Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Bericht door Piet Jager »

Wie kent het nog? De kannenwortel van vroeger?
Als kind had ik het altijd in gedroogde stukjes op zak om mee naar school te nemen. We gebruikten het als kauwgom.

Tijdens een fietstocht in mijn vakantie door 1 van de prachtigste natuurgebieden van Friesland, kwam ik ze weer tegen. Je herkent het aan het donkergroen geribbeld blad van een oever(riet?)plant, genaamd 'kalmoes' in zuiver helder water.

Vandaag een stukje geproefd en de medicinale werking ervan opgezocht op het internet. Daarbij kwam ik het volgende regeltje tegen: "In India wordt de damp van Kalmoesolie gebruikt als insectenbestrijder, bepaalde soorten worden er steriel van."

Toen ging me een lichtje op. In de beginjaren van de varroabestrijding was er hier in de buurt een joodse imker, die zijn volken met kalmoes behandelde en volgens zijn zeggen had hij geen last meer van de varroamijt. Er doken toen wel meer geheimzinnge middeltjes op, zodat ik er nooit veel acht op heb geslagen. Maar nu kwam het plotseling weer boven drijven.

Wellicht het proberen waard!
Meer info, zie: http://plantaardigheden.nl/plant/beschr ... almoes.htm
Voor bais-olien en prijzen: http://www.anthemis.nl/aroma/kalmoes.htm

!Piet
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Bericht door maartenkleijne »

Op deze link staat niet vermeld: het strooien van de gedroogde bladeren op de grond of in bed tegen allerlei luizen, mijten, wantsen, vlooien en andere storende insecten.
Hij is in Nederland makkelijk te kweken en verspreid ook dan zijn karateristieke heilzame geuren rodnom de groeiplaats.
Als je een vijver(tje) hebt met een moerasgedeelte: prima.
Ik heb haar in een ton met vochtige grond. Hij bloeit alleen als ie in de felle zon staat en ook dan wordt zelden het zaad rijp.
Het is 1 van die planten waar de bijen graag in de ochtendzon de dauw afzuigen, net als melisse, rozemarijn en nog zo wat.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Bericht door Piet Jager »

Maarten: schreef: Op deze link staat niet vermeld: het strooien van de gedroogde bladeren op de grond of in bed tegen allerlei luizen, mijten, wantsen, vlooien en andere storende insecten.
Onder de dekplank op de ramen leggen/strooien zou ook kunnen, misschien ligt de bodemlade anderdaags bezaaid met gedrogeerde mijten.

!Piet
labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Bericht door labrador »

Piet Jager schreef:
Wie kent het nog? De kannenwortel van vroeger?
Als kind had ik het altijd in gedroogde stukjes op zak om mee naar school te nemen. We gebruikten het als kauwgom.
"Er bestaan zwakke aanwijzingen dat de Cree-indianen uit Noordwest-Canada de wortels van de Amerikaanse Kalmoes (Acorus americana, lijkt in bijna alles op de Acorus calamus) kauwden voor het hallucinogene effect. in hoge dosis veroorzaakt het visuele hallucinaties en andere op LSD gelijkende effecten. "
......kun je dit even uitleggen Piet?[;)]
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Bericht door Piet Jager »

Dat indiaantje spelen deden we vroeger uiteraard ook en 'daar hoorde ook dat hallucinogene kauwgom bij' [;)]. We schilden de wortels en sneden die in stukjes. Na een paar dagen drogen, was ze niet meer zo scherp maar lekker mild. Het was oorlogstijd en er was anders niets. Ik groeide op in een agrarisch gebied met een prachtige natuur. 'k Was een buitenkind, had een hond, een ekster, een paar krielkippen, een waterhoentje en een lucifersdoosje met stukjes kannewortel. Ik was gelukkig!

!Piet
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Bericht door maartenkleijne »

Kalmoes wortel moet voor gebruik gedroogd worden en niet alleen voor de smaak, zoals Piet al aangeeft..

Ik vroeg eens bij Jacob Hooy -waar ik vroeger gedroogde kalmoeswortel kocht-: 'waarom wordt er eigenlijk nooit verse kalmoes verkocht?'. Antwoord van Hooy: 'probeer maar eens een stukje verse kalmoes te kauwen, dan kom je er vanzelf achter'.
Zodoende heb ik ervaren dat je er inderdaad een beetje 'raar' van wordt. Als de varroa's er ook raar van worden lijkt me dat wel prima. In Augustus zal het idee van Piet eens uitproberen. Hopelijk worden de bijen er niet 'raar' van.
Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Bericht door Piet Jager »

Om 13.33 uur heb ik even die joodse imker (74 jaar) opgebeld op zijn vakantie-adres in Drente. Hij gebruikte gedroogde kalmoes van de drogist en liet dat trekken op gewone jenever (45% ?). Daarna ging hij het verdunnen met water en in een spuitflacon regelmatig over de bijen spuiten. De nog aanwezige alcohol ging door de warmte van het broednest snel verdampen. Niemand geloofde dat en men lachte hem altijd uit. Hij heeft echter 20 jaar lang bijen gehouden en nooit iets anders gebruikt. Voor de darmparasieten (nosema / amoebe) gebruikte hij knoflook.

!Piet
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Biologische varroabestrijding met kalmoes?

Bericht door LWPisa »

Hmmm...
de stoffen die verantwoordelijk zijn voor evt. psychotrope effecten van kalmoes (asarone etc) zijn enigzins verwant met stoffen als menthol en thymol. Misschien is het een idee om de etherische olie van kalmoes (parfumhandel) in een thymovar-achtige set up te verdampen. Groot nadeel van thymovar en de andere essentiele olien blijft de pungente rotlucht die aan je materiaal kleeft.

L.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 70 gasten