3e behandeling met hive clean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 18 sep 2008, 00:17

Dat zijn veel mijten...maar dat hoeft geen ramp te zijn. Is het volk "vitaal" voor de rest? Zie je bijen met gedeformeerde vleugels of kruipers voor de kast?
Kruipers zie je vaak niet (vroeger wel, heb ik wel eens hopen verminkte bijen voor een volk gehad) .......ze worden weggedragen door de bijen. Althans bij mij. Zo nu en dan als ik tijd neem te observeren, zie ik bijen met levende bijen vliegen. Ik heb dan ook zeer weinig strompelde jonge bijen voor de kast.

JP

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door m.kolsters. » do 18 sep 2008, 20:25

JP had het boek toch maar gekocht.
Kruipers zie je voor de kast onder de kast en in de tuin lopen.
Deze bezitten geen of bijna geen vleugeltjes,daar om ""kruipers""

Tinus Kolsters
't Bakhuis

remolen
Berichten:509
Lid geworden op:wo 06 aug 2008, 22:46
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Assen
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door remolen » do 18 sep 2008, 20:35

LWPisa schreef:
Dat zijn veel mijten...maar dat hoeft geen ramp te zijn. Is het volk "vitaal" voor de rest? Zie je bijen met gedeformeerde vleugels of kruipers voor de kast?

Staat er op de bijsluiter iets over maximale behandeling of overdosering? Of over toepassing met of zonder broed? Organische zuren hebben een vrij nauw gebied tussen werkzaamheid en schade aan het broed.

L
geen maximaal aantal behandelingen.
Kruipers zie ik wel wat. Zie ook bijen vliegen met levende bijen die worden "afgesleept" het wordt volgens mij al wel veel beter.

ga nog 1 keer behandelen.
groet Rene

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 19 sep 2008, 21:42

Hoi Rene,

Het is nog niet te laat om met mierenzuur te behandelen. Het grote voordeel van mierenzuur is dat het ook in het gesloten broed zijn uitwerking heeft.

Groeten..................

Gerard

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door heidecap » za 20 sep 2008, 21:51

Dag, Gerard, even een nuance :

Volgens mij is een mierezuurbehandeling eind september wel te laat.
De mijten hebben dan hun vernietigende voorwerk, het verspreiden van virussen, reeds gedaan.
Nu nog met mierezuur behandelen doodt wel een groot aantal mijten, maar het doden van mijten is geen doel op zich.
Het doel is gezonde volken in te winteren en dan had de mierezuurbehandeling al lang klaar moeten zijn. De winterbijen zijn inmiddels grotendeels geboren of bestaan momenteel uit broed. Je had dus nu al van de mijten af moeten zijn.
Om de mijten die nu nog in de volken zitten te doden kun je volgens mij beter in december met oxaalzuur druppelen ...


Groetjes, Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 21 sep 2008, 14:20

Ha die Thomas,

even een korte ractie: toen ik afgelopen week in mijn volken zag, zag ik allemaal nog broed en ook eitjes. Dat houdt in dat er over drie weken nog bijen zullen worden geboren. Waarschijnlijk gaat de koningin, zei het in mindere mate, nog wel een drie a vier weken door met leggen. Deze bijen zullen dan varroavrij worden gebroen al de imker nu 'nog' gaat bestrijden. Wat mij betreft zou een bestrijding nu dus nog zinvol kunnen zijn.

jp

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door heidecap » zo 21 sep 2008, 20:17

Dag, Jelte,

jouw benadering is methematisch juist, maar ook jij weet dat bijenhouden niets met wiskunde te maken heeft.
De gezondheid van de huidige voedster- en ook winterbijen is veel belangrijker dan het huidige broed. Het bepaald zelfs de uitkomst van dit broed.
Moraal van het verhaal is dat alleen een geintegreerde varroa aanpak werkt en je niet kunt volstaan met een mierezuurbehandeling eind september. Dit is te laat. Je vangt dan enkel mijten terwijl het kwaad al is geschied met een voor de bijen zeer verstorende en agressieve langdurige behandeling.
Druppel dan even wat oxaalzuur in december en de start in het nieuwe jkaar is nagenoeg mijtenvrij ...


Thomas

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 sep 2008, 00:01

Ik bedoel maar om te zeggen dat er nu ook nog bijen worden geboren. Bovendien doodt mierenzuur ook mijten in het broed. Daarom zou je het mijn inziens nog steeds kunnen toepassen......ondanks het beter is wellicht om het eerder toe te passen. Maar goed ik heb heel weinig ervaring met bestrijding aangezien ik niet meer bestrijd. Ik kan me wellicht beter stilhouden wat betreft dit onderwerp.

JP

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Dirk Blanken » ma 22 sep 2008, 19:53

Thomas, je hebt gelijk.
In het seizoen de varroapopulatie laaghouden is volgens mij ook het beste.
Dat kan met oxaalzuur, mierenzuur en thymolkristallen.
Het is veel werk en niet leuk.
Ondanks dat veel mensen tegen zuren zijn vraag ik me af waar ze dit op baseren als de imkers die het consequent toepassen probleemloos groot uitwinteren.
Oxaalzuur kan je gebruiken als er nog geen gesloten broed is.
Als je kunstzwerm maakt met de oude koningin zonder broed kan je nadat alles OK is na een paar dagen oxaalzuur druppelen.
Het gedeelte wat achter blijft gaat doppen aan zetten, na 8 dagen alles breken en er een nieuwe leggende koningin opzetten en nadat ze goed aan de leg is als de eerste larfjes er zijn oxaalzuur druppelen.
De imkers die Aalsteren breken de doppen na 13 dagen of na het horen van tuters en kwakers en laten de koningin aan de leg komen en druppelen dan oxaalzuur nadat ze de eerste larven zien ontstaan.
Zodra er gesloten broed is heeft oxaalzuur gebruiken geen zin meer want de meeste mijten zitten in het nieuwe broed en oxaalzuur bereikt dat niet.
Dit gebeuren speelt zich af in 2e helft van mei.
Je kan dan na 1 1/2 a 2 maanden mierenzuur gebruiken in verdampers of een zachtboardplaat met ongeveer 30 ml mierenzuur voor een normaal volk op 20 ramen broedkamer.
Mierenzuur werkt ook door op het broed.
Deze behandeling doen we dus 1/2 Juli.
Als we dan nog een oxaalzuurbehandeling(druppelen) in December doen als de volken praktisch broedvrij zijn dan zijn we het hele jaar rond met weinig mijten.
Veel werk en niet leuk.
Ik gebruik thymolkristallen die het ontstaan van mijten sterk tegen gaan.
Dit toepassen is nog bewerkelijker maar het bevalt me.
Dit jaar na het zeer consequent toepassen van thymol gebruik ik in December geen oxaalzuur meer omdat vorig jaar er amper een paar mijten vielen.
Vorig jaar winterde ik uit met gemiddeld 14 ramen bijen dus werkt het.
Dirk





dertiende

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 sep 2008, 20:27

Elk jaar geen bestrijding. Geen werk[;)]. Bevalt me erg goed. Tevens goede uitwintering. Minimaal 7 a 8 ramen. Werkt dus goed.

JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten