Nosema apis en Nosema ceranae voorkomen is beter dan genezen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Nosema apis en Nosema ceranae voorkomen is beter dan gen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 12 nov 2012, 10:53

Alex Mönch schreef:
Het is mijn bedoeling om beginnende imkers hiermee te helpen en misschien ook wat oudere imkers.
.
Daar is niets op tegen .

Nozema is een volwassen honingbijenziekte veroorzaakt door het eencellige protozaan. Het komt regelmatig voor , vooral in de lente . Volken die hieraan lijden vertonen dikwijls lenteverkwijning of slappe lente-opbouw. Soms gebeurt het dat met Nozema-besmette Bijen geen opvallende verschijnselen vertonen . Nosema ziekte wordt dikwijls verward met ; Dysenterie ( buikloop) een situatie waarin de uitwerpselen binnen en rond het vlieggat worden geloosd . Om deze tijd is een lichte besmetting ook zelf te constateren . Wanneer er verkleumde bijen rondom de vliegopening zitten , en even het achterlijf met een pincet van de romp af trekken , wanneer de middendarm wit en gezwollen is ,heeft men met nozema te maken , onder de microscoop zullen de sporen duidelijk zichtbaar zijn . Zelf heb ik in deze herfst al enkele besmette bijen gevonden , maar maak mij absoluut geen zorgen , en heeft bij mij nog nooit tot ernstige gevolgen geleid . Deze ziekte was er 50 jaar terug en over 50 jaar zal die er ook nog zijn . Is de middendarm donker (bruin) van kleur ,is de Bij gezond.

Na de talloze artikelen van Roméé v/d Zee aangaande de ( verdwijnziekte )denkt iedereen het gevonden te hebben , maar het staat nu gelukkig op de plank met mogelijke oorzaken .

Veel van wat je aanhaalt aangaande het inwinteren heeft dan ook helemaal niets met Nozema te maken ,enkel met een methode van Bijenhouden .

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten