DWV (Deformed Wing Virus)

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:
Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Tieme » do 19 mei 2016, 16:28

Daar geloof ik helemaal niets van!

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door BBBeez » do 19 mei 2016, 16:32

@ Bart

Het proces is vrij arbeidsintensief en van de lange adem maar de eerste resultaten zijn inderdaad hoopvol. Het bestaat uit de volgende stappen:

koninginnen telen van een volk dat goed met mijten om kan gaan
darren telen van een ander volk dat goed met mijten om kan gaan
koninginnen insemineren met sperma van 1 dar
minivolkjes opzetten (om de spermavoorraad niet te snel uit te putten)
mijten kweken en oogsten
minivolkjes met 100-200 mijten besmetten
tellen van het aantal voortplantende en niet-voortplantende moedermijten onder de stereomicroscoop

De volkjes met een hoge niet-voortplantende / voortplantende verhouding kunnen het volgend seizoen gebruikt worden als teeltmateriaal. Voorselectie, zoals we in beebreed hebben gedaan, helpt. In 1 seizoen hadden we al meerdere koninginnen die 75% VSH of meer lieten zien. Bij een ongeselecteerde populatie maak je misschien minder snelle stappen maar het kan wel. Dat is in andere landen zoals de VS en Nieuw Zeeland al bewezen. Daar hebben ze hetzelfde kunstje gedaan met de lokale bijenpopulatie.

Mijten kweken bleek vreemd genoeg het lastigste.

Groet,
Bart

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Jaap v.Popering » do 19 mei 2016, 21:41

Bart de Coo schreef:
#Kassen/serres moeten beter afgesloten worden, zodat commercieel ingezette bijen en hommels niet ontsnappen.

#Meer hagen en bloeiende akkerranden om bestuivende insecten het leven te vergemakkelijken en onze afhankelijkheid van geteelde insecten te laten afnemen.

#Meer inspanning om kleine populaties wilde bestuivers te behouden.

Dit rijtje mag wat mij betreft als een evangelie onder de imkers verspreid worden.

Groet,

Bart
Ik heb hier wel enkele bedenkingen bij .

Kassen /serres beter afsluiten .... Ik plaats sinds half de jaren tachtig bijenvolken onder glas voor de bestuiving met de mogelijkheid om naar buiten te vliegen , omdat de volken dan beter floreren ......Wat is het verschil in volken welke van mij net buiten of net binnen de kas staan . Ik heb ook voorbeelden dat de honingbijen ongestoord door de luchtramen binnen gaan foerageren . Wat zou daar mis aan moeten zijn met betrekking tot het DWV virus ??


Meer heggen en akkerranden ........Dan wel voor heel lange periodes ....Solitaire bijen en hommels hebben een beperkte actieradius en soms ook een beperkt aantal waardplanten waarop zij kunnen foerageren . Wat men nu doet is wat bloemen voor een of twee jaar inzaaien en wanneer er dan wat solitaire bijen genesteld zijn , dan ploegt men het weer om voor andere doeleinden gebruiken ....met als gevolg dat de bijen dan weer doodgaan omdat er geen waardplanten meer binnen vliegbereik staan ...

.Ook de diverse organisaties moeten zich beter informeren wat zij werkelijk willen ...Bij ons een mooi natuurgebied wat gecreëerd was in een afgesloten stuk van de ; Krabbenkreek ......Terug onder zout water gezet en de solitaire bijen .....ook onder het zoute water .

En dan vraag ik mij af of ook de hommel , net als de honingbij niet al jaren met het DWV virus besmet was zonder daar schade van te ondervinden en ook zij misschien door de een of andere parasiet beschadigd en verzwakt raken .

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Bart de Coo » do 19 mei 2016, 22:25

Jaap,

Ik heb geen weerwoord op al je kritiek en geen antwoorden op je kritische vragen. Ik heb van het wel zeer lange stuk alleen de inleiding, de conclusie en de aanbevelingen gelezen. Het kan goed zijn dat je in het middenstuk veel weer- en antwoorden kunt vinden. Maar daar ga ik een andere keer voor zitten.

Groet,

Bart

tomer
Berichten:1747
Lid geworden op:di 27 okt 2015, 20:20
Imker sinds:2015
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica bastaarden op Dadant
Locatie:Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door tomer » do 19 mei 2016, 23:29

Het is een lang en wetenschappelijk geschreven stuk, maar als je het leest zullen vragen beantwoord worden... :)

Enkele feiten die ik onthouden heb:
Commercieel gekweekte hommels wordt stuifmeel gegeven, geoogst van bijen en ingevoerd uit oa China. Dit gebeurde jarenlang zonder men besefte dat er zo virussen gevoerd werden aan de hommels! Men testte niet eens op virussen, omdat men er geen weet van had. Het is maar recent dat sommige bedrijven begonnen zijn met het stuifmeel te bestralen om de virussen te doden.
Hommelkoninginnen in kwekerijen worden aangespoord om eieren te leggen, door er wat werksters van bijen bij te zetten. Beide soorten moeten dus op onnatuurlijke wijze samenleven en geven ook zo virussen door.
Jarenlang werden met oa DWV besmette hommelvolken in serres uitgezet. Wanneer wilde hommels in de serre kunnen en gekweekte hommels buiten de serre gaan, worden de wilde hommels besmet. Idem voor bijen. Natuurlijk geen probleem wanneer je ergens volkomen gezonde bijen zet. Maar wie heeft er tegenwoordig geen varroa en geen virussen in zijn volk?
Het kan zijn dat DWV vroeger ook voorkwam bij hommels, maar het is omdat varroa er bij bijen voor zorgt dat bijen met hoge dosissen besmet zijn, dat hommels nu ook sneller besmet raken. Plus dat door pesticiden enz enz hommels vatbaarder zijn geworden.
Ik heb dit voorjaar veel hommelkoninginnen gezien die abnormaal vol (hommel)mijten zaten.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 mei 2016, 09:04

De commercieel gekweekte hommels ....... Worden inderdaad met stuifmeel opgekweekt . Volgens mij tegenwoordig de meeste in het zuiden van Europa . Of dit stuifmeel uit China komt weet ik niet het zou ook Amerikaanse kunnen zijn . vroeger deden zij dat met vers stuifmeel van Nederlandse volken . Zelf heb ik daar ook wel voor verzameld . ...Ik ben altijd al bang geweest dat de hommel Amerikaans vuilbroed op zouden kunnen lopen en verspreiden .

Nogmaals ....de honingbij had ook geen schade van het DWV virus voordat de varroa deze daadwerkelijk beschadigde . Ik neem aan dat dat hetzelfde is bij de Hommels ....Niet beschadigde hommels zullen waarschijnlijk ook geen nadelige gevolgen hiervan ondervinden .

Hommelkoninginnen worden niet aangespoord om eieren te leggen ....maar door één dag oude honingbijen gevoerd net als de honingbij koninginnen .....en zoals gezegd , wanneer zij dan deze zou besmetten met het virus zouden zij onbeschadigde net als de honingbijen welke deze voeren geen last van hebben .

Jaren lang met DWV besmette hommelvolken uitgezet .........Honingbijen zijn er al sinds mensenheugenis mee besmet zonder uitwendige verschijnselen deze plaatsen wij ook her en der . ....Wat is het verschil ?? Is nu de besmetting door het bloembezoek ..of door direct contact met honingbijen .

Ook in de jaren 70 van de vorige eeuw waren de honingbijen al besmet met het virus zonder dat bekent was wat voor gevolgen dit had voor de hommels . ......en je moet mij niet vertellen dat er toen geen gif gebruikt is ..ik noem even ...Paration ...systox ....Daar ging alles van dood ook de hommels ...ook de honingbijen .


En Pesticiden en Neonicotinoiden is tegenwoordig natuurlijk een toverwoord is overal voor te gebruiken .
Ik woon el leef in een land en tuinbouw gebied en meer hoef ik je natuurlijk niet te vertellen .....Enkel heb ik na 2003 geen verdwijnziekte meer gehad ....ondanks mijn leefgebied .

Ik heb jaren geleden al hommels gezien welke zo vol met mijten zaten dat zij vrijwel niet meer kon vliegen deze zaten er zo vast op dat ook zij de hommel zullen beschadigen dat is niet enkel van deze tijd . , maar waarschijnlijk zullen deze ook enkel in een vroeg stadium ( net als de honingbij ) met het virus geïnfecteerd worden . ...

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: DWV (Deformed Wing Virus)

Bericht door joselito » vr 20 mei 2016, 12:55

Jaap v.Popering schreef:Ik heb jaren geleden al hommels gezien welke zo vol met mijten zaten dat zij vrijwel niet meer kon vliegen deze zaten er zo vast op dat ook zij de hommel zullen beschadigen dat is niet enkel van deze tijd
Hommels zijn in vergelijking met bijen onreine beesten. Omdat de kolonie toch sowieso uitsterft na een paar maanden wordt er op nesthygiëne veel minder nadruk gelegd. Vroeger kregen we ieder jaar een hommelvolkje in een observatiekastje. De luizen en mijten die daar op de hommels rond kropen waren met het blote oog duidelijk zichtbaar. En van een aangename nestgeur zoals bij de bijen was er helemaal geen sprake.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten