De Pseudoschorpioen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door heidecap »

Harmen, het schijnt zelfs nog iets gecompliceerder te liggen; Piet schijnt zgn "Mestschorpioenen" te gebruiken, totaal niet geschikt om in een bijenkast in te zetten. Ze hebben hier heeeelemaaaaal niet te zoeken ...
PPO heeft proeven gedaan met verschillende soorten schorpioenen. 't Was allemoal niets!
Ik sprak recentelijk imker Jeroen uit Rotterdam. Hij betrok scorpioenen van Piet.
Hij zag geen rusultaat maar gelooft er wel in !!!??????????
Dat bedoel ik nou : Blijf lekker geloven in de dingen waarin je wilt geloven ...

Tenslotte : na het opstarten van deze discussie heb ik mezelf in dit onderwerp muisstil gehouden. Voornamelijk omdat ik totaal niet wist waarover ik het had. En, nog steeds, ik weet zeer weinig over de pseudoschorpioen!
Maar het is inmiddels wel tijd voor een evaluatie van al diegenen die pseudoschorpioenen hebben betrokken en hebben ingezet. Wat zijn hun ervaringen. Hier hebben we pas echt iets aan :
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters »

Thomas,
Volgens berichten uit de wetenschappelijk hoek is "Chelifer Cancroides" de p.s. die van nature in de kast voor hoort te komen.
Waarom "hoort te komen", omdat deze soort niet meer te vinden is. Door onze zeer grondige inzet van pesticiden is een van de natuurlijke vijanden van bijenparasieten verdwenen.
Piet raadt aan om de wasmul op de varroa lade niet meer op te ruimen. In de wasmul zitten zoveel kleine beestjes dat de schorpioen geen reden heeft om elders voedsel te gaan zoeken. Zo maken we onze eigen composthoop onder de bijenkast :-)
Misschien dat die "mestschorpioen" zo nog een kans maakt.

Voor een evaluatie is het mijns inziens nog te vroeg. Voordat ik schorpioenen in mijn kasten deed, bestreed ik de varroa maar een keer per jaar, dit gebeurde eind december. Ik kan uit de aantallen mijten op de plank ook geen conclusies trekken omdat ik in de zomerperiode nooit een lade onder de kast heb gehad totdat er schorpioenen in gingen. Zelfs als ik de komende jaren geen chemische bestrijding toepas is het niet zinnig om conclusies te trekken. Er zijn meerdere imkers die al jarenlang de varroa niet meer bestrijden. Dat kost ze zo nu en dan een volk. Maar dat gebeurt ook bij imkers die ieder jaar bestrijden.
Je kunt pas serieus aan een conclusie gaan denken als je met honderden kasten op verschillende manieren de varroa aanpakt. Ik heb er maar 6 en tel dus voor de statistiek niet mee.
Een conclusie van de deelnemers zou ook wel erg subjectief zijn. Iedereen die schorpioenen in zijn kast heeft gedaan heeft dat gedaan met een bepaalde verwachting :-)
PPO heeft proeven gedaan met verschillende soorten schorpioenen. 't Was allemoal niets!
Hebben zij jarenlang testen gedaan met een groot aantal kasten met schorpioenen en een groot aantal zonder schorpioenen? Dan kun je namelijk wel wetenschappelijk verantwoorde conclusies trekken.


groet,
Hennie
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters »

Dag Piet,

Je hebt me ooit verteld dat ik het beste bruine bladeren op de lade kon gooien omdat ze daar graag onder schuilen.
Het dagelijks leegmaken van de lade is er helaas niet bij, mijn bijen staan niet thuis.
Wat is de gedachte achter zo'n schoonmaakactie, bij gebrek aan schuilplaatsen op de lade gaan ze de kast in?


groet,
Hennie
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door heidecap »

Hennie Peters schreef: Wat is de gedachte achter zo'n schoonmaakactie, bij gebrek aan schuilplaatsen op de lade gaan ze de kast in?
Natuurlijk niet, Hennie, de vogel is al lang gevlogen ...

Tenminste, deze conclusie durf ik als man aan de zijllijn nu wel te trekken.
Wat betreft jouw opmerking dat je pas mag oordelen als je de schorpioen in honderden kasten invoerd hebt vind ik onzin. Jij, met jouw 6 kasten en al die anderen die de schorpioen dit jaar hebben ingevoerd hebben toch meer dan 100 kasten ???
Doe nou niet zo flauw en verschuil je niet achter vage redenen.
Durf je een voorlopig oordeel te vellen of niet ??


ALLEZ : http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5484
Hennie Peters
Berichten: 965
Lid geworden op: ma 26 aug 2002, 14:35
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door Hennie Peters »

Ik blijf bij mijn besluit dat IK geen conclusie kan en mag trekken.
Ik heb nooit mijtenval geteld dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal.
Als ik een conclusie zou geven dan is die gebaseerd op vage (toevallige) waarnemingen en "wishfull thinking".
Ook is het statistisch niet verantwoord om een oordeel te vellen op basis van enkele tientallen kasten.

Waarom mogen wij geen gezamelijke conclusie trekken? Omdat we allemaal anders met onze bijen omgaan. Als je eerlijk met de onderzoeksresultaten wilt omgaan dan moet je met al je bijenvolken op de zelfde manier omgaan.

Wetenschappelijk gezien heeft dit experiment geen waarde. Zelfs niet als over tien jaar al mijn volken nog in leven zijn. Er zijn namelijk veel meer imkers die niet bestrijden en die hun volken ook zo lang in leven kunnen houden.

De enige informatie die ik je kan geven is dat ik sinds Kerstmis geen bestrijding heb toegepast met chemische of organische middelen. Dat ik in juli pseudeschorpioenen in twee van mijn kasten heb gedaan.
Alle zes volken hebben de zomer overleefd :-)

Is het experiment dan geslaagd [:o)]

groet,
Hennie
laura
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 19 jul 2004, 15:31
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door laura »

Beste Piet,

Ik begrijp iets niet. Je stelt dat de pseudoschorpioenen in de bladeren onder de kast voorkomen (daar waar geleedpotigen zijn). Als het voedsel van de pseudoschorpioen echt varroamijten zijn, waarom zouden ze dan niet daadwerkelijk naar boven kruipen? Er zou dan in de bijenkast toch een wereld aan voedsel zijn voor die beestjes?

Waarom moeten de mensen bij jou pseudoschorpioenen kopen terwijl je zelf al aangeeft dat ze onder de bijenkast te vinden zijn???

Gr. Laura
heidecap
Berichten: 979
Lid geworden op: za 14 dec 2002, 22:21
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: De Pseudoschorpioen

Bericht door heidecap »

laura schreef:
Beste Piet,

Ik begrijp iets niet. Je stelt dat de pseudoschorpioenen in de bladeren onder de kast voorkomen (daar waar geleedpotigen zijn). Als het voedsel van de pseudoschorpioen echt varroamijten zijn, waarom zouden ze dan niet daadwerkelijk naar boven kruipen? Er zou dan in de bijenkast toch een wereld aan voedsel zijn voor die beestjes?

Waarom moeten de mensen bij jou pseudoschorpioenen kopen terwijl je zelf al aangeeft dat ze onder de bijenkast te vinden zijn???

Gr. Laura


Hallo, Laura,

volgens mij tref ik hier een "wakker iemand" aan. Ik snap ook vooralsnog helemaal niet waarom je over zou moeten gaan tot de aanschaf van dit soort pseudoschorioenen, die liever een bijenkast mijden.
Maar ja, dat moet een ieder voor zich weten.
Echt spijtig vind ik het echter dat er geen hond (imker) zijn ervaringen met zijn of haar beestje op deze link durft te zetten :

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5484

Blijkbaar zijn de ervaringen toch nog niet zo positief ....

Thomas
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten