Nieuwe soort Nosema ontdekt

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Nieuwe soort Nosema ontdekt

Bericht door Ed Pieterse »

Op de bijenhoudersvergadering in Luxemburg hoorde ik dat
er een nieuwe versie van nosema is ontdekt in Spanje. De bacterie is alleen met DNA aan te tonen. Onder de microscoop ziet dit er hetzelfde uit als de ons bekende soort. In Duitsland is het gecontroleerd en bewezen dat dit waar is (de soort komt ook daar voor, maar men weet niet hoe lang al). Men weet niet of deze soort gevaarlijk is, maar men vermoedt dat hij dezelfde is als de ons bekende soort. Dat hier de grote volkensterfte aan te wijten zouden zijn, moet op indianenverhalen duiden. Een vervelende onzekerheid is dat de Spaanse ontdekker hiervan, meteen een middel op de markt bracht wat deze nosema zou doen verdwijnen.
Ed Pieterse
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe soort Nosema ontdekt

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Ed,

Lees er deze thread eens op na http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5725

Als je Fumidil B bedoelt als middel? Bestaat reeds jaren voor de behandeling van Nosema.

mvg

Theo
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe soort Nosema ontdekt

Bericht door elmook »

Een vervelende onzekerheid is dat de Spaanse ontdekker hiervan, meteen een middel op de markt bracht wat deze nosema zou doen verdwijnen.
Vervelend is ook dat de grote bijensterftes kort geleden nog werden toegeschreven aan fipronil en imadichloprid. Er zijn hier duidelijk nog al wat belangen in het spel...

Elmar
Ed Pieterse
Berichten: 346
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Nieuwe soort Nosema ontdekt

Bericht door Ed Pieterse »

Beste Theo,
Wat ik met dit berichtje wilde aangeven is, dat we ons niet gek moeten laten maken door iemand die er ook financieel voordeel uit wil slaan . Of dat middel iets te maken heeft met Fumidil, weet ik niet. Het zal commercieel denkende wel een andere naam hebben.
Volgens Duitse bronnen die ik hoorde is er geen verschil met de ons vertrouwde nosema en moeten we niet denken dat nu de bijensterfte is verklaard.
Ed Pieterse
buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Nieuwe soort Nosema ontdekt

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hallo Ed,

Volgens mij kan je niet 1 bepaalde oorzaak aanduiden voor het verlies van de laatste jaren. Het is denk ik een samenloop van omstandigheden.
Een verschraling van onze flora, misschien de verregaande selectie, de polutie en zoveel meer.

Frapant is echter dat bijna alle plaatsen waar in Duitsland grote verliezen waren Nosema Ceranae werd vastgesteld. Om nu te zeggen dat "dat" de doodsoorzaak is, is misschien te veel gezegd. Het is echter wel mogelijk dat dit spreekwoordelijke druppel is/was.

De nieuwe vorm van Nosema werd niet in Spanje ontdekt. Het werd voor het eerst in Europa door een Spaans bijeninstituut vastgesteld. Wat zij te maken hebben met het bestrijdingsmiddel? Heb ik eerlijk gezegd geen zicht op.

mvg

Theo
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Nieuwe soort Nosema ontdekt

Bericht door maartenkleijne »

Dit doet mij denken aan de jaren 70 toen ik voor het eerst met imkeren begon. De mensen om mij heen zeiden toen: 'zou je daar wel aan beginnen, terwijl overal in de krant staat dat de bijen toch aan het uitsterven zijn door de gevreesde Nosema ziekte?'.
In de insectenwereld zijn sterke fluctutaties in de populatie normaal. Als de top ligt bij 100% ligt het volgende dal vaak bij minder dan 5%. Dat komt door soms kleine veranderingen in:
-het voedsel aanbod
-nieuwe ziektes
-plagen en rovers
-klimaat.
Voor een duurzame imkerij zullen we daar rekening mee moeten houden en naast de productievolken altijd reserve moeten hebben om ontwikkelingen op te vangen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 52 gasten