2015: weinig varroa!?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:
Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door johan » do 20 aug 2015, 10:46

Ook hier nog geen bijen met het virus van misvormde vleugels gezien.
Maar: maak niet de fout de varroa te onderschatten!!!
Ze zijn er en richten schade aan. En tegen dat jij het doorhebt kan het te laat zijn.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 20 aug 2015, 15:22

tenzij oorwormen en pissebedden de mijten van de varroalade gehaald hebben.
Ik zie hier en daar poep liggen van pissebedden op de lades.... Die kunnen hier en daar prima in de kasten zitten. Zie ze niet op de lades zelf.
De poep kan mss ook wel van oorwormen zijn?
Ik geloof niet dat die beesten de varroa eten, dan zouden ze toch beter stuifmeel kunnen eten? Dat lijk me een veel voedzamere eiwitbron.

Verder houd ik mijn hart ook vast. Ik zie weinig varroa, praktisch geen vleugelloze bijen (maar de bijen verwijderen deze meteen!) en relatief weinig bijen op de grond creperen. Ook zie ik van bepaalde kasten de broednesten nog steeds uitbreiden (veel nieuwe eitjes).
Toch kan een achteruitgang heel subtiel gaan. Ook vind ik dat bij sommige volken de bijendruk wel nog wat beter kan.

gr.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door joselito » do 20 aug 2015, 15:47

mieren heb ik ook wel eens dode mijten zien wegdragen

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door johan » do 20 aug 2015, 18:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik zie weinig varroa, praktisch geen vleugelloze bijen (maar de bijen verwijderen deze meteen!) en relatief weinig bijen op de grond creperen. Ook zie ik van bepaalde kasten de broednesten nog steeds uitbreiden (veel nieuwe eitjes).
Toch kan een achteruitgang heel subtiel gaan. Ook vind ik dat bij sommige volken de bijendruk wel nog wat beter kan.

gr.
dat is het net hé. Door de varroadruk proberen ze extra broed aan te zetten. Je denkt dan: "ze doen het goed" , maar in feite is het een krampachtige doodsstrijd. .

Theusje
Berichten:31
Lid geworden op:wo 15 jul 2015, 13:09
Imker sinds:2015
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Theusje » do 20 aug 2015, 19:13

Voor ik met mierenzuur had behandeld vielen er 10 mijten per dag. De dagen tijdens de behandeling vielen er in totaal zo'n 200 à 300. Nu vallen er tussen de 20 en 30. De kast staat op het eerste verdiep en daar zitten enkel spinnen en af en toe een vlieg en heb nog nooit een mier gezien.

Ik ben benieuwd wat de volgende behandeling na het inwinteren zal opleveren.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 23 aug 2015, 00:28

Vandaag op 1 stand de lades (7 stuks) eens goed bekeken. De gevallen mijten geteld. Het aantal varieert van 0 tot en met 9 mijten. De meeste lades liggen er toch al zeker twee weken onder en dus is de mijtenval per dag zeer klein (dit terwijl ik aan het bestrijden ben). Twee volken die op elk 2,5 en 3,5 rompen stonden lieten resp. 9 en 6 mijten vallen.

Vandaag nog maar wat extra lades bijgelegd, want ik wil een secuur beeld krijgen. De volken zijn verschillend van opbouw. Sommige zijn broedloos geweest of opgebouwd uit een aflegger, zwerm, etc. In die zin lastig te vergelijken. In principe hebben de grootste productievolken (staan op 3 of 4 broedrompen) het meest gebroed en zouden, in principe, vol met varroa moeten zitten. maar die vallen dus niet...en ik denk echt dat er een echt een lage varroadruk is. Des te beter! De nieuwe mierenzuurverdampers die ik al twee jaar in de kast heb liggen (en de mierenzuur die ook al enkele jaren oud is) ga ik vanaf maandag inzetten om nabehandeling te doen. Dan worden ook meteen de varroa's in het broed gedood.
JP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door johan » wo 26 aug 2015, 08:46

Nu nog volken op 3of 4 rompen? Wat voor zin heeft dat?

Rens
Berichten:32
Lid geworden op:vr 25 jul 2014, 13:04
Imker sinds:2014
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Mellifera, Bastaard
Locatie:Driebergen
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Rens » wo 26 aug 2015, 12:08

Bij mij dit jaar grote verschillen, twee volken met 100 tot 200 per dag tijdens behandeling terwijl 4 andere er 1 of 2 los laten. Misschien hele nette oorwurmen of mieren in de andere volken of gewoon grote verschillen in besmetting.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8160 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 26 aug 2015, 23:21

u nog volken op 3of 4 rompen? Wat voor zin heeft dat?
Ik heb nog een aantal kasten waarvan de bijen nog in de honingkamer werken (derde kamer, of een honingkamer of een broedkamer). Dit zijn dus tamelijk grote volken. Ik ben het met je eens, dat die volken net zo goed op een tweede kamer kunnen zitten. Maar ik laat toch die kamers erop zitten, omdat ik niet al die kamers met deels honing erin wil opslaan thuis (teveel gesleep). Dus ik laat ze maar zitten of ik ga ze met een week op een ander volk zetten, inclusief bijen, met een krant ertussen.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 26 aug 2015, 23:27

Ook, in een andere topic geschreven: bij een volk had ik ca. 66 mijten. Dat is toch wel veel en ik zal dat grote volk toch wel extra in de gaten houden.
Bovendien ben ik een mierenzuurbehandeling vandaag gestart om de te kijken of daar ook nog mijten uit vallen.

gr.
JP

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten