Ik stel mij hier even voor

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
cefas
Berichten:216
Lid geworden op:zo 28 jun 2009, 22:27
Imker sinds:2009
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Arnhem
Contacteer:
Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door cefas » zo 21 mar 2010, 19:29

Niet alle middelen die helpen tegen varroa mogen door de imker gebruikt worden. In Nederlands zijn alleen Thymovar en Apiguard officieel toegestaan. Velen gebruiken het gedoogde mieren-, oxaal- of melkzuur. Het in Duitsland nog wel gebruikte Perizan mag in Nederlands bijvoorbeeld niet meer. (Dit komt allemaal uit het lesboek van de basiscursus...)

ACE
Berichten:46
Lid geworden op:zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » zo 21 mar 2010, 19:32

cefas schreef:
Niet alle middelen die helpen tegen varroa mogen door de imker gebruikt worden. In Nederlands zijn alleen Thymovar en Apiguard officieel toegestaan. Velen gebruiken het gedoogde mieren-, oxaal- of melkzuur. Het in Duitsland nog wel gebruikte Perizan mag in Nederlands bijvoorbeeld niet meer. (Dit komt allemaal uit het lesboek van de basiscursus...)


Dit product zal zelfs uiteindelijk een EKO keurmerk krijgen en omdat het uit alleen maar natuurlijke bestanddelen bestaat zal er zeker geen voedingsmiddelprobleem zijn.

Maar zoals je al hebt kunnen lezen is de normale weg op dit moment geen mogelijkheid en zal ik moet jullie moeten vertrouwen om een stap verder te komen.

Ronald

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door A.A. Staals » zo 21 mar 2010, 19:41

ACE schreef:
Dit product zal zelfs uiteindelijk een EKO keurmerk krijgen en omdat het uit alleen maar natuurlijke bestanddelen bestaat zal er zeker geen voedingsmiddelprobleem zijn.


Zal toch een toelating moeten hebben. En dat kost geld. Is dat het probleem dat je hier aanklopt?

ad staals

Gebruikersavatar
marcv
Berichten:122
Lid geworden op:do 30 jul 2009, 17:07
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door marcv » zo 21 mar 2010, 20:19

ACE schreef:
Wij hebben ondertussen al 1 imker gevonden die de produkten serieus gaat testen, maar we willen er graag meer hebben.



Die imker lijkt mij dan flink in overtreding...

Ronald, misschien bedoel je het goed, maar je totaal gebrek aan kennis over wetgeving rond voedingsmiddelen en middelen voor diergeneeskundig gebruik doen mij twijfelen aan de ernst van dit initiatief.

Uw vermelding van "natuurlijke bestanddelen" is bovendien een typische nietszeggende reclameslogan. Ik ken hopen "natuurlijke bestanddelen" waar je gegarandeerd hartstikke dood van gaat!

adrievw
Berichten:44
Lid geworden op:wo 13 jan 2010, 12:07
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door adrievw » zo 21 mar 2010, 20:33

Hans van der Post. schreef:
Beste dit is een forum over het houden van bijen maar geen reklame forum.
Zo langzamerhand lijkt het wel dat dit forum Bijenhouden.nl een platform wordt over artikelen die met het houden van bijen te maken hebben.

de "plaagmijt" heet Varroa. [8D]

!Hans.



Hans dit is toch in het belang van alle Imkers ?

Groeten Adrie

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door willem » zo 21 mar 2010, 20:41

Jaren geleden was er in Zwitserland een varroa bestrijdins middel waarbij de imker een persluchtmasker moest dragen. Bestond uit "Natuurlijke" stoffen.

Het is trouwens bijna 1 april :D

Groeten, Willem

adrievw
Berichten:44
Lid geworden op:wo 13 jan 2010, 12:07
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door adrievw » zo 21 mar 2010, 20:45

ACE schreef:
[....]
Welkom Ronald

Kun je ons ook op de hoogte houden via email ( adrie.van.wingerden(APENSTAART)hetnet.nl )

Adrie, beddankt voor je welkom.

Waarvan wil je graag op de hoogte gehouden worden? Misschien zijn er namelijk wel meer mensen hier die dit graag willen en als ik dat combineer is het voor iedereen interressant.

Met vriendelijke groeten,

Ronald Jesse



Hallo Ronald .

Ik wil graag op de hoogte blijven met de hele gang van zaken .

Groeten Adrie

ACE
Berichten:46
Lid geworden op:zo 21 mar 2010, 01:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door ACE » zo 21 mar 2010, 20:49

marcv schreef:
ACE schreef:
Wij hebben ondertussen al 1 imker gevonden die de produkten serieus gaat testen, maar we willen er graag meer hebben.



Die imker lijkt mij dan flink in overtreding...

Ronald, misschien bedoel je het goed, maar je totaal gebrek aan kennis over wetgeving rond voedingsmiddelen en middelen voor diergeneeskundig gebruik doen mij twijfelen aan de ernst van dit initiatief.

Uw vermelding van "natuurlijke bestanddelen" is bovendien een typische nietszeggende reclameslogan. Ik ken hopen "natuurlijke bestanddelen" waar je gegarandeerd hartstikke dood van gaat!


Hoe zou ik anders kunnen omschrijven dat het product niet schadelijk is voor mens en dier? Beter dan natuurlijk kan ik het naar mijn weten niet omschrijven. Ik begrijp ook wel wat jij bedoeld, maar hoe zou ik het anders moeten omschrijven?

De bestanddelen zijn allemaal getest en gekeurd en hebben ofwel een skalint nummer, een EKO keurmerk of een UBA nummer.

Wij hebben ook een algemeen schoonmaakmiddel, die ook voor het schoonmaken/desinfecteren van de kasten en korven zou kunnen dienen. Ook alleen maar natuurlijke bestanddelen en een goedkeuring voor de voedingsindustrie, en zelfs een goedkeuring voor gebruik in ziekenhuizen.

Geld is niet zozeer het probleem, maar zoals je in de OP hebt kunnen lezen is na uitleg de persoon van de WUR alleen maar in de ban dat het heeeeeeel veel geld gaat kosten, niet de manier om een onderzoek binnen te lepelen lijkt mij, het ministerie van LNV wil alleen maar testen als er positieve ervaringen zijn gemeldt. En testen verloopt voornamelijk via wageningen....

Het spreekwoordelijke cirkeltje is rond, zullen we maar zeggen.

Ik kan het mis hebben, maar ik kreeg te horen dat er officieel toch niet met oxaalzuur gewerkt mag worden in nederland, maar wordt het gedoogd omdat duitsland er wel een goedkeuring aan heeft gegeven?

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door Albert Stoter » ma 22 mar 2010, 08:57

ACE schreef:
Ik weet dat het geen reclameforum is, heb deze draad ook pas geopend nadat ik met collega's van jullie heb gesproken en die adviseerde mij om dit op deze manier wel te doen.

Hallo Ace,

Ik ben bang dat deze collega's onvoldoende op de hoogte zijn geweest van onze forumregels. Ik breng ze daarom graag nog eens onder de aandacht. Zie http://www.bijenhouden.nl/pagina-menu/forumregels.asp

Hierin staat o.a. "Commerciële advertenties ... zijn op het imkerforum ongewenst."

Jouw aanmelding als beroepsmatig als vertegenwoordiger van een aantal producten staat daar natuurlijk wel haaks op.

Ik hoop dat je geregistreert wit blijven, maar dus vanuit een andere (niet commerciële) doelstelling.

Vriendelijke groet, Albert Stoter

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Ik stel mij hier even voor

Bericht door AndreasH » ma 22 mar 2010, 09:20

Is er ook een website waar dit alles op staat??

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten