AVB in Gouda.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: AVB in Gouda.

Bericht door wilde » do 16 okt 2003, 09:16

Weet iemand misschien of het vervoersverbod nog steeds geldt?
Die vraag hield mij ook bezig. Weet iemand hoe de zaak van de AVB in de buurt van Gouda er voor staat? Is er geruimd, zo ja, hoeveel? Hoe lang geldt een dergelijk verbod. Ik zocht bij het Min. LNV en zag dat ook Soerendonk nog steeds niet afgewikkeld is, althans volgens de site. Zie:
http://www.minlnv.nl/infomart/dossiers/bijen/

Hoe gaat dat nu verder?
Groetend, Albert

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: AVB in Gouda.

Bericht door heidecap » do 16 okt 2003, 17:05

Ik heb dan zojuist maar even gebeld met het ministerie van LNV, de heer Hans de Groot. (tel 070-4484848)
Het vervoersverbod rond Soerendonk is inmiddels opgeheven.
Dit schijnt in de staatscourant gestaan te hebben.
Het vervoersverbod Gouda wordt, naar het zich laat aanzien op 30 oktober opgeheven.
Wel slordig dat ze hun webside niet aanpassen en geen persbericht uitsturen !


Thomas

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: AVB in Gouda.

Bericht door Els Kleijnendorst » do 16 okt 2003, 19:09

Ik ga morgenavond naar de verenigingsavond in Gouda. Daar wordt ongetwijfeld veel verteld over de AVB uitbraak en hoeveel imkers er besmet waren/zijn. Hou jullie op de hoogte.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: AVB in Gouda.

Bericht door heidecap » do 16 okt 2003, 20:10

Els, volgens de AID is er slechts sprake geweest van 1 enkele besmetting.
Ik ben echter heel benieuwd naar de oorzaak van de uitbraak.
Oud kastmateriaal gebruikt ?

Groeten, Thomas

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: AVB in Gouda.

Bericht door Henk Klok » vr 17 okt 2003, 00:04

Ben vandaag (donderdag) in Gouda geweest, en het vervoersverbod was opgeheven.
De besmetting was bij één imker geconstateerd, en daar is alles vernietigd.
Het betrof de bijen van een, zo is mij verteld, 78 jarige imker.
Men denkt dat de besmetting opgelopen is via niet goed gereinigde honingpotjes uit de glasbak.

Henk

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: AVB in Gouda.

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 17 okt 2003, 23:52

Het is inderdaad in Gouda gelukkig tot 1 stand beperkt gebleven. Heb vanavond met de getroffen imker gesproken, het AVB is in 1 volk aangetroffen en hierna is zijn gehele stand geruimd. Dus nog volledige stamping-out. Hij imkerde met Buckfast bijen.
Ook zijn imkers binnen de 3 km straal erop gewezen dat zij ook in het voorjaar extra alert moeten zijn op ziekteverschijnselen van AVB.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: AVB in Gouda.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 okt 2003, 10:40

Ik schreef een tijd geleden (aan sake):
Hoi Sake,

Waar ik benieuwd naar ben, is niet de naam van de getroffen imker ,maar wel met welk ras hij/zij imkert.
Weet je dat misschien??

Met vriendelijke groeten,
J.P. Dijkstra
Sake antwoordde:
Ik weet niet met welk ras er geimkerd werd. Ik zal kijken of ik dat kan achterhalen, alhoewel ik vermoed dat het ras er niet zo veel toe doet.

groet, Sake.
Els deed ons toekomen dat het (wederom) een buckfastimker was die weer de klos was/of die weer besmetting op de stand heeft. Het is maar hoe je het invult.
Het ras doet dus wel ter dege ter zake! Meestal zijn het bukcfastimkers. Soms ook Carnica imkers. Ik zuig dat niet uit mijn duim, maar enkele tijd geleden heeft er in bijen een simpel overzicht gestaan met de avb uitbraken in relatie tot het ras waarmee dergelijke imkers imkerden. Dit overzicht leidde tot een helder beeld; Buckfast en Carnica-imkers zijn verantwoordelijk voor bijna alle uitbraken van avb.

Op een later tijdstip ga ik uitgebreid op de oorzaken in.

J.P.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: AVB in Gouda.

Bericht door wilde » za 18 okt 2003, 11:35

Buckfast en Carnica-imkers zijn verantwoordelijk voor bijna alle uitbraken van avb.
JP, je doet wel meer uitspraken die gewoon klinkklare onzin zijn, maar dit spant tot nog toe de kroon. Als je een dergelijke stelling poneert, kun je niet volstaan met de mededeling, dat je er later nader op ingaat. Erg wetenschappelijk klinkt het allemaal niet wat je beweert. Op deze wijze kan ik het slechts betitelen ls '˜onzindelijk' en '˜stemmingmakerij'. Betere woorden heb ik er niet voor.

Dat statistisch vast zou kunnen staan dat bij bepaalde soorten bijen AVB meer voorkomt, lijkt mogelijk. Feiten liegen nu eenmaal niet. Dat daarvoor de imkers verantwoordelijk zijn is nonsens. Beide rassen zijn nauwelijks '˜zuiver', dus de genenmix is niet minder aanwezig dan bij volledige bastaardbijen. In praktisch alle gevallen gaat het bovendien om F1 en F2 bastaarden van die soorten. Ze doen het in ons klimaat prima. Zo exotisch zijn ze dus ook niet. Dat ze meer vastbaar zouden zijn voor AVB staat allerminst vast, in elk geval niet alleen door enkele statistische cijfers.
De statistiek zou overigens pas interessant zijn als met name enkele grotere landen als Duitsland, waar altijd haarden van AVB zijn, er in te betrekken. Die paar in Nederland zijn niet geschikt om conclusies te trekken, alleen al vanwege het te geringe aantal. Nogmaals, je reinste kul.

Groetend, Albert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: AVB in Gouda.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 18 okt 2003, 12:31

A.

Als jij een kiekje in mijn agenda neemt (fysiek zal dat moeilijk gaan) dat transformeren je haren spontaan van grijszwart naar wit.
Dit even als flauw grapje. Ik beloof zodra ik meer tijd heb hier uitvoeriger op in te gaan. Ik laat mij niet verleiden tot een overhaaste reactie!

######

A. je kunt mijn artikeltje wel kulpraat noemen (wat mij overigens bekend in de oren klinkt), maar zo liggen nu eenmaal de feiten of in ieder geval en daarmee nuanceer ik het enigszins ze wijzen die kant op. Deze feiten bedenk ik niet zelf.
Ik kan me voorstellen dat het als buckfastimker hard aankomt en allerminst wenselijk is, maar het is niet goed om als buckfastimker (in het algemeen) er afzijdig van te houden. Dit geldt ook voormezelf. Ikzelf bezit nl. ook buckfast! Ik wil het alleen niet in het emotionele betrekken, maar ik blijf probeer de feiten voor ogen zien.
De feiten, ooit eens gepresenteerd in Bijen zouden de individuele imker maar ook de imkers tot op groepsniveau moeten aanspreken. Ik denk dan aan een vereniging als BBV en de netopgerichte carnica vereniging. Ook op een doppenproject doel ik.

Helaas is met deze gegevens nooit echt veel gedaan. Spijtig.

J.P.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: AVB in Gouda.

Bericht door Wim Joosten » za 18 okt 2003, 16:02

Tsja, een beetje beter gefundeerde of beargumenteerde stelling lijkt me zeker beter op zijn plaats.
Als het merendeel van de imkers met buckfast of carnica imkert lijkt het me logisch toe dat er onder deze rassen meer avb voorkomt. Dat wil dan nog niet zeggen dat deze rassen er ook vatbaarder hiervoor zijn. Dus als JP gelijk heeft zal er een andere oorzaak aan ten grondslag liggen. Ik ben benieuwd wat dat dan zal zijn.

Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten