Monsanto Buckfastbijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door A.A. Staals » wo 08 okt 2014, 09:27

FrancA schreef:
Bij Buckfastbijenhouders vallen de verliezen minder op omdat ze natuurlijk steeds weer nieuwe F1-moeren inkopen.
Het lijkt mij dat het niet uitmaakt welke soort bijen, weg is weg in het voorjaar. Aanvullen in het seizoen door aankoop van moeren doet daar niks aan af.

ad staals

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » wo 08 okt 2014, 10:21

A.A. Staals schreef:
FrancA schreef:
Bij Buckfastbijenhouders vallen de verliezen minder op omdat ze natuurlijk steeds weer nieuwe F1-moeren inkopen.
Het lijkt mij dat het niet uitmaakt welke soort bijen, weg is weg in het voorjaar. Aanvullen in het seizoen door aankoop van moeren doet daar niks aan af.

ad staals
:D :D :D
Inderdaad!, weg is weg = meer moeren verkocht..

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door hansjochem » wo 08 okt 2014, 16:44

Santtu Pikkarainen schreef: Dit lijkt me een vrij boude bewering! Als klopt wat jij zegt zouden Buckfast-imkers toch veel grotere verliezen moeten lijden dan imkers met inheemse bijen?
Santtu, je vergeet dat wij mensen steeds bijvoeren in drachtloze perioden. Daardoor blijven de verliezen bij BF beperkt-of zijn niet aanwezig.

Ik imker met zwarte bijen (geen bastaards!), Carnica en BF. Ze hebben alle 3 hun eigenaardigheden die bijen houden zo boeiend maakt. Ik zou zeggen:doe wat je wilt, schaam je nooit voor je bijen!, en laat een ander ook de vrijheid om te doen wat die graag doet. Ook al kan dat soms lastig zijn.
Using Tapatalk

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Freek » wo 08 okt 2014, 17:13

Franka,

Dat geeft nog geen antwoord op naar welke bij je refereert met "inheemse bij". Is dat inderdaad de huidige bastaard?
En i.d.d. Buckfast bijen zul je denk ik wat pakken suiker in opgeloste vorm moeten geven na afname van de honing. Denk trouwens dat het voeren na afname van de honing bij wat voor bij je houd trouwens geen kwaad kan, maar een bastaardje kan er mogelijk beter tegen als ie het niet krijgt.

Freek

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door hansjochem » wo 08 okt 2014, 18:44

De huidige bastaard is niet de oorspronkelijk inheemse bij. Die is bijna niet meer in oorspronkelijke vorm aanwezig. Apis Mellifera Mellifera, de oorspronkelijke inheemse bij, is nog wel zuiver te verkrijgen bij telers in bv Noorwegen, Belgie (Dylan Elen, ook op deze blog te vinden), Chimay, t Landras en bij mij :-)
Using Tapatalk

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Freek » wo 08 okt 2014, 19:32

Hansjochem,

Da's nou wat ik de hele tijd bedoel, de "inheemse bij" "is niet meer algemeen" en veranderd in "uitheemse bij met kleine genetische diversiteit" oftewel een exoot, en de bastaard is de inheemse bij geworden welke een grotere genetische diversiteit heeft en zich aan de omstandigheden kan aanpassen.
Ik zit dus op een reactie van Franka te wachten op deze stelling...

Freek

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten:1347
Lid geworden op:di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds:2013
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door FrancA » wo 08 okt 2014, 20:33

Freek schreef:Hansjochem,

Da's nou wat ik de hele tijd bedoel, de "inheemse bij" "is niet meer algemeen" en veranderd in "uitheemse bij met kleine genetische diversiteit" oftewel een exoot, en de bastaard is de inheemse bij geworden welke een grotere genetische diversiteit heeft en zich aan de omstandigheden kan aanpassen.
Ik zit dus op een reactie van Franka te wachten op deze stelling...

Freek
De 'pure' inheemse bijen zijn natuurlijk al (bijna?) niet meer voorhanden.
Huidige bastaardbijen hebben in potentie (nog?) de mogelijkheid om zich genetisch aan gewijzigde omstandigheden aan te passen.
Door de huidige verhouding geteelde bijensoorten/bastaardbijen lukt ze dat echter niet tot nauwelijks.

Wat ik in de praktijk met omgang met bijen merk is dat ze lijken te wennen aan degene die ze houdt.
Als je ze daarnaast rustig benadert en een goede procedure volgt zul je over het algemeen weinig problemen hebben met stekerigheid.

Wat ik begrepen heb, maar corrigeer mij als dat onjuist is, is dat een sterke toename van stekerigheid bij bijenvolken met name schijnt op te treden bij latere generaties (F2, F3, F4?) Buckfastbijenvolken zodat je daar de moer wel op tijd MOET vervangen door een nieuwe F1-moer als je die volken in een stedelijke omgeving houdt.

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door Freek » wo 08 okt 2014, 21:51

Franka,

Duidelijk dat was dus eigenlijk beetje wat ik wilde weten hoe je het bedoelde.
Volgens jou moeten we het van de bastaarden hebben dus.
Zit absoluut een kern van waarheid in denk ik, daar ligt voor de natuur het grootste potentieel om dingen zelf op te lossen.
M.b.t. stekerigheid, je theorie is juist de f2 is theoretisch stekeriger dan de f1 maar dit is in de praktijk niet altijd het geval, soms valt een f2 mee en is het een fijn volk om mee te imkeren dan weer is een f2 een stekerd.
Wat f1 koninginnen betreft die zijn zelf natuurlijk zeker goed te telen, zeker als je eenmaal een P moer aanschaft of zelf een P moer teelt door een paar bakkies bijen met onbevruchte dochters van een P naar een bevruchtingsstation te sturen...
Er wordt ook wel geprobeerd om eigenschappen in de bucfasten in te kruisen die het varroa resistente bijen maken zoals een heel hoge poetsdrift. Op die manier kunnen misschien wel dingen opgelost worden maar de genetische basis is smaller en ik denk dat de bij daardoor altijd zwakker is dan een bastaard dat dan weer wel.
En yep mag inderdaad dan misschien wat een Mac Drive bij zijn die buckfast in dat opzicht, gemakkelijke oplossing die minder duurzaam is? Weet niet of je ze ooit gehad hebt: Een fijne rustige bij om mee te werken is het dan weer wel. Enfin maar eens kijken.

Freek
Laatst gewijzigd door Freek op wo 08 okt 2014, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door hansjochem » wo 08 okt 2014, 21:51

Franca, dat van die F2 agressie kan ik helaas beamen.
Using Tapatalk

hansjochem
Berichten:339
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 18:39

Re: Monsanto Buckfastbijen

Bericht door hansjochem » wo 08 okt 2014, 21:53

hansjochem schreef:Franca, dat van die F2 agressie kan ik helaas uit de praktijk beamen. Ik denk dat zoals je terecht opmerkt, een rustige houding, en niet te veel verstoring, een rustiger bij oplevert.
Using Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten