100% Biologische Varroabestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:
100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door DaanL » do 05 jan 2006, 13:55

Toen 2 jaar geleden bleek dat de varroa resistent werd tegen de Apistan strips moest ik een ander middel gaan gebruiken. De eerste keer was dat Thyovar en dat is me niet bevallen zodat ik op zoek moest naar een ander bestrijdingsmiddel. Goede raad wad duur en daarom ben ik druk opzoek geggaan naar een product waarvan de samenstelling zodanig was was van de ontwikkeling dat het nuet alleen de varroamijt zou bestrijden maar ook zopu voorkomen dat de ontwikkeling van nieuwe mijten zich zou uitbreiden.

Ik kwam erachter dat een samensteling kokos en zonnebloemolie moest beziitren en zo kwam ik terecht bij Bio-Om, een spuitbus van Bogena met een spray op natuurlijke basis met als werkbare stoffen; waterige micro van een emulsie van kokos en zonnebloemolie. De spray vookomt de levenscyclus, ook de eitjes en de larven worden gedood. Hierdoor wordt de nieuwe opbouw van de varroapopulatie voorkomen. Doordat de spray geen gifstoffen bevat is het voor mens en dier 100% biologisch afbreekbaar.

Proef
In het najaar van 2005 hebben we de eerste proef met het middel gedaan. Eerst een paar bijen ermee bespoten om te kijken hoe ze reargeerden. Ze bleven normaal actief, werden niet aggresief en bleven rustig. We hebben toen in een kast Thymovar gelegd en in de andere kast zelfgemaakte strips gehangen bespoten met Bio Om. (Let op geen Bio OP!!)Na enige tijd bleek het resultaat niet voor elkaar onder te doen met ogenschijnlijk wel een licht voordeel voor Bio-Om. We hebben toen de strips omgehangen om te zien of er eventueel nog een nawerking zou optreden. Maar ook toen deden deze beide middelen niet voor elkaar onder. Naast de strips bespuit ik ook de binnenkanten van van de kast en het afdekkleedje licht met deze spray en merk dat dit gunstig werkt tegen wasmot.

Toepassing
De strips maak ik van ijzerzaagbladen (30 cm) die ik aan beide kanten beplak met klittenband met aan de ene kant de kleeflaag en aan de anedere kant de zachte stof. De zaagbladen zaag ik doormidden zodat je van elk blad twee strips krijgt. Bovenin boor ik een gaatje waar ik een spijker doorheen doe zodat de strips boven op de ramen blijven hangen. Ik spuit de strips pas in de stal (tot druipens toe) nat en hang ze drict in de kast. De strips haal ik tijden de eerste inspectie in het voorjaar uit.

Daan Ludwig

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door Tieme » do 05 jan 2006, 15:51

Hallo Daan,

Interessante proef.

Misschien is het raadzaam eens een testje te doen om de restpopulatie mijten te bepalen. Dit kan goed door een potje bijen bijvoorbeeld 100 gram bijen (nauwkeurig wegen) te wassen met afwaszeep in een fijne honingzeef. De nog aanwezige mijten zullen dan vallen.

Vervolgens zou je in kunnen schatten hoeveel gram bijen je ongeveer in een behandelde kast had zitten en hoeveel mijten er dus in totaal in kunnen zitten.

Daarna kun je aan de hand van de werkelijk val met dit middel bepalen in hoeverre het werkt. Er is natuurlijk ook nog ruis door normale mijtval. Deze hangt af van de aanwezige populatie mijten.

Tieme

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door Tieme » do 05 jan 2006, 15:54

Hallo Daan,

Sorry het was er niet helemaal uitgekomen zoals ik bedoelde:
Hier hoe ik het bedoelde:

Misschien is het raadzaam eens een testje te doen om de totaalpopulatie mijten te bepalen. Dit kan goed door een potje bijen bijvoorbeeld 100 gram bijen (nauwkeurig wegen) te wassen met afwaszeep in een fijne honingzeef. De aanwezige mijten zullen dan vallen.

Vervolgens zou je in kunnen schatten hoeveel gram bijen je ongeveer in een kast hebt zitten en hoeveel mijten er dus in totaal in kunnen zitten.

Daarna kun je aan de hand van de werkelijke val met dit middel bepalen in hoeverre het werkt. Er is natuurlijk ook nog ruis door normale mijtval. Deze hangt af van de aanwezige populatie mijten.
Als je dit bij meerdere volken doet kun je ook andere middeltjes vergelijken

Tieme

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door Piet Jager » do 05 jan 2006, 17:32

Bio-om is een omgevingsspray en kost 12,23 euro voor 400 ml

"Op natuurlijke basis. Rekent direct af met vlooien, vlooieneitjes en larven in de mand en op ligplaatsen van uw huisdier. Bevat uitsluitend natuurlijke grondstoffen en is 100% biologisch afbreekbaar. Doorbreekt levenscyclus van de vlo waardoor nieuwe opbouw van de populatie wordt voorkomen"

Werkzame stof: Waterige micro van een emulsie van kokos en zonnebloemolie.

De zoveelste olie, evenals wintergreenolie!
Maar goed, als het maar helpt!

!Piet

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door DaanL » do 05 jan 2006, 18:49

Tieme schreef:
Hallo Daan,

Misschien is het raadzaam eens een testje te doen om de totaal populatie mijten te bepalen.

(....)

Vervolgens zou je in kunnen schatten hoeveel gram bijen je ongeveer in een kast hebt zitten en hoeveel mijten er dus in totaal in kunnen zitten.

Daarna kun je aan de hand van de werkelijke val met dit middel bepalen in hoeverre het werkt. Er is natuurlijk ook nog ruis door normale mijtval. Deze hangt af van de aanwezige populatie mijten.

Tieme, mij lijkt dat als het resultaat van de Bio Om net iets beter is als het resultaat van de Thymovar, het niet uitmaakt wat de natuurlijke mijtenval is, want mij lijkt dat de "natuurlijke" mijtenval zo natuurlijk is dat het niet uitmaakt wat je verder in je kast hebt hangen aan bestrijdingsmiddelen.

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door Dennis » vr 06 jan 2006, 07:36

Goedemorgen Daan,

Hoe weet je dat ook de eitjes en de larven van de Varroa worden gedood ?

Vriendelijke groet

Dennis van Randen

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door DaanL » vr 06 jan 2006, 11:37

Dennis schreef: Hoe weet je dat ook de eitjes en de larven van de Varroa worden gedood ?
Ik las dat als je na de bestrijding in de maand december maximaal 2 mijten per week op de plank vindt, de bestrijding (met wat voor middel dan ook) geslaagd is en er geen nieuwe larven ontwikkeld zijn/worden. Mocht ik me hier helemaal in vergissen hoor is dat graag[;)]

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door Dennis » vr 06 jan 2006, 12:42

Goedemiddag Daan,

Lijkt mij dat als er na de bestrijding gemiddeld 2 mijten per week vallen er dus nog mijten in een volk aanwezig waardoor er dus in het voorjaar gewoon weer een populatie varroamijten zal ontstaan. Van een geheel mijt vrij volk kan dus geen spraken zijn. Er is wel spraken van een "aanvaardbare" populatie varroamijten.

Vriendelijke groet,

Dennis van Randen

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door DaanL » za 07 jan 2006, 06:04

Lijkt mij dat als er na de bestrijding gemiddeld 2 mijten per week vallen er dus nog mijten in een volk aanwezig waardoor er dus in het voorjaar gewoon weer een populatie varroamijten zal ontstaan. Van een geheel mijt vrij volk kan dus geen spraken zijn.
Dat is toch altijd zo Dennis? Anders zou je een volk maar een keer in haar leven te bestrijden.

Dennis
Berichten:84
Lid geworden op:vr 20 jun 2003, 07:59
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 100% Biologische Varroabestrijding

Bericht door Dennis » za 07 jan 2006, 12:36

Goedemiddag Daan,

De spray vookomt de levenscyclus, ook de eitjes en de larven worden gedood. Hierdoor wordt de nieuwe opbouw van de varroapopulatie voorkomen.

Jou stelling in je eerste verhaal gaat dus niet op. En zou eigenlijk moeten luiden " Hierdoor onstaat een varroapopulatie die aanvaardbaar is en waar de bijen mee kunnen leven ". Voorkomt de levenscyclus is ook onjuist want er blijven mijten achter in het volk.

Vriendelijke groet,



Dennis van Randen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten