Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
leendert
Berichten:61
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door leendert » zo 02 apr 2006, 23:29

maartenkleijne schreef:
Vandaag in de Volskrant pagina 3:
'40% sterfte onder bijen, veel imkers houden ermee op'.
Met een prachtige foto van eeen korfvolk.
Ik heb de foto ook gezien. Hoe verzin je het! Een korf zonder bijen met alleen raat, imker er achter in vol ornaat met kap en handschoenen. Op een tafel eronder een beetje wasmul.... Iedereen denkt: "zie je nu hoe gevaarlijk die bijen wel zijn!" Wat is er nu eigenlijk prachtig aan deze foto?

Leendert van den Bosch

leendert
Berichten:61
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door leendert » zo 02 apr 2006, 23:41

Erik Speksnijder schreef:
Opvallend is, dat wij beiden (buurman en ik) precies dezelfde verschijnselen aantreffen in het volk:
*
Erik
Was de varroabestrijding ook hetzelfde? Heb je verder al eens wat bijna volgroeide dode bijen uit de celletjes gehaald en is er iets bijzonders aan te zien? Heb je de koningin nog dood of levend gevonden? Mogelijk zijn hieruit conclusies te trekken.


Leendert van den Bosch

Gebruikersavatar
Erik Speksnijder
Berichten:430
Lid geworden op:wo 14 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1994
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door Erik Speksnijder » ma 03 apr 2006, 07:31

Hoi Leendert,

De wijze van varroabestrijding is verschillend. Ik heb varoa met thymol bestreden, m'n collega('s) met mierenzuur of oxaalzuur.
Van slechts één volk vonden we een ongemerkte koningin bovenop de ramen (late moerwisseling). Bij de andere volken was de koningin in de (ontbindende) hoop bijen niet 1,2,3 te vinden.
Daarnaast beschik ik zelf over 3 locaties, waar bijen staan: op m'n werk (geen sterfte), kinderboerderij (1 volk over), thuis (1 volkje over). Ook heb ik op de locaties zowel carnica's (F0 en F1) en buckfast (F1) staan. M'n buurman alleen buckfast.
Wat ik zo hoor, is het door de hele provincie flink raak en is er zo te zien geen onderscheid tussen het ras bijen, de wijze van varroabestrijding. Wel is opvallend dat bij iedereen met name de sterste volken uitgevallen zijn - indien er nog volken in leven zijn.



Erik

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door apiario » ma 03 apr 2006, 09:01

Beste Forummers.

Als ik dit zo allemaal probeer te begrijpen, bekruipt mij een vreemd gevoel .Het is mij op gevallen dat de aanhef 'eenzelfde sterftebeeld en conclusie'

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door willem » ma 03 apr 2006, 09:26

Als ik uitga van pak weg 5000 imkers dan denk ik dat er 4500 verschillende meningen zijn over bijen houden
Dit is een enstige denkfout Bertus, 5000 imkers geeft 5001 meningen want er is altijd wel iemand met twee meningen. Maarja je bent beginner, zonder cursus, het zij je vergeven.
Groeten Willem

x

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door Romée van der Zee » ma 03 apr 2006, 09:51

Ik wil nog eens benadrukken dat het niet volstaat om te melden dat je bijensterfte hebt. Er kan alleen een antwoord gevonden worden als je als imker een bijdrage levert aan het zoeken naar een oplossing. Wat je kunt doen, is je dode en levende volken inbrengen in het beefriends project. Ik werk samen met onderzoekers in andere landen. De rol van monitoring is voorspellen waar, en wanneer en onder welke omstandigheden bijensterfte zou kunnen optreden. Ik heb daarvoor een epidemiologisch model ontwikkeld. Al dat werk heeft alleen resultaat als er voldoende data worden ingebracht. Doe mee, nu, het betreft een goede zaak.
Romée van der Zee

monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door apiario » ma 03 apr 2006, 09:52

Vooruit dan maar 5001

Ik heb in iedere geval het vermogen om na 30 jaar nog
steeds een beginner te zijn. Konden dat er maar meer zeggen[:)]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten