Verdwijn ziekte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 feb 2011, 13:26

wilde schreef: . De enige instituten die nuttig werk doen en dat gestructureerd aanpakken zijn NCB en Bijen-WUR. Helaas gaat het daar tot nu toe alleen om het vaststellen van diverse ziektefactoren. Dat is echter nodig om gefundeerde conclusies te kunnen trekken uit metingen in een reeks van jaren. .
Mag ik even lachen .

Vers in het geheugen het kranten artikel van Uw van enkele jaren geleden . Wat heeft het gekost om vast te stellen dat Nosema Ceranae ( de oorzaak zou zijn van de wintersterfte ) ?? Vervolgens dat er nooit onderzoek gedaan is naar Amitraz .

http://pmep.cce.cornell.edu/profiles/ex ... z-ext.html

Nee nergens bekend , niets aan verdient .

. Nee de resultaten van de Nederlandse onderzoeken zijn ver beneden de maat ,( en de uitslagen en voorlichting die men uitbrengt zijn helder en eerlijk . :naughty: )

Jaap v P

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door wilde » wo 09 feb 2011, 16:10

Vers in het geheugen het kranten artikel van Uw van enkele jaren geleden ....
Wie is Uw? Als daar mijn persoon mee bedoeld is, zal het nergens over gaan, want ik schreef nooit een krantenartikel en zeker niet over dit onderwerp. De enige artikelen die ik momenteel schrijf zijn die in het Vlaams Imkersblad (KonVIB), maar die gaan over andere dingen (insecten algemeen). Eerder zijn enkele artikelen van mij gepubliceerd in Bijenhouden, maar ook daar niet over de honingbij. Het enige artikel dat daarover wel ging (Vlaams Imkersblad) ging over de morfologie van de honingbij (zie onderstaande link), maar niet over de bestrijding van ziekten. Daar heb ik nauwelijks verstand van en heb er dus niets over te melden.

http://www.ahw.me/a1/honingbijmorfologie.pdf

In deze rubriek gaat het over ziekten, parasieten en bestrijding. Er zijn echter nog meer plagen die de bijenvolken bedreigen, bijv. de kleine kastkever, die hier wellicht ook zou kunnen opduiken. Een recente zeer alarmerende predator van honingbijen is de Oosterse hoornaar (Vespa velutina). In het recente ANI bijenblad staat een zeer uitvoerig artikel over deze wespensoort. Ik verwacht deze wesp bij de huidige klimaatwijzigingen binnen enkele jaren ook in Nederland. Zelf schreef ik over deze hoornaar ook een artikel dat in het aanstaande maartnummer van het Vlaams Imkersblad zal verschijnen. Lees het en huiver ............
Albert de Wilde

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Jaap v.Popering » wo 09 feb 2011, 19:59

Ik heb geen zin om je geheugen op te frissen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door wilde » do 10 feb 2011, 10:19

Ik heb geen zin om je geheugen op te frissen.
Dan zal ik zelf een poging wagen. Waarschijnlijk bedoel je niet iets van enkele jaren geleden, maar een recentere reactie van mij in de rubriek 'lezers schrijven' (max. 150 woorden) in de PZC van april 2010. Dergelijke reacties klassificeer ik niet als 'artikel' en dat is misschien het misverstand. Wat het bij dit item over verdwijnziekte te maken heeft is me niet geheel duidelijk. Ook bij de door jou gegeven link over Amitraz ontgaat me de relevantie.

Toch nog maar een reactie:
Uit de Amitraz-link blijkt dat het gif bij een dosering van 0,05 mg per gram gewicht gedurende 5 dagen er een vermindering van nakomelingen optrad. Onbehandelde vrouwtjes die paarden met behandelde mannetjes toonden significant minder groei van de jongen in de baarmoeder. Hogere doseringen leidden bij vrouwtjes tot veel kortere vruchtbare perioden. Dat lijkt me alles zeer verontrustend, doch de wetenschappers namen aan dat bij mensen deze effecten nauwelijks zullen voorkomen, omdat het bij muizen en ratten ging om laboratorium-omstandigheden. Dat is nogal kort om de bocht. Bij vrouwelijke muizen veroorzaakte Amitraz ook tumoren in longen, lever en lymfklieren.
Een imker die een dergelijk middel promoot dan wel gebruikt doet zichzelf en de hele imkerij ernstig te kort. Voor dergelijke personen kan ik geen achting hebben. Het zou ze sieren als ze bovenstaande blauwe tekst op hun honingetiketten zouden plaatsen.

Hieronder nog de tekst van mijn antwoord op een door een Zeeuwse imker met enthousiasme verteld verhaal aan een verslaggever over zijn wijze van imkeren en het 'gezond' houden van zijn bijen. De naam van de imker heb ik weggelaten. Ik sta nog steeds voor 100% achter mijn toenmalige reactie:

De heer XXXXXX beschreef op 21 april 2010 zijn methode om honingbijen gezond te houden. Hij gebruikt Tac-tic (werkzame stof Amitraz). Dit middel is voor ander gebruik bedoeld en zeker niet voor behandeling tegen varroamijten in een bijenvolk. Bij dergelijk gebruik wordt het middel als residu opgeslagen in de was, dezelfde was waarin de honing door de bijen wordt verpakt. Als Amitraz in het oppervlaktewater terecht komt, gaat alles dood. Het is een sterk werkend gif. Dat gif komt via de steeds hogere residuen in de was ook in de honing terecht. Het doet er dus niet toe of het voor of na de honingoogst wordt toegepast. Van deze imker zou ik niet graag een pot honing kopen. Zijn relaas is een bijzonder kwalijke aansporing aan andere imkers om hetzelfde te doen. Het is geen promotie van het imkeren. Wie zijn honing wil verpesten moet het vooral zo doen.
Albert de Wilde

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Jaap v.Popering » do 10 feb 2011, 14:39

Albert bedankt dat je je vriendelijke woorden van gisteravond verwijderd hebt .

Ik bedoel inderdaad de open brief in de lente 2009 tegen P.P.O. waar de ( naar ik meen de bovenste ondertekening ) van een zekere ; Albert de Wilde " was , wat ik op dit forum bekendgemaakt heb , en op de Bijenmarkt in Veenendaal nog op aangesproken ben door Romée .
Verder ook het artikel in de P.Z.C. . van een zekere de Wilde . wat resulteerde in een advies om bij een bepaalde Imker geen Honing meer te kopen . Flinke reclame voor de Imkerij in een dagblad .

Verder hierover dat enkele jaren terug , Asepta tetanic , ( werkzame stof Amitraz ) midden op de dag , over bloeiende gewassen ,en met de juiste dosering gespoten werd , en ik nooit dode bijen gevonden heb .

Verder over Amitraz zie ik dat je geen ervaring met zulke dingen hebt , hier de onderzoeken naar Fluvanilaat ( naar ik meen nog toegelaten ) en Cumaphos ( toelating verlopen )., dan komt Amitraz er over kankerverwekkend nog goed vanaf .

http://www.culturaapicola.com.ar/apunte ... 8-6/06.pdf

verder zou ik ook zo een rapport kunnen tonen dat een kropje sla wat in de winter geteeld en gegeten wordt ook kanker verwekkend is , maar is laatst bijgesteld omdat je een hoeveelheid moet consumeren die niet met de werkelijkheid overeenkomt , Hetzelfde geld ook voor de Honing .

Ik citeer ;. Dit middel is voor ander gebruik bedoeld en zeker niet voor behandeling tegen varroamijten in een bijenvolk. .einde citaat . Ook dit heb ik in eerdere topics uitgelegd , en slaat nergens op , duid enkel op onwetendheid .

Verder is het in andere topics al duidelijk uitgelegd over gebruik , dosering ( en toelating aan de andere kant van de wereld , ) ( en een toegestaan ( in de Europese wetgeving ) maxium van 200microgram / kg werkzame stof ;Amitraz " ) En wanneer een Imker beneden deze limiet blijft , heb jij niet het recht om zoals in de P.Z.C. te reageren .

Hopelijk heb ik het een en ander voldoende uitgelegd , en overtuigen is niet mijn bedoeling , wel stel ik een eerlijk en duidelijke uitleg op prijs .

Jaap v P

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Dirk Blanken » do 10 feb 2011, 18:45

In de natuurlijke situatie(geen ingrepen door ons) zou een paar % van de volken overleven.
Er zou er dan weer een goede resistente bij ontstaan die zich weer langzaam uitbreid.
Dat is niet haalbaar.
Niemand van ons weet precies hoe we het verder moeten aanpakken om weer zonder problemen te kunnen imkeren.
Maar ik respecteer de probeersels ook als ze subsidie krijgen.
Ik bestrijd de varroa het hele jaar door zodat de mijtenpopulatie steeds zo laag mogelijk is.
Laat de bijen veel eige honing houden en heb een paar kleine standen(max 6 a 10 volken) zodat ze in de monowoestijn het toch nog redelijk rijk hebben.
Verder moet je ze zoveel mogelijk laten bouwen, meer dan 50 procent
Selecteer niet op afkomst maar op uitwinteringssterkte.
Zorg jaarlijks steeds voor nieuw bloed overal vandaan.
Ik denk namenlijk dat als wij allemaal naar Ameland gaan om raszuiver te bevruchten de genenpool wel erg arm wordt.
Af en toe gebruik ik Ameland voor de nateelt van een hele goede teeltkoningin.
Ik winter nog steeds goed uit, de laatste jaren op gemiddeld dik 13 ramen bijen simplexformaat met uitschieters naar een kleine 20 ramen.
Ik heb heel duidelijk gemerkt dat de varroapopulatie kleinhouden en veel raat laten uitbouwen heel belangrijk is ook om nosema ceranae te onderdrukken.
Bestrijdingsmiddelen moeten geen resistentie of milieuschade veroorzaken en dat is mogelijk door in het voorjaar het eerste darrenbroed te verwijderen en door zuren te gebruiken.
Allemaal veel werk maar het is niet anders.
Beginnende imkers hebben het het moeilijkst.
Dirk
dertiende

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door wilde » do 10 feb 2011, 19:35

Ook dit heb ik in eerdere topics uitgelegd , en slaat nergens op, duid enkel op onwetendheid .
Mijn onwetendheid gaat niet zo ver dat ik kankerverkekkende stoffen in mijn honing wil hebben. Die zal zo veel mogelijk weren. Als jij die wel graag daarin hebt, dan staat het je vrij dat te willen. Daarom is dat nog niet mijn keuze. Aub. ook op het etiket van je honing vermelden.
Albert de Wilde

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Jaap v.Popering » do 10 feb 2011, 20:37

wilde schreef:
Aub. ook op het etiket van je honing vermelden.
Mijn etiketten voldoen aan de Europese normen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door wilde » vr 11 feb 2011, 09:33

Jammer dat er nog steeds imkers zijn die kankerverwekkende gifstoffen bewust in hun honing laten komen en hun afnemers/consumenten daarop niet wijzen. Een beroep op regels omtrent de inhoud van een etiket is wel erg mager. Dit soort lieden verpest het imago van de imkerij en hebben zelfs nog het lef hoog van de toren te blazen. Bah wat een misselijk makende mentaliteit ..................
Albert de Wilde

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Verdwijn ziekte

Bericht door Jaap v.Popering » vr 11 feb 2011, 13:48

Heel jammer dat jij niet schijnt te weten dat , die wat jij kankerverwekkende stof noemt en waar jij op zinspeelt , NIET IN DE ( mijn ) HONING VOORKOMT .
Als je beter wilt weten dan de wetenschap , raad ik je aan om dit een keer te bewijzen .

Ik zou mij wat meer in deze materie verdiepen als ik jou was , en niet een ieder zomaar napraten .


Jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op vr 11 feb 2011, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten