lid geworden op:za 19 jun 2004, 21:51
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Brasil en Varoa(oplossing?)

Bericht door jellehulzinga » di 14 sep 2004, 21:22

Nou zonnige[:)]maak maar een paar onderwerpen aan in de verschillende rubrieken.
Zo is dat. Bij "bedrijfsmethoden"en vervolgens "inwinteren" van jellehulzinga staat er trouwens al ééntje. Dat scheelt al weer.
Jelle

jaap
Berichten:195
Lid geworden op:wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Brasil en Varoa(oplossing?)

Bericht door jaap » wo 15 sep 2004, 01:16

mijten.
de imker en de bijen moeten leren leven met mijten.we moeten aanvaarden dat ze nooit weer weggaan die mijten.hoe kunnen we ze binnen de perken houden? mijns inziens door middel over te gaan op geisoleerde kasten zodat de temperatuur door de bijen met minder energie en moeite op peil blijfd.ook in het voorjaar zo spoedig mogelijk een nieuwe koniging invoeren en dan eenkeer controleren als ze aandeleg is en verder met rust laten.we kunnen ook nog 11 ramen inplaats van 10 ramen in de zelfde kast doen,het helpt weer een beetje.als we dan ook nog kleinere cellen doen help ook een beetje.ook zie ik nog imkers die op dracht velden staan met te kleine volken in veel te grote kasten,de bijen hebben dan veel te veel moeite om het broednest warmte houden.ook hebben we wel eens te veel verwachtingen van de prestatie van de bijen en de oogst.ik vergelijk het nu even met mijn kippen,een kuiken legd echt niet binnen veertien dagen na haar geboorte een ei.zo is het ook met de bijen.het met te kleine volken naar de dracht te gaan is alleen de verwachting dat het volk groeit. en niet honingt we willen graag alle twee maar dat werkt niet .o ja was met kleinere celgrote is te krijgen in polen dus de rollen ook even zoeken. wat ik heb beschreven gebeurd ook in een korf en men zegdt dat korven minder mijten hebben door de isolatie van het stro.jaap

jager

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Brasil en Varoa(oplossing?)

Bericht door Frans vanTongeren » wo 15 sep 2004, 19:40

Dag Erik Rene,
Dat artikel over[de warmtehuishouding in de bijenkast kun je vinden op:
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3695

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten