Mijn proef met OXAALZUUR

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door heidecap » wo 07 jan 2004, 21:57

Ha, die Gerard !

jouw ervaring lijkt wel een kopie van de mijne. Met dien verstande dat ik me afvraag waarom je de oplossing verwarmd hebt tot 35 graden ?? Was het bovendien nodig om de 2 bakken van mekaar te halen ??? Ik kon volstaan door de druppels bovenin de kast te druppelen. Hier zaten al voldoende bijen.

Groeten, Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » do 08 jan 2004, 00:31

depauws schreef:
Hello Kroese

Proficiat met het resultaat.
Maar de werkelijke vraag is hoeveel mijten er nog achter blijven.
Twee mogelijkheden:
1.natuurlijk val nazien, na 1 week tellen, bij minder dan 10/week :OK
2.opnieuw behandelen op dezelfde wijze, het aantal gevallen mijten zal een indicatie geven van de effectiviteit van de behandeling.

Depauws
Ik ben het vanaf 6-1-2004 aan het bijhouden v.w.b. de dagelijkse val.
Ook ben ik van plan 1 6ramer nog eens te behandelen voor de proef.
Ik wil zelf ook weten of alles, of bijna alles dood is gegaan.
Binnenkort kom ik wel met de eerste resultaten.
Groet Hennie..........

Kees Overeem
Berichten:104
Lid geworden op:wo 07 mar 2001, 00:00
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kees Overeem » do 08 jan 2004, 18:36

citaat:*Ik nodig iedereen uit om mee te doen aan de vermeerdering van deze bijzondere bij.
Het ziet er naar uit dat we eindelijk een bij hebben die de mijt aan kan.*

Omdat At nogal aan de weg timmert met deze 'resistente' bij, en ik daarin heel erg geinteresseerd was, haalde ik twee jaar geleden 80 larven van die koningin.
Echter......toen we het larvenraam uit de kast gingen halen bleek daar een raampje met een flinke hoeveelheid Thymolkristallen in te hangen, hoe zit dat nou At,resistentie kweken moet toch zonder bestrijden, dus ook zonder Thymol?
Kees Overeem

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door At » do 08 jan 2004, 19:10

Beste Joost, schadelijke verzuring treed op als meerdere malen gesprenkeld wordt met oxaalzuur in suileroplossing.
Dit heb ik niet van mij zelf maar van Prof. Van Praag.
Verzuurde bijen (zo stel ik mij voor) zullen ook verzuurd voedersap geven aan de larven. Ook mensen kunnen verzuren.
Niet wetenschappelijk maar met een nuchter boeren verstand kom je een heel eind.

At
Berichten:24
Lid geworden op:za 30 aug 2003, 16:25
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door At » do 08 jan 2004, 20:29

Hallo Kees,
Wat je scrijft is helemaal waar.
Al heel wat jaren werk ik met het verbeterde Thymolraam.
De geur zo zegt men, verstoort de voortplantingdrang van het varroa mannetje. Hij zou niet meer precies weten hoe het moet. Het is best een goed middel maar de resistentie voor dit middel is onvermijdelijk. Alle bestrijdingsmiddelen zullen in de toekomst onvoldoende blijken te zijn. Het komende jaar pas ik geen bestrijding meer toe in kasten waarvan de moer gekruist is met de darrenlijk van de AH01089. Uit die kast viel namelijk ook geen enkele mijt en ik vermoed dat hier de sleutel van het verschijnsel in kast 3 te vinden is.
Wel veel mijten vielen uit de kast van de moederlijn van kast 3. De veronderstelling dat de darren een grotere invloed hebben op de kruising dan de moer zelf zou hiermee worden ondersteund. '˜t Was Leuk om weer eens wat van je te horen. Groetjes AT.

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Gerard Boswinkel » do 08 jan 2004, 21:15

Hoi Thomas,

Jij schreef: Waarom heb je de oxaalzuuroplossing opgewarmd tot 35°C?

Ik dacht dat ik ergens (Zwitserse of Duitse literatuur over oxaalzuur) gelezen heb dat werd aanbevolen de oplossing handwarm te maken voordat deze over de bijen gedruppeld wordt. Dat heb ik toen maar in de magnetron gedaan.

Het was inderdaad nodig om de bakken van elkaar te halen. Toen ik de dekplank van het volk haalde zag ik op ongeveer 10 cm diepte zo'n 4 ramen met bezette bijen. Ik vond dit te ver weg om de bijen op die manier te behandelen. Toen ik de bakken van elkaar tilde zag ik dat het volk veel groter was dan de 4 ramen die ik van de bovenzijde als bezet zag.

Op de lezing die Job van Praagh hield in Harskamp, liet hij ook een dia zien waarop de volken in Celle met Perizine behandeld werden. Op die dia werden de bovenste bak ook verwijderd en werd de perizine op het volk in de onderste bak gedruppeld. Overigens werken ze in Celle met het zg. "Kiepvervaren". Hierbij zit de bovenste bak met een scharnier aan de onderste bak vast.

@Hennie. In de Duitse en Zwitserse literatuur wordt vermeld dat je de oxaalzuurdruppelmethode slechts één maal mag gebruiken. Bij een tweede maal leggen zeer veel bijen het loodje.

De oxaalzuur groeten van:

Gerard

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Piet Jager » do 08 jan 2004, 21:32

De veronderstelling dat de darren een grotere invloed hebben op de kruising dan de moer zelf zou hiermee worden ondersteund.
??????????

!Piet

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door heidecap » do 08 jan 2004, 21:35

Ha, die Gerard !

Dat je de kasten gerust van mekaar kan (moet nemen) daar ben ik inmiddels ook van overtuigd. Zeker in jouw geval.
Je moet de bijen immers wel bereiken.
De bijen zaten nog relatief laag. Gedurende de winter komt de tros wat hoger te zitten.
Wt het nut van opwarming van de oplossing is, dat kan ik helaas nog niet plaatsen ...


Groeten, Thomas

lamheuv
Berichten:242
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 21:24
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door lamheuv » vr 09 jan 2004, 20:05

Hallo allemaal, er wordt gesproken over een eenmalige behandeling van de druppelmethode per jaar (neem ik aan). Maar....hoe zit het met de moer. Sommige moeren gaan jarenlang mee.

Met vriendelijke groet, Elze Lammerts.

Ps. zou het niet handig zijn om Job van Praag te vragen op deze discussie te antwoorden ?

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door heidecap » vr 09 jan 2004, 20:12

Elze, de bijen, warop het oxaalzuur rechtstreeks gedruppeld wordt hebben er al weinig last van, laat staan de moer ergens midden in de tros...

Groeten, Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten