Kritische kijk op de bijensterfte.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:
Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door joselito » wo 13 apr 2016, 13:36

In geen geval rijd ik daar 400 km voor.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door johan » wo 13 apr 2016, 13:58

het is ook maar een proef die kadert in een soort van ideaalbeeld. bovendien zijn de fondsen voor bijenonderzoek in België miniem en is het al een hele opgave om een bos- of natuurgebied van 16km², dat bovendien 'imkervrij' is, te vinden in Vlaanderen.
Er waren ook wel wat mensen uit nederland afgezakt maar namen kan ik er niet op plakken.
de voordracht was tevens toegangelijk voor alumni en studenten waardoor de prof genoodzaakt was om basisbegrippen als 'moer' en 'varroa' uit te leggen in eenvoudige bewoordingen. Dan weet je dat je geen wereldschokkende info moet verwachten..

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door A.A. Staals » wo 13 apr 2016, 14:28

Tieme schreef:Hi Ad,

Een terechte vraag. Ik zou denken dat het niet veel uithaalt.

Tieme
:naughty:
Maar met het Nederlandse eiland Tiengemeten is het niet anders. Op een paar km staan wat andere volken, dat strookje water houd ze niet tegen.

ad staals
Laatst gewijzigd door A.A. Staals op wo 13 apr 2016, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Tieme » wo 13 apr 2016, 14:38

Hi Ad,

Jij denkt van wel?

Als koninginnen en darren al 3 kilometer kunnen vliegen dan zal de populatie binnen het natuurgebied lijken op die er buiten.

groeten,
Tieme

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door A.A. Staals » wo 13 apr 2016, 14:44

Tieme schreef:Hi Ad,

Jij denkt van wel?

Als koninginnen en darren al 3 kilometer kunnen vliegen dan zal de populatie binnen het natuurgebied lijken op die er buiten.

groeten,
Tieme
Tieme
Ik ook. Heb niet goed geantwoord. Zie ook mijn wijziging in eerder bericht.

ad staals

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 13 apr 2016, 14:46

we moeten onze koninginnen screenen op virussen en verder selecteren met virustolerante bijen.
- initiatief wordt opgestart om bijenkolonies te laten verwilderen in 1600 ha groot gebied en hier een genetische stock van in het wild overlevende bijen mee aan te leggen.
- we moeten terug naar locally adapted bee colonies - genre voor 1900 (toen met apis mellifera) , nu vanuit de huidige genenpoel van vnl. Carnica. (of plaatselijke gebruike bijenrassen)
Zie ook rapport weerbare bijen!! Op zich vind ik dit een goed initiatief. Ik ben alleen nog niet overtuigd dat het ook echt gaat lukken. Ik vraag me af of er echt snel (binnen 5 jaar) een tolerantie komt.
JP

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door johan » wo 13 apr 2016, 14:54

Jelte Pieter Dijkstra schreef: Ik vraag me af of er echt snel (binnen 5 jaar) een tolerantie komt.
heb achteraf nog even gepraat met de prof. het is in elk geval een werk van lange adem. binnen 5 jaar zal je hier geen definitieve resultaten van zien. voor hem was het ook belangrijk dat de overlarvers (imkers waar je van selecteerde moeren larfjes kan gaan halen) selecteren op moeren die virustolerant zijn (de kosten voor dit onderzoek worden gedragen door de universiteit). op die manier hoopt hij dat op middenlange termijn alle bijen bij ons (door natuurlijke paring) deze virustolerantie in hun genetisch patroon inbouwen.
Het project van die 1600ha staat daar in feite los van.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door joselito » wo 13 apr 2016, 16:06

johan schreef: Voor hem was het ook belangrijk dat de overlarvers (imkers waar je van selecteerde moeren larfjes kan gaan halen) selecteren op moeren die virustolerant zijn (de kosten voor dit onderzoek worden gedragen door de universiteit).
En hoe gaan die overlarvers dat weten?

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door johan » wo 13 apr 2016, 16:47

joselito schreef:
johan schreef: Voor hem was het ook belangrijk dat de overlarvers (imkers waar je van selecteerde moeren larfjes kan gaan halen) selecteren op moeren die virustolerant zijn (de kosten voor dit onderzoek worden gedragen door de universiteit).
En hoe gaan die overlarvers dat weten?
ik ben geen expert, ik denk dat je daarvoor bij prof de Graaf moet zijn. ik denk dat het zo werkt: de overlarvers waarmee hij samenwerkt kunnen de eitjes van de koninginnen laten analyseren op virussen. zo weet men dus welke koninginnen er virustoleranter zijn. Ik weet ook niet of eender welke overlaver in aanmerking komt.

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: Kritische kijk op de bijensterfte.

Bericht door joselito » wo 13 apr 2016, 17:05

johan schreef: ik denk dat het zo werkt: de overlarvers waarmee hij samenwerkt kunnen de eitjes van de koninginnen laten analyseren op virussen. zo weet men dus welke koninginnen er virustoleranter zijn. Ik weet ook niet of eender welke overlaver in aanmerking komt.
ok, bedankt Johan voor de informatie

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten