"vangmethoden van de KKK

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:
"vangmethoden van de KKK

Bericht door Leo van der Heijden » ma 25 okt 2004, 00:03

Zou het niet beter zijn om de larven die de kast verlaten om te verpoppen te vangen? Ik denk dan aan het plaatsen van de bijenkasten op een betonnen vloer met rondom een geul. De constructie van de geul moet zo zijn dat als de larve er in is gekropen of gevallen hij er niet meer uit kan en al kruipende in een bakje of emmertje valt. Vergelijk het een beetje op de manier waarop trekken de padden in het voorjaar langs wegen gevangen worden om aan de andere kant van de weg weer los te laten. Op deze manier kun je vermeerdering van de KKK vanuit bijenkasten een halt toe roepen. Blijft wel het probleem dat de KKK zicht ook in hommel nesten kan vermeerderen en volgens het stuk van "de kever kampagne mailinglijst" ook in rottend fruit. Zou een soort van bijenrooster een uitkomst zijn. Dus een rooster waar de bijen inclusief de moer wel door kunnen maar de kever niet? Een keverrooster dus eigenlijk. Wie weet de maten (breedte, hoogte en lengte) van de KKK? Dit zijn zo maar een paar gedachten die in mij opkwamen toen ik al het slechte nieuws van de KKK aan het lezen was. Misschien zijn er nog andere Imkers die hierover ideeën hebben. Schrijf eens wat ideeën op het forum. Wees niet bang voor een gek idee. Wie weet wat voor een goede ideeën er kunnen ontstaan door samen te denken aan een oplossing.
Groeten Leo.

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Leo van der Heijden » di 26 okt 2004, 23:57

Op de foto van Albert de Wilde (zie laatste reactie rubriek 'kastkever'

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Oude Essink » wo 27 okt 2004, 11:15

Hallo Leo,

Ik laat nog een andere foto zien waaruit blijkt hoe klein de kever is t.o.v. de bij:

Afbeelding

Of deze kever zich door een wildrooster zal laten verschalken, vraag ik mij af; je zou ook moeten weten of de kever, evenals de Varroa, van de bij gebruik maakt om de kast binnen te komen. Een pollenklontje is levenloos materiaal dat zich door een pollenval laat vangen; of je dat bij de kever lukt? [?]

hennie oes

Afbeelding

Sietse
Berichten:14
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 01:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Sietse » do 28 okt 2004, 00:28

Hallo leo en oude essink,

Ik heb vorige week die film gezien van de kkk op de vergadering van subver. Sneek, en zag dus hoe klein ze waren.
Maar of je daar een rooster voor kan maken daar heb ik mijn twijfels over, want dan moet dat dus zo klein zijn dat dat volgens mij niet te maken is????????

En wat dus ook op die film vertelt werd(amerikaanse film, vertaling in duits, dat die larven 40 cm diep de grond ingaan, dus dan moet je dus een aardige geul graven wil je zoiets tegen gaan.

Zag de betreffende amerikaan met een gifspuit rond de kast iets spuiten wat het was weet ik niet.

En wat er tegen te doen is ik zou het zo niet weten wat maar als je die film ziet dan schieten je de tranen je wel in de ogen, van wat die larven en kevers kunnen aanrichten.

Hoop dat het bij die persoon in portugal gebleven is en dat het daar uit geroeid is want als het hier heen komt dan zijn we een heleboel van onze kleine vriendinnen kwijt.

Groeten Sietse

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Leo van der Heijden » vr 29 okt 2004, 19:43

Hennie bedankt voor de foto. Goed te zien is dat de kever beduidend kleiner is dan een honingbij. Zover ik kennis heb van de levenscyclus van de kever denk ik dat de kever zich juist niet verplaatst met behulp van een bij. Dit in tegenstelling tot de Varroamijt.
De kever verpopt zich in de grond. Kan daarna zelf vliegend een nieuwe plek zoeken voor verdere vermeerdering. Juist dit verschil met de Varroamijt biedt naar mijn idee mogelijkheden om de kever uit de bijenkast te houden. Bijvoorbeeld door de vliegopening zo te maken dat de kevers niet in de kast kunnen komen. Of op de drempel worden gevangen.

Sietse je had het over een film over de KKK. Is het mogelijk dat ik deze bij onze vereniging kan vertonen?

Citaat 'En wat dus ook op die film vertelt werd(amerikaanse film, vertaling in duits, dat die larven 40 cm diep de grond ingaan, dus dan moet je dus een aardige geul graven wil je zoiets tegen gaan.'

Hennie Peters
Berichten:965
Lid geworden op:ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Hennie Peters » vr 29 okt 2004, 20:38

Leo,

Voordat je een tankgracht gaat graven rond je bijenstal, zou deze kever niet kunnen vliegen ?


groet,
Hennie

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Leo van der Heijden » za 30 okt 2004, 01:12

Voordat je een tankgracht gaat graven rond je bijenstal, zou deze kever niet kunnen vliegen ?
Hennie voordat de larven kevers worden moeten ze in de grond verpoppen. De larven kunnen nog niet vliegen. Deze moeten al kruipende een plekje zoeken om in de grond te kruipen waar zij zich kunnen verpoppen. Hier zie ik een mogelijkheid om ze te kunnen vangen. Leo

Sietse
Berichten:14
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 01:52
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Sietse » za 30 okt 2004, 14:41

Hallo Leo,

Hoe zie jij dat dan die mogelijkheid.

Je had het al eerder aan gegeven om dan een betonnen vloer te maken onder je kasten, maar volgens mij kunnen die larven ook nog voort bewegen, en hoe wil je dat dan tegen gaan.

Ik denk dat dit een heel moeilijk probleem is(wordt), of ik kan niet goed nadenken hierover[:)].

Maar ik ben benieuwd hoe jij dat wil doen, want echt ze gaan wel 40 cm diep in de grond.

Over die film waar ik het over had, zag je een man met een schep de grond om gooien, en ze zitten echt diep dat heb ik gezien op de film.

Het lijkt mij het enige middel om met een spuit dit ongedierte te bestrijden maar weet het niet zeker.

Groeten Sietse

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Wim Joosten » za 30 okt 2004, 16:11

Is het niet zo, dat als er al larven zijn, het kwaad dan al geschied is. Ik denk dus, dat we dan al een stadium te laat zijn.


Met vriendelijke groet,
Wim

Gebruikersavatar
Leo van der Heijden
Berichten:130
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Locatie:Zwijndrecht
Contacteer:

Re: "vangmethoden van de KKK

Bericht door Leo van der Heijden » za 30 okt 2004, 20:33

Sietse,
Ik denk dat spuiten met gif dan ook weinig uithaalt als de larven al 40 cm onder de grond zitten. Of je moet de grond echt geheel vergiftigen maar dat lijk mij niet goed voor de bijen die ook wel eens uitrusten op de grond voordat ze weer de kast in vliegen.
Daarom de voorziening die moet voorkomen dat de larven in de grond kunnen komen.
(hier had ik een tekening willen plakken maar dat lukt niet)
Kast op betonvloer met rondom geulen voor het vangen van de larven voordat ze de grond in kruipen.
De geulen zijn minstens 20 cm diep met gladde verticale wanden. Of nog beter de buitenste wand helt iets over zodat de larven niet uit de geul kunnen kruipen.
Als de geul ook wat afloopt kruipen de larven naar het laagste punt waar ze dan wel regelmatig moeten worden verwijderd.

Wim natuurlijk is het beter om te voorkomen dat er larven ontstaan. Door bijvoorbeeld de vliegopening zo te maken dat de kevers de kast niet in kunnen. Maar als er toch wat larven ontstaan dan is dit een mogelijkheid om verdere verspreiding te voorkomen.

Beste lezer(essen)s het is niet zo dat ik de wijsheid in pacht heb maar om nu passief te gaan wachten op de kever en dan maar gelijk de gifspuit te pakken vind ik geen goede optie. Door de levenswijze van de kever zijn er naar mijn mening mogelijkheden om deze kever zo veel mogelijk uit de kast te houden en verdere vermenigvuldiging te voorkomen. Als andere betere ideeën hebben laat het ze melden. Meer mensen weten meer dan 1.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten