Behandeling met Bienenwhol ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Behandeling met Bienenwhol ?

Bericht door Maatschap Hankel »

Een punt is de behandeling tegen de varroa met bienenwhol. Wanneer kan dat gedaan worden en hoeveel cc per straat bijen of hoeveel cc per kast?
Weet iemand dit? Kan dit zolang er geen HK op staat?

Maatschap Hankel
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Behandeling met Bienenwhol ?

Bericht door Tieme »

Hallo

De gebruiksaanwijzing kun je downloaden op http://www.bienenwohl.com.
Daar staan verder ook nog wetenswaardigheden.

Tieme
zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Behandeling met Bienenwhol ?

Bericht door zoem zoem de bij »

deze bienenwohl is dit een nieuw produkt dat ze op de markt gebracht hebben????
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Behandeling met Bienenwhol ?

Bericht door Tieme »

Hallo,

Het is niet echt nieuw, en wordt in Duitsland al enige tijd met succes gebruikt. Afhankelijk aan wie je het vraagt hoor je er goede verhalen over. Ikzelf heb het van de zomer gebruikt op enkele afleggers.
Ik kon toen niet een enorme toename van de mijtval ontdekken, maar de volken die zijn behandeld hebben nu in ieder geval heel weinig mijten (minder dan 1 per drie maanden).
Alle volken zijn wel nabehandeld met thymoliekuipjes (ik vergeet steeds de naam van dat spul).
Ik ga het het komende jaar zeker weer gebruiken, al weet ik niet zeker in hoeverre het helpt.
elmook
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 19 jan 2005, 20:34
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behandeling met Bienenwhol ?

Bericht door elmook »

het lijkt me een beetje laat voor bienenwohl, dat is toch doodordinaire oxaalzuur? Of wordt er in het voorjaar een blokbehandeling gedaan? Het lijkt voor mij alsof maatschap hankel dat bedoelt. Weet iemand of dat gebruikelijk is? Op die duitse site kan ik dat niet achterhalen. Het zou een goede manier kunnen zijn om [B)][:I]missers te kunnen redden...

Elmar
Maatschap Hankel
Berichten: 67
Lid geworden op: za 13 jul 2002, 22:15
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Behandeling met Bienenwhol ?

Bericht door Maatschap Hankel »

We hebben in het najaar al behandeld maar willen dit nogmaals in het voorjaar doen. Ik had begrepen dat je die bienenwhol ook in het voorjaar kon gebruiken. Dat is eigenlijk de kwestie.

Maatschap Hankel
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Behandeling met Bienenwhol ?

Bericht door Els Kleijnendorst »

Maatschap Hankel: zou je dat spul wel gebruiken? In de Engelse tekst van http://www.bienenwohl.com staat:

Dany's BienenWohl is an acknowledged and effective means, consisting in a meaningful combination of acids and active matter, totally harmful to the bees. It is used worldwide for over a decade.
H.J.Booij
Berichten: 143
Lid geworden op: wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds: 1995
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Behandeling met Bienenwhol ?

Bericht door H.J.Booij »

Hallo maatschap hankel

ik gebruik Bienenwohl al enkele jaren. De belangrijste eigenschappen zijn niet alleen gebasseerd op de oxaalzuur. Je mag ook maar 10 tot 15 ml per kst gebruiken per behandeling. Je moet eigenlijk een behandelplan opstellen. Je moet eerst een testbehandeling doorvoeren en afhankelijk van het aantal vallende mijten bepalen wat je doet. Ze hadden hierbij ook de knabbastreifen in hun assortiment zitten. Deze zijn ze weer aan het herontwikkelen. IN deze pervezelplaatjes zat ook dezelfde soort stoffen. Door het afknagen van de plaatjes (alle "vuiligheid" wordt verwijderprincipe) Mijn ervaring is dat ze deze platen neit altijd goed opruimen en dus slaagd de behandeling niet zo goed (minder effect). Helaas had ik geen bodems met schuifla dus kon ik niet alle mijtval goed volgen. Ik checkte dit adhv gekreukelde vleugels (dus werkelijke schade aan het volk) een de check in het darrebroed, en de aanwezigheid van mijten op de bijen.

Voor hun behandel plan moet je even naar hun site gaan. Eventueel kun je een mailsturen want ze hebben ook aardige foldertjes. Wel allemaal in het duits
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten