mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:
Re: mijtenstrijd

Bericht door depauws » ma 29 nov 2004, 17:42

Dag Frans

Betreffende de verhouding 400.
Voor de mierenzuurhebandeling in sept 2004 heb ik de natuurlijke val geteld en daarna vergeleken met het totaal mijten dat er bij behandeling zijn gevallen. Op de meeste kasten was die verhouding 300 tot 500.

Betreffende het totaal van 3.000 mijten in de kast.
Dit is katastrofaal voor een kast die nog moet uitwinteren want het eerste broed zal volledig besmet zijn met varroa, in elke cel zal 1 of meer varoa zitten.

Een winterbehandeling is absoluut nodig, aangewezen lijkt mij de axaalzuur volgens Heidecap.
In België is Perizine toegelaten als nacontrole, is dit in Nedereland toegelaten??


Groeten Depauws

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » ma 29 nov 2004, 17:47

Dag Depauws,
In Nederland is Perezine niet meer toegestaan.
Wellicht zal het ooit weer mogen, maar dan moet er minimaal vijf jaar tussen zitten. De mijten hebben dan hun resistentie tegen dit bestrijdingsmiddel verloren en kan het weer worden gebruikt.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door gerard.b.w.vos » di 30 nov 2004, 13:28

heidecap schreef: Zou het derhalve toch niet het proberen waard zijn om over een week of 3 met een paar korte simpele handbewegingen een paar druppeltjes oxaalzuur (in suikeroplossing) op de bijtjes te laten neerdalen ?
Je zult zien dat de bijen rusig blijven.
Op deze manier wip je de laatste 3 duizend mijtjes in 1 dag uit je kast ...
Groeten, Thomas
voor alle duidelijkheid;
- bij welke buitentemperatuur kan/mag dat?
- hoeveel zuur druppeltjes op hoeveel suikeroplossing?
- ik heb begrepen met ruim lauw resp. warmwater van ca ...°C
- hoeveel suikeroplossing per volk of per raam of per BK

wie kan een beknopte en verantwoorde "gebruiksaanwijzing" geven,
vorig jaar schijnt er toch ook wel het eea te zijn misgegaan.
dus van ervaring kunnen wij allen wat opsteken, wat je wel moet doen en moet laten om deze behandeling uit te voeren.

Het aantal van vallende mijten is ook bij mijn volken hoog.


gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Kroese » di 30 nov 2004, 16:40

gerard.b.w.vos schreef: voor alle duidelijkheid;
- bij welke buitentemperatuur kan/mag dat?
- hoeveel zuur druppeltjes op hoeveel suikeroplossing?
- ik heb begrepen met ruim lauw resp. warmwater van ca ...°C
- hoeveel suikeroplossing per volk of per raam of per BK

wie kan een beknopte en verantwoorde "gebruiksaanwijzing" geven,
vorig jaar schijnt er toch ook wel het eea te zijn misgegaan.
dus van ervaring kunnen wij allen wat opsteken, wat je wel moet doen en moet laten om deze behandeling uit te voeren.

Het aantal van vallende mijten is ook bij mijn volken hoog.


gerard.b.w.vos
Gerard, Uit het archief met als zoekwoord "oxaal" krijg je dan veel discussie over opgedane ervaringen.
Mijn ervaringen heb ik in deze 2 artikelen neergelegd. Hierin staan ook de aanmaak verhoudingen, en de wijze.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... erms=oxaal

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3472

Ik zou zeker iedereen aanraden om het te gaan doen, die niet zeker is van zijn behandeling op wat voor manier dan ook.

Ik heb geweldig goed uitgewinterd door de oxaalzuur, daar ben ik van overtuigd. En het kost nog geen minuut per volk(druppelmethode), en nog geen 5 eurocent aan kosten. Ik heb 1KG gekocht voor 8 euro, en daar kan ik 20 jaar mee vooruit. Ik help bij ons in de vereniging iedereen die mij erom vraagt. Ik ben niet op de promotie tour, iedereen moet zelf weten wat hij toepast.

Groeten Hennie....

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door depauws » di 30 nov 2004, 19:05

Daf Frans
Zie volgende site voor onze mierenzuurbehandeling
http://home.versateladsl.be/marcodepauw/honingbij/
en dan naar "bijensprokkels".

Het sterke van deze methode is de ingebouwde controle.
Als het aantal gevallen mijten goed verminderd (factor 3 à 4) dan is men goed bezig.

Het verschil met Uw methode is het aantal dagen tussen twee behandelingen.
U moet ervan uitgaan dat na een behandeling er 12 dagen lang mijten vallen die gedood werden in de cellen en slechts bij het openen van de cel vrijkomen.
Daarom zal bij een herbehandeling na 4 dagen er een overlapping zijn tussen gedode mijten in de cel van de voorgaande behandeling en gedode mijten op de bijen van de volgende behandeling.

Tellen en controleren is bij de bestrijding van varroa belangrijk.

Uw huidige telling van de mijtenval zal wellicht leiden tot het redden van het volk dat anders ten dode was opgeschreven.

Groeten
Depauws

Marco
Berichten:5
Lid geworden op:do 25 mar 2004, 18:38
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Marco » di 30 nov 2004, 19:07

heidecap schreef: [ En ik moet nog oppassen met de opslag ook, met 2 kleine kinderen. Ik heb de fles een aantal dagen in de stal laten staan, maar ja, ideaal is dat ook niet.
Opgepast sla nooit mierenzuur op in glazen flessen (gesloten uiteraard, anders is er verdamping). In 2003 had ik voor en vriend imker en glasfles van 1 liter gevuld met mierenzuur en die stond te wachten in het lokaal waar ik omlarf en allerhande imkerwerkzaamheden uitvoer. In de zomer en met veel zon is er daar zo'n 30°C. De fles was gebarsten met alle gevolgen vandien. Vensters en deuren open en na 2 dagen kon ik daar terug ingaan met alle gevolgen vandien. Sterk en gevaarlijk spul dat mierenzuur.
mvg,
Marco

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » di 30 nov 2004, 20:29

Gerard, nog even het recept :

Maak een 50% suikeroplossing, dus 1 deel suiker in 1 deel water.
Los in 1 liter hiervan 37 gram oxaalzuurdihydraat op.
Druppels middeels een pipetje, spuitje of iets dergelijks vervolgens 3 mililiter per bezette straat op de bijen.
Een buiitentemperatuur iets boven de 0 graden is ideaal.
Je hoeft de oplossing niet te verwarmen.

Voor extra informatie kiojk ook hier :

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... =oxaalzuur

groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Kroese » di 30 nov 2004, 21:24

heidecap schreef: Maak een 50% suikeroplossing, dus 1 deel suiker in 1 deel water.
Los in 1 liter hiervan 37 gram oxaalzuurdihydraat op.
groeten, Thomas
Beter is de 37 gram eerst in een kleine hoeveelheid water op te lossen, en daarna te vermengen met de suikeroplossing. De kristallen lossen zo beter op, en de oplossing verdeelt zich beter.
Zelf doe ik 5 ml per straatje bijen. 7 straten krijgen 35 ml. bij een volk verdeelt op 2 normale broedkamers kun je dit delen. Ik heb mijn bijen op 1 bak hoge(dubbel HK)ramen ingewinterd.

http://www.algonet.se/~beeman/index-f.html zoek in Hoofdstuk "research-Varoa-Oxalic trickling"
Hier staan duidelijke foto's en een goede beschrijving(engels) van een zeer ervaren grootimker. Hij heeft ook het verdampen ruim onderzocht, speciale bodems gemaakt, maar geeft nu de voorkeur aan de druppelmethode.

Zijn tekst:
It is much faster, safer, and cheaper than using a vaporiser.

Use only Oxalic-2-hydrate (C2H2O2*2H2O), not the waterfree Oxalic.

Mix 7,5 parts Oxalic to
100 parts water and
100 parts sugar by weight

75 g Oxalic-1 liter water- 1 kg sugar
will make 1,66 liter solution that is enough for 50 hives. This mixed up solution will keep for a few weeks only and should be used at once.

Use 20 to 35 ml solution for each hive depending on the size of the treated colony.


Een zeer aan te bevelen site.
Hennie....

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door heidecap » di 30 nov 2004, 21:32

Kroese schreef: Beter is de 37 gram eerst in een kleine hoeveelheid water op te lossen, en daarna te vermengen met de suikeroplossing. De kristallen lossen zo beter op, en de oplossing verdeelt zich beter.
Is inderdaad erg bruikbaar als je de oplossing meteen wilt inzetten.
Als je echter nu de oplossing maakt zoals ik beschreef zijn de kristallen over 3 weken ook helemaal opgelost.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Gerard Boswinkel » di 30 nov 2004, 21:50

Hoi Frans, Thomas en de rest,

@Frans. Met aandacht heb ik je resultaten van de natuurlijke mijtenval van je volk bestudeerd. Jijzelf komt eigenlijk ook al tot de conclusie dat het aantal mijten dat nog in je volk aanwezig is te hoog is. Ik ben het daarom helemaal eens met meneer dePauws die aangeeft dat je nog een behandeling moet uitvoeren. Omdat Perizine in Nederland niet meer toegelaten is, blijft alleen een behandeling met oxaalzuur of melkzuur over. Zoals je weet, kun je oxaalzuur op drie manieren toepassen nl. sproeien, druppelen of verdampen. Melkzuur is alleen door sproeien toe te passen.

Ik heb zelf van een deel van mijn volken ook de natuurlijke mijtenval bepaald. Van de zeven volken die ik heb gecontroleerd lag dit tussen de 5 en ca 100 mijten in 15 dagen. Omdat Dr. Liebig in zijn brochure Das 'A +plus-Konzept'

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten