Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:
Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door gerard.b.w.vos » do 13 dec 2012, 09:18

Het gaat om een 3% oplossing. Sterkere oplossing wordt door WUR niet aanbevolen
Van 1000gram of 1000ml of 1 liter is dat dus 30 gram oxaalzuur.
Omgerekend wordt dat dan suiker / water / zuur , (allen in grammen)/ aantal volken;
1000 / 1000 / 60
600 / 600 / 35 / 20
300 / 300 / 18 / 10
150 / 150 / 9 / 5
Allemaal 1:1 maar het aantal grammen oxaalzuur moet wel 3% zijn.

Waarom er toch in alle recepten 37 gram in voorkomt is me na al die jaren nog niet bekend.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Sheila » do 13 dec 2012, 10:38

gerard.b.w.vos schreef: Allemaal 1:1 maar het aantal grammen oxaalzuur moet wel 3% zijn.

Waarom er toch in alle recepten 37 gram in voorkomt is me na al die jaren nog niet bekend.

Omdat 500 ml water + 500 gram suiker minder dan 1 liter suikerwater 1:1 oplevert.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » do 13 dec 2012, 11:06

gerard.b.w.vos schreef: Allemaal 1:1 maar het aantal grammen oxaalzuur moet wel 3% zijn.
Ja,priecies...massaprocenten in dit geval en niet verzadigingsgraad wat ik gewend ben?
even voorbeeld:Er zit volgensmij geen 850 gram mierenzuurgas in 1 kg mierenzuur 85% :o

Recept Aumeier & Liebig: http://www.erdinger-imker.lvbi.de/filea ... 4mpfen.pdf
Ik zie het zo:In dit recept is de zuurgraad wat lager van de oplossing maar uiteindeliljk komt er evenveel oxaal in het volk.

Gemene vraag van mij eigenlijk die ik niet kan stellen:"waarom het verschil",omdat niemand precies weet hoe oxaalzuur werkt :D

Dom eigenlijk,ik zie ineens het email adres van Aumeier stan dus ik kan het haar ook vragen :doh:

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Bart de Coo » do 13 dec 2012, 11:17

Sheila gaat wel erg kort door de bocht hoor. Een tijdje geleden plaatste LWPisa een aantal links naar 'reviews' over studies naar de effecten van oxaalzuur op de bijen, de mijten - en de imker!

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=25438

Daaruit blijkt dat je niet te veel en niet te weinig moet gebruiken; je mag er best een grammetje naast zitten.

Om de juiste hoeveelheid af te wegen, zou je een speciaal voor dit doel gekozen bakje of buisje kunnen nemen. Je plaatst het buisje op een nauwkeurige weegschaal en je weegt de gewenste hoeveelheid af. Vervolgens breng je op het buisje een of ander merkteken aan, zodat je de volgende keer weer precies evenveel erin kunt doen.

Zo ben ik op het werk naar een collega Scheikunde gestapt - ik werk namelijk op een school. Die heb ik 35gram laten afwegen in een doorzichtig plastic buisje met een schroefdop. Vervolgens heb ik er met een hete vleespen een streepje in gebrand. Voilá.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » do 13 dec 2012, 11:32

gerard.b.w.vos schreef:Het gaat om een 3% oplossing. Sterkere oplossing wordt door WUR niet aanbevolen
Van 1000gram of 1000ml of 1 liter is dat dus 30 gram oxaalzuur.
Waarom er toch in alle recepten 37 gram in voorkomt is me na al die jaren nog niet bekend.
Van oudsher is de oplossing die in de zomer gebruikt wordt:
water met oxaal 3% geweest dus geen suiker erin.
Dit wordt gebruikt om de bijen te besproeien, niet voor het druppelen.

Ik heb voor het druppelen altijd het oude recept 37 gram op 1 liter suikerwater 1:1 toegepast.
Ik heb hier dan ook nooit enige schade van ondervonden in al die jaren dat is het zo toepas , en de werking is goed.

Als de WUR het advies in de documentatie heeft gewijzigd / aangepast zal dat wel een reden hebben.
Of is het maar aangenomen?

Sheila
Berichten:33
Lid geworden op:di 29 mei 2012, 20:32
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Sheila » do 13 dec 2012, 12:18

Ik ga even iets uitgebreider rekenen:

500 ml water + 500 gr suiker is samen 810 ml suikerwater.
Oftewel 810 ml suikerwater weegt 1000 gram.
Dan weegt 1000 ml suikerwater dus 1234,5 gram.

3% van 1000 gram is 30 gram.
3% van 1234,5 gram is 37 gram.

Er wordt dus gewerkt met 3% van het gewicht van het suikerwater voor de bepaling van de hoeveelheid oxaalzuur, niet met het volume.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door alfa vulgaris » do 13 dec 2012, 13:13

3% van 1200gram WUR gewicht is 36 en ze adviseren 35

A&L 840 mlwater + 200gr suiker = 1040 * 3% = 31.2 maar gebruiken 35 gram

:?:

Denk dat de zuurgraad van die oplossinkjes toch echt anders is dan vroeger dus.
Volgensmij wordt die zuurgraad bepaald door de verhouding water/oxaaldihidraat.

Mooi heh...de missing link :lol:

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » do 13 dec 2012, 13:25

Even geciteerd uit het PDF van Pia Aumeier, (de link die Alfa aangaf) Ook wat de beelden uitleg betreft.

http://www.erdinger-imker.lvbi.de/filea ... 4mpfen.pdf

So ist gleich klar, wieviel Oxalsäurelösung nötig ist und wohin man den Strahl richtet.
3a: gutes Volk, sitzt bei Frost über 5 Wabengassen (2 Randgassen werden abgezogen, da dort nur wenige Bienen sitzen). Hier können 50 ml Oxal säure - lösung verabreicht werden.

Vrij vertaald: Gelijk is duidelijk hoeveel oxaal nodig is en waarheen de straal gericht moet worden.
3A: Goed volk, zit bij vorst op 5 straten (2 buitenste straten worden afgetrokken, omdat daar weinig bijen zitten). Hier kan 50Ml gedruppeld worden.
Opmerking van mij: Zij druppelt dus 50 Ml op 5 goed bezette ramen. Dat is dus wel bijna het dubbele wat ik er op druppel. Ik tel dan 5 ramen + 2 X 1/2 = 6 en daar druppel ik dan 6 X 5 Ml = 30 Ml op.

3b: schwaches Volk, sitzt über 3 Waben - gassen (2 Randgassen abgezogen). Hier sollten nicht mehr als 30 ml Lösung geträufelt werden.

Vrij vertaald: Zwak volk, zit op 3 straten(2 buitenste straten afgetrokken) Hier moet niet meer dan 30Ml gedruppeld worden.
Opmerking van mij: Zij druppelt dus 30 Ml op 3 goed bezette ramen. Ik tel dan 3 ramen + 2 X 1/2 = 4 en daar druppel ik dan 4 X 5 Ml = 20 Ml op.

3c: wer im November schon so schwach ist, erlebt das nächste Frühjahr nur mit viel Glück. Je zwei solcher Völker können
durch Übereinandersetzen der beiden Wintertrauben in ihren Zargen auch noch im November vereinigt und damit meist gerettet werden.

Vrij Vertaald:
De volkjes die in November zo zwak zijn (foto. 5x mul -2 = 3 ramen bijen), overleven het voorjaar met veel geluk. 2 van zulke volken kunnen door op elkaar zetten van de beide winter trossen in hun bakken ook nog in November verenigt en daar mee gered worden.

Oxalsäure-Dihydratlösung
3,5%ig in Zuckerlösung herstellen: ein Liter Lösung (ausreichend für mindestens 20 Völker) enthält 35 g Oxalsäure-Dihydratpulver ad us. vet., 200 g Haushaltszucker und 840 ml Leitungswasser.
Ohne Zucker geht es auch. Diese Mischung darf nur der Apotheker herstellen. Noch einfacher ist der Bezug als fertiges Präparat „Oxuvar“ von Andermatt Biocontrol oder „Oxalsäure ad. us vet.“ vom Serumwerk Bernburg.
Wer wenige Völker hat, teilt sich eine Packung mit Kollegen, denn die einmal angerührte Lösung ist nur wenige Wochen haltbar. Eine 50 ml Spritze und die darauf passende Pipettenspitze bekommt man in der Apotheke

Vrij Vertaald:
Oxaalzuur-Dihydrat oplossing
3,5 % in suiker oplossing maken: 1 Liter oplossing ( genoeg voor minstens 20 Volken) bevat 35 Gram Oxaalzuur-Dihydrat poeder(kristallen) ad us. Vet (gerard Boswinkel heeft daar al eens uitleg over gegeven, ik dacht vetvrij? , 200 gram huishoudsuiker en 840 Ml leidingwater.
Zonder suiker gaat het ook. Deze menging mag alleen door de Apotheker gemaakt worden. Nog gemakkelijker is het kant en klare preparaat "Oxuvar" van Andermatt Biocontrol of "Oxaalzuur ad. us. vet." van Serumwerk Bernburg.
Wie weinig volken heeft, deelt een verpakking met collega's, omdat de klaargemaakte oplossing maar enkele weken houdbaar is. Een 50Ml spuit (met rubberen zuiger) en een daarop passende spuitpunt kan men in de Apotheek kopen.

Mijn opmerking: Pia gebruikt dus 3,5% (ik 3,7%) maar druppelt ten opzicht van mezelf aanzienlijk meer oplossing op het volk. Sinds ik haar lezing in de achterhoek heb gezien, acht ik haar mening gezien haar langdurige ervaring als imker en voorlichter en wetenschappelijke achtergrond zeer hoog.

Dus ga ik mijn werkwijze aanpassen in de richting van haar advies.
dus 3,5% en 10 Ml per vol bezet straatje.......

Ik heb het oxaal poeder altijd gekocht bij de labshop in Twello. (googlen). (laatst keer €8,60 per Kg)
Laatst gewijzigd door Kroese op do 13 dec 2012, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door gerard.b.w.vos » do 13 dec 2012, 13:34

Toch nog even nagelezen :oops:
Begrijpend lezen = soms wat anders dan doornemen :o
Pagina 73 van Cursus Bijengezondheid staat ook duidelijk dat er 3% op basis van massa en niet op inhoud en ook nog eens "vet" gedrukt.
Dus nog eens; 600ml water=600 gram + 600 gram suiker geeft dus 1200 gram massa en 1000ml inhoud.
1200gram *3% = 36 gram oxaalzuur.
Alles weer duidelijk en dan naar behoefte, lees aantal te behandelen volken de benodigde vloeistof aanmaken.
En voor de sproeimethode wordt geen suiker toegepast maar slechts water.
En dan is 3% van 1000gram water 30gram oxaalzuur.
Oxaalzuur oplossen in de hoeveelheid (lauwwarm) water, voeg daarna de kristalsuiker toe en roeren tot de suiker is opgelost.
Nog even de hoeveelheid: 5ml per bezette ruimte tussen de raten.
Allemaal weer tevreden :D
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » do 13 dec 2012, 13:41

gerard.b.w.vos schreef: Nog even de hoeveelheid: 5ml per bezette ruimte tussen de raten.
Allemaal weer tevreden :D
Gerard, ik heb ook altijd 5 Ml toegepast geteld op alle straten waar mul was gevallen. Staat die 5 Ml ook in de Cursus Bijengezondheid ?
Dus Pia Aumeier wijkt hier dus duidelijk vanaf.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten