Wie kent deze ziekte ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Piet Jager » ma 20 aug 2007, 09:35

Hans,

De verwekker van EVB komt practisch altijd geassocieerd voor met enkele secundaire bacterien. Naargelang het voorkomen en eventueel overwicht van begeleidende bacterien kan het uiterlijk (verkleuring) en de reuk van de dode, verse of gedroogde larven nog al wat verschillen. Zo kan een overwicht van Bacillus alvei aanleiding geven tot bruinachtige verkleuring van de larve. Deze bacterie (bacil) veroorzaakt een rottingsgeur (stinkbroed, broedrot). In geval Melissococcus apis (= Melissococcus faecalis) de verwekker van vuilbroed is, wordt de ziekte vanwege de geur 'zuurbroed' genoemd.

!Piet

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door maartenkleijne » ma 20 aug 2007, 10:06

Het dringt 20 jaar later tot mij door dat ik destijds als beginnend imker de zwakste van mijn vier volken aan EVB verloren heb.
Ik meld dit niet om mijn onozelheid te demostreren, maar omdat zonder enige extra maatregelen mijn andere drie volken toen geen greintje last hebben gehad.
Een indicatie dat de besmettelijkheid wellicht meevalt als de andere volken maar sterk en gezond zijn.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Dirk Blanken » ma 20 aug 2007, 18:53

Het Duitse boek Bienenkrankheiten leicht erkennen und behandeln, heeft het ook over verschillende vormen van europees vuilbroed, ze noemen het in Duitsland gutartige faulbrut.
De vormen zijn afhankelijk van de aanwezige soorten bacterieen.
Soms drogen de dode larven geel op, maar het kan ook bruinzwart.
Het kan in open broed voorkomen maar de larve kan ook pas sterven als de cel gesloten is.
Dan kunnen de cellen net als bij amerikaans vuilbroed inzakken.
De restanten van de larve zijn met een pincet te verwijderen, dan kan bij Amerikaans vuilbroed beslist niet.
Meestal verdwijnt de ziekte vanzelf weer, maar als het zo erg is als bij Thomas zou ik in ieder geval de broedraten vernietigen en het volk op schone raten zetten, en daarbij jonge koninginnen op het volk zetten schijnt ook te helpen om de ziekte te stoppen.
Alles opruimen kan natuurlijk ook.
Dirk


dertiende

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » ma 20 aug 2007, 21:56

Inmidels heb ik me een beetje kunnen inlezen in de materie van Europees vuilbroed en ik denk dat Piet! wel eens gelijk zou kunnen hebben. Vrijwel alles komt overeen met de symptomen die Piet! noemt of waarnaar hij verwijst.
Vandaag heb ik met PPO-bijen gebeld met de mededeling dat ik waarschijnlijk Europees vuilbroed in een kast heb. Men reageerde erg geruststellend : de volken hoef je beslist niet te vernietigen. Neem de broedramen met de ergste besmetting weg en vervang ze door kunstraat. Ga vervolgens voeren. Het kunstraat zal worden uitgebouwd en het volk zal vanzelf de ziekte overwinnen.
Daar vertrouw ik dan maar op ...
Dirk, de moer vervangen helpt niet, EVB is immers een bacterieziekte.
Peter, nee ik heb geen larven op de vliegplank gevonden.

Thomas

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Dirk Blanken » di 21 aug 2007, 23:25

Thomas, de moer vervangen wordt in Zwitzerland wel gedaan daar hebben ze een problemen met Europees vuilbroed en kunnen dat moeilijk oplossen.
Het schijnt daar te helpen, door er een andere jonge moer op te zetten.
Ik kan me voorstellen dat ook de moer bepaalt hoe ziekteresistent een volk is.
Ik heb ook wel eens last gehad van vreemd broed en dat heb ik toen na veel eigen onderzoek, uitsluiting van andere ziekten, gedrapeerd onder Europees vuilbroed.
Het werden nooit topvolken maar het verdween vanzelf na een paar weken.
In het open broed zoals jij toonde heb ik het nooit gezien.
Maar ik bekijk sommige volken in de zomer maar heel weinig.
Wel heb ik zodra ik het constateerde dit jaar ook bij een volk, hiervan geen bijen afgenomen voor de koninginnenteelt en het ook een nieuwe jonge koningin gegeven en alles is OK nu.
Dirk

dertiende

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » di 21 aug 2007, 23:30

Bedankt voor de reaktie, Dirk, ik ga hierover nadenken ...

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » za 25 aug 2007, 21:24

Even nog een paar plaatjes ...

Allemaal hagelschot past bij Europees vuilbroed (EVB) :
Afbeelding

en detail :

Afbeelding


Morgen stuur ik een monster naar het lab van PPO bijen. Afwachten ...

Thomas

ivar
Berichten:88
Lid geworden op:za 08 apr 2006, 23:54
Locatie:Germany
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door ivar » ma 27 aug 2007, 00:03

yep dirk,

maar volgens Dr Friedrich Pohl eerst een varroa behandeling geven.

gr hans

a land flowing with milk and honey

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door jjmvaningen » ma 27 aug 2007, 15:35

dag thomas,

het lijkt zeeer veel op hetgeen ik vorig jaar heb gehad (EVB).
kenmerkend daarbij was de penetrante rottingslucht (alsof er een lijk in je kast zit) en het ingestorte broed (niet draden trekkend).
het hoe je eraan komt weet ik niet, maar hoe ik ervan af ben gekomen wel.
ik heb toen de volken afgeschud, in schone kasten en schone raampjes gezet (met suikerwater als voer) en deze handeling na 1-2 weken later opnieuw gedaan en volken samengevoegd (het stonk alweer, waarschijnlijk ook van het overtrekken van de darren).
de oude raten heb ik voor de zekerheid verbrand. de kasten ontsmet met heet water&ammonia (en niet direct hergebruikt).
het koste me wat volken (en raten), dat samenvoegen, maar geeft wel een goed resultaat (even afkloppen, totnutoe nog evb-vrij). de volken moeten sterk zijn(worden) en het lieft even zonder broed (bacteriebesmetting).

succes, groet jacques

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Bieboerke » ma 27 aug 2007, 17:59

Hans van der Post. schreef:

Ik houd het voor de broedziekte zakbroed.
Hans
indien het zakbroed zou betreffen is het aangewezen de moer zeker ook te vervangen bij alle andere getroffen maatregelen. Een onderzoek van het ARS-USDA heeft immers proefondervindelijk aangetoont dat de virussen in rechte lijn kunnen overgedragen worden van de moederkoningin op haar afstammelingen. De ontdekking dateert al van 2006.
(uit maandblad van de Vlaamse Imkersbond sept.2007)
Marco

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten