Verdwenen bijenvolken.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00
Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Henk Klok » do 01 apr 2004, 19:50

'Verdwijnende' volken zijn al vaker aan de orde geweest, en dit probleem zal onderzocht moeten worden, want een sluitend antwoord is er (nog) niet.
Probeer eens te zoeken (bovenbalk > Zoeken) op het trefwoord 'verdwijnziekte', en vergeet niet bij 'Zoek in' het vakje voor 'Archief berichten' aan te vinken.
Sterkte!,

Met vriendelijke groet,

Henk

zonnig46
Berichten:54
Lid geworden op:vr 13 jun 2003, 15:44
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door zonnig46 » do 01 apr 2004, 20:47

Henk Klok schreef:
'Verdwijnende' volken zijn al vaker aan de orde geweest, en dit probleem zal onderzocht moeten worden, want een sluitend antwoord is er (nog) niet.
Juist, en daarom staat mijn hypothese nog steeds overeind tot het tegendeel bewezen is.

Vriendelijke groeten
Erik Rene

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door wilde » do 01 apr 2004, 21:09

En waarom winter je een volkje op 3-4 halve ramen afzonderlijk in?
Adrie, dat volk heb ik begin september op 20 volle ramen bijen ingewinterd. Het heeft vorig jaar ongeveer 70 kg honing opgebracht. Dat het zo klein geworden was zag ik pas echt eind december, na het verwijderen van de tijdelijke bodems. Dan zie je de verse wasmul en dat is een goede indicator.
Albert
(ik zag je reactie pas vandaag[:I])

jtm
Berichten:33
Lid geworden op:di 30 mar 2004, 21:55
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » vr 02 apr 2004, 17:16

In het "Handboek der moderne Bijenteelt" van Schotman uit 1942 staat meer dan in de moderne boeken over de "verdwijnziekte".
Hij beschrijft als enige een aantal mogelijkheden om het vlieggat te verdonkeren (was toen oorlog) zonder de uit/inloop te belemmeren.
Moeten we hier niet gezien de warme winters (die overigens niet zo raar zijn als je de eeuw overzichten bekijkt) meer aandacht aan schenken?

jtm
Berichten:33
Lid geworden op:di 30 mar 2004, 21:55
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » za 03 apr 2004, 20:49

Als je nagaat dat ik in december nog rozen had die bloeiden (welliswaar klein), zou je dan kunnen stellen dat er teveel bijen nog heel laat naar honing hebben gezocht en door ouderdom het nieuwe jaar niet meer gehaal hebben?
Ik ga er dan vanuit dat een bij een beperkt (maximaal) aantal vlieguren heeft aleer ze door slijtage niet meer op de kast terugkeert.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Hans van der Post. » za 03 apr 2004, 23:04

Nee nee je denkt verkeerd! Deze verdwijning van volken is wat anders. Ten tijde van Schotman was er geen Varroa! Nu is het een virus was ons imkers(bijen) de das om doet het wordt door varroa verspreid - en imkers -?
Het is allemaal nog een vraagteken. Warme winters kwamen vroeger ook voor. Lees even op teletekst pagina 717.
Hans.

jtm
Berichten:33
Lid geworden op:di 30 mar 2004, 21:55
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » ma 05 apr 2004, 13:57

OK.
Is die ziekte lucht of bloed overdraagbaar?

Erik
Berichten:148
Lid geworden op:ma 02 sep 2002, 11:31
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Erik » ma 05 apr 2004, 14:16

3 volken ingewinterd, alle 3 hebben ze het overleefd. 1 volk was al klein ingewinterd maar die heeft inmiddels al wel weer broed. De andere 2 doen het zeer goed.

Bij mij op de stal staan nog 3 andere kasten. Bij 2 daarvan was er geen activiteit te bespeuren. 1 mondjesmaat. Als er een besmetting door de lucht zou zijn zou ik daar misschien ook last van moeten hebben. Vorig jaar had ik ook al geen sterfte. De enige keer dat ik volken behandel is na de heide-dracht. Eerste jaar met Apistan. Vorig jaar met Thymovar. Zag wel wat mijten liggen, maar heb geen idee hoeveel. Zelf ben ik iemand van zo min mogelijk ingrijpen in de natuur, ze lossen het zelf wel op en vaak beter !!!

jtm
Berichten:33
Lid geworden op:di 30 mar 2004, 21:55
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door jtm » ma 05 apr 2004, 14:37

Ik stel de vraag naar de overdraagbaarheid gericht omdat er na een tip hoe ik op jullie site moet zoeken heel wat onderwerpen afgesloten zijn die nu nog actueel blijken. Daarin worden allerlei theorien opgesomd die elkaar deels volledig tegenspreken, deels aanvullen. Maar alle reacties ten spijt wordt er nergens wetenschappelijk (dat wil zeggen controleerbaar) een uitleg gegeven. Het enige wat regelmatig terugkomt en door de nieuwe imker ondergeschoven wordt, is dat de verdwijnziekte niets nieuws is maar zich tegenwoordig alleen grootser manifesteert.

Ik heb nog een vraag: als het een ziekte is.....waarom zijn er dan zoveel meldingen van tennisbal-grootte volkjes met een nog levende koningin? Uiteindelijk heeft die koningin toch vele maanden langer in een besmet kast gezeten.

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Verdwenen bijenvolken.

Bericht door Henk Klok » ma 05 apr 2004, 14:55

Maar alle reacties ten spijt wordt er nergens wetenschappelijk (dat wil zeggen controleerbaar) een uitleg gegeven. Het enige wat regelmatig terugkomt en door de nieuwe imker ondergeschoven wordt, is dat de verdwijnziekte niets nieuws is maar zich tegenwoordig alleen grootser manifesteert.
jtm,
wetenschappelijk moet het nog onderzocht worden, vandaar dat er nog geen definitieve uitspraak over te doen is. Onderzoek kost tijd, ik denk dat er dan ook niet direct onderzoeksresultaten te verwachten zijn.
Dat men het verdwijnziekte noemt hoeft natuurlijk niet te betekenen dat het ook hetzelfde verschijnsel is. Het wordt denk ik zo genoemd omdat de imkers er nog geen andere benaming voor hebben.
Groet,
Henk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 14 gasten