1 kast veel mijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:
Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Freek » zo 07 sep 2014, 21:32

Rene

-Nooit bijen met varroa aan schudzwermen toevoegen doe ik ook niet, dan beter een zesramer inwinteren of helpen door broed overhangen uit andere met oxaalzuur gesproeide schudzwermen, een met oxaal besproeide schudzwerm bevat niet veel mijten.
-Nu met mierenzuur behandelen geeft je winterbijen denk ik een dreun omdat de mierenzuur behandeling ook een aantal larven om zeep helpt.
-Je zou kunnen kiezen voor hive clean, dus om de zes dagen druppelen, dan de api live var eraf halen eerst uiteraard. Ik ben ook niet een fan van onnodig druppelen met hive clean, in dat geval nu drie behandelingen geven, mits die schudzwerm langer dan twee maanden geleden is gemaakt (bij maken heb je ook bijen met oxaalzuur gesproeid en hive clean bevat ook oxaalzuur en 2 x binnen 2 maanden pak je dezelfde generatie bijen en dan krijgen die bijen teveel op hun donder).

Freek

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door FrancA » vr 12 sep 2014, 10:01

Freek schreef:Nu met mierenzuur behandelen geeft je winterbijen denk ik een dreun omdat de mierenzuur behandeling ook een aantal larven om zeep helpt.
Die opmerking is bijzonder relatief is mijn ervaring en die van velen Freek.
Winterbijen opzadelen met een hoge Varroabesmettingsgraad, door de natuurlijke inkrimping van het aantal bijen naar de winter toe, als gevolg van een minder grondige anti-mijtenbehandeling en dan ook nog eens als klap op de vuurpijl in de winter een moordende oxaalzuurbehandeling over de winterbijen heen op hun kwetsbaarste moment is pas echt een goed recept om je bijenvolken om zeep te helpen of ze op z'n minst een beroerde lentestart te bezorgen.

Een winteroxaalzuurbehandeling komt er bij mijn bijenvolken niet in.
Afgelopen voorjaar was de Varroabesmetting bij mijn bijenvolken nul en waren mijn bijenvolken supervitaal.
Als Varroabestrijdingsmethode heb ik vorig jaar de 3-voudige mierenzuurbehandeling van Bruno 'Nassenheider' Becker met succes toegepast in de maanden juli/augustus, september en oktober.

In oktober dit jaar pas ik de laatste Nassenheider mierenzuurbehandeling op mijn bijenvolken toe.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=28412

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 sep 2014, 21:08

FrancA schreef: [...............................]
In oktober dit jaar pas ik de laatste Nassenheider mierenzuurbehandeling op mijn bijenvolken toe.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=28412
Moet iedereen dit nu doen? zo laat?
Meen dat het inmiddels bekent is dat direct na de zomerdracht (tweede helft juli) de varroa te bestrijden.
Drie keer mieren zuur is erger dan een keer oxaal in de winter.
Als je dit met een verdamper uitvoert is het voor een bijenvolk zeer rustige gebeurtenis. :be2:
Een keer mierenzuur in juli en een keer oxaal verdampen werkt.
!Hans.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Primus » vr 12 sep 2014, 21:33

Hans van der Post. schreef:
FrancA schreef: [...............................]
In oktober dit jaar pas ik de laatste Nassenheider mierenzuurbehandeling op mijn bijenvolken toe.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=28412

Een keer mierenzuur in juli en een keer oxaal verdampen werkt.
Hans ook ik deed een behandeling met mierenzuur half juli, met een goede verdamping normaal is dit inderdaad tot december voldoende. Helaas zag ik vorige week alweer dat er bijen niet konden vliegen en slechte vleugels hadden. Heb een kast even gedruppeld met oxaal en ben geen beetje verschoten dat er zoveel mijten vielen. Niks doen in zo'n situatie is uw bijen dan laten wegkwijnen, dus moest er actie ondernomen worden.
Op een andere stand heb ik ook half juli behandeld en nog een tweede keer half augustus daar is de toestand nog normaal. Volgens mij is dit jaar één maal behandelen in juli niet voldoende geweest, en inderdaad ik heb dit ook veel jaren zo gedaan. Waarom het nu anders is kan ik niet verklaren maar ik denk dat het met de vervroegde seizoenen te maken heeft. Maar di is maar een gissing.
MVG CP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door FrancA » vr 12 sep 2014, 22:13

Hans van der Post. schreef:
FrancA schreef: [...............................]
In oktober dit jaar pas ik de laatste Nassenheider mierenzuurbehandeling op mijn bijenvolken toe.

http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... =4&t=28412
Moet iedereen dit nu doen? zo laat?
Meen dat het inmiddels bekent is dat direct na de zomerdracht (tweede helft juli) de varroa te bestrijden.
Drie keer mieren zuur is erger dan een keer oxaal in de winter.
Als je dit met een verdamper uitvoert is het voor een bijenvolk zeer rustige gebeurtenis. :be2:
Een keer mierenzuur in juli en een keer oxaal verdampen werkt.
Ja, Hans, dat is nu precies wat veel bijenhouders denken: 'Drie keer mierenzuur is erger dan een keer oxaalzuur in de winter.'
De praktijk wijst echter anders uit.
Beter een aantal reeds door Varroa verzwakte en besmette bijen in oktober dood door een mierenzuurbehandeling en dan een bijenvolk zonder Varroa de winter in dan een heel bijenvolk door Varroa verzwakte en besmette bijen in de winter dood of ernstig verder verzwakt door een oxaalzuurbehandeling.
Ik zie het gewoon als gezond verstand en de praktijk wijst uit dat de Nassenheidermethode gewoon goed werkt.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Freek » vr 12 sep 2014, 22:58

Franca,

Dat de mierenzuurbehandeling na half augustus de larven waar de wintertijden uit komen voor een flink deel om zeep helpen heb ik niet van mijzelf. Ik wilde bij het honingmagazijn de nassenheider pro kopen om nog te gaan behandelen. Zij raden mij dit af vanwege dat het veel larven dood. Ze hadden dit zelf ervaren. Een deel van hun 300 Buckfast volken hadden ze met mierenzuur behandeld en een deel met hive clean beide ook laat in het seizoen. De met hive clean behandelde volken deden het voorjaar daarop het veel beter.
Ik wil niet zeggen behandel niet met mierenzuur. Mierenzuur pakt wel net wat meer mijten dan hive clean. Ik geef alleen aan dat een mierenzuurbehandeling dan beter half juli kan. Moet je half augustus nog iets doen pak dan de knijpfles hive clean maar..., let wel hive clean is na openen beperkt houdbaar.
Verder snap ik de onrust over wat oxaalzuur druppelen op de kortste dag niet. Mits met warme oplossing nooit problemen mee gehad. Maar een behandeling in het eind van de zomer is gewoon nodig dat is waar de winterbehandeling lost een zomerprobleem niet op. Natuurlijk moet je niet onnodig en vaak zuur druppelen. Maar die winterbehandeling pakt mooi makkelijk weer wat mijten die heb je in het voorjaar niet meer.
Freek

Freek

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Hans van der Post. » vr 12 sep 2014, 23:51

Freek Jou tekst onderschrijf ik geheel.
Verder is het zo dat het utopie is dat je de laatste varroa uit de volken kan halen.
Ik bestrijd 2 x
1- half juli
2- dec./jan. maar dan druppel ik niet maar verdamp oxaal.
De verdamper heeft de afdeling Oegstgeest gekocht en ieder afdelingslid die de verdamper wil gebruiken kan dit apr. lenen.
Kan zeggen dat het geweldig werkt.
!Hans.

Philip71
Berichten:8
Lid geworden op:zo 30 mar 2014, 18:24
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door Philip71 » ma 15 sep 2014, 12:27

Ik zelf snij het gehele bijenseizoen darrenbroed. Dat doe ik dmv een leeg raam in de bovenste broedbak op tweede positie te plaatsen. Hier zullen de bijen dan zelf een darrenraat bouwen. Zodra het gesloten darrenbroed bevat snij ik het gehele raat weg. Bekend is namelijk dat de varroamijt zich het liefste voortplant in de darren cellen. Dit is namelijk veelvuldig wetenschappelijk onderzocht door dr. Pia Aumeyer en dr. Gerhard Liebig. Alle Varroa raakt men met deze methode niet kwijt, maar de Varroa populatie zal er door stevig onderdrukt worden. Een variatie op deze methode is twee lege ramen op de tweede positie in de bovenste broedbak zowel links als rechts. Door deze een week na elkaar te plaatsen zal de imker wekelijks een kunnen wegsnijden. Daarnaast wordt geadviseerd om na de laatste honingoogst, de volken te behandelen met 85% mierenzuur mbv de Liebig dispencer. En in een koude periode rond de kerst te druppelen met oxaalzuur. Voordeel van mierenzuur en oxaalzuur is dat deze wateroplosbaar zijn en daardoor nimmer in de was of later in de honing zijn terug te vinden.
Youtube filmpje dr. Gerhard Liebig "Darrenbroed snijden": Kippkontrolle und Drohnenbrutentnahme: http://youtu.be/PipkG16tdfw

JohanMaas
Berichten:34
Lid geworden op:vr 12 sep 2014, 11:52
Imker sinds:2012
Aantal volken:8
Bijenras(sen):niks
Contacteer:

Re: 1 kast veel mijten

Bericht door JohanMaas » di 16 sep 2014, 13:01

Philip71 schreef:Ik zelf snij het gehele bijenseizoen darrenbroed. Dat doe ik dmv een leeg raam in de bovenste broedbak op tweede positie te plaatsen. Hier zullen de bijen dan zelf een darrenraat bouwen. Zodra het gesloten darrenbroed bevat snij ik het gehele raat weg. Bekend is namelijk dat de varroamijt zich het liefste voortplant in de darren cellen. Dit is namelijk veelvuldig wetenschappelijk onderzocht door dr. Pia Aumeyer en dr. Gerhard Liebig. Alle Varroa raakt men met deze methode niet kwijt, maar de Varroa populatie zal er door stevig onderdrukt worden. Een variatie op deze methode is twee lege ramen op de tweede positie in de bovenste broedbak zowel links als rechts. Door deze een week na elkaar te plaatsen zal de imker wekelijks een kunnen wegsnijden. Daarnaast wordt geadviseerd om na de laatste honingoogst, de volken te behandelen met 85% mierenzuur mbv de Liebig dispencer. En in een koude periode rond de kerst te druppelen met oxaalzuur. Voordeel van mierenzuur en oxaalzuur is dat deze wateroplosbaar zijn en daardoor nimmer in de was of later in de honing zijn terug te vinden.
Youtube filmpje dr. Gerhard Liebig "Darrenbroed snijden": Kippkontrolle und Drohnenbrutentnahme: http://youtu.be/PipkG16tdfw
Wie heeft er ervaring met de MITE ZAPPER? Ik heb deze dit jaar gebruikt maar barst nog steeds van de varroa. OOk bij mij zijn uit 1 kast dit seizoen al 6000 mijten gevallen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten