mijtenstrijd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: mijtenstrijd

Bericht door Els Kleijnendorst » wo 22 dec 2004, 12:40

Lammert,
ik weet echt niet meer waar ik heb gelezen/gehoord dat een 2e oxaalzuur druppelbehandeling funest is voor de bijen. Maar het zal ongetwijfeld een gedegen bron zijn geweest. Weet nog wel dat er gezegd/geschreven was dat het zuur dusdanig het chitinepanser van de bij verdunt dat de 2e behandeling zorgt dat de huid geen weerstand meer biedt aan secondaire besmettingen.
Verleden jaar heb ik slechts bij 1 van mijn volken deze methode toegepast, vorige week bij al mijn volken.

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door mike » wo 22 dec 2004, 19:43

bekijk eens de veiligheidskaarten van oxaalzuur en mierezuur

tory
Berichten:122
Lid geworden op:zo 14 mar 2004, 23:03
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door tory » wo 22 dec 2004, 20:40

Mike, veel imkers gebruiken toch wel oxaalzuur; het lijkt haast niet anders te kunnen; wat gebruik jij ?
Bedankt trouwens voor de veiligheidskaarten.
Gr. Bert.

Gebruikersavatar
mike
Berichten:76
Lid geworden op:vr 17 okt 2003, 22:06
Aantal volken:70
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Londerzeel Belgie
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door mike » do 23 dec 2004, 00:01

Ik gebruik ook mierezuur en oxaalzuur. Al de zwermen die ik vang behandel ik dadelijk met de druppelmethode omdat ik niet weet vanwaar die zwermen komen

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mijtenstrijd

Bericht door Lammert van Beek » do 23 dec 2004, 21:17

Els Kleijnendorst schreef:

ik weet echt niet meer waar ik heb gelezen/gehoord dat een 2e oxaalzuur druppelbehandeling funest is voor de bijen. Maar het zal ongetwijfeld een gedegen bron zijn geweest. Weet nog wel dat er gezegd/geschreven was dat het zuur dusdanig het chitinepanser van de bij verdunt dat de 2e behandeling zorgt dat de huid geen weerstand meer biedt aan secondaire besmettingen.
Verleden jaar heb ik slechts bij 1 van mijn volken deze methode toegepast, vorige week bij al mijn volken.
Beste Els,

Zoals gezegd heb ik een aantal bijenvolken de afgelopen winter tweemaal met oxaalzuur behandeld (volgens de sproeimethode) met een tussenpoos van 1,5 maand, zonder dat dat funest was voor de bijen. Alle tweemaal behandelde volken groeiden uit tot prima productievolken, die mij een overvloedige hoeveelheid heidehoning bezorgden.
Als een tweede behandeling het chitinepantser zou verdunnen, dan geldt dat in elk geval voor de behandeling met mierenzuur. Daarbij worden via de reguliere behandelingen de bijen in betrekkelijk korte tijd tweemaal tot viermaal blootgesteld aan tenminste 60% mierenzuur. Ik denk dat we elkaar op dit punt dus kunnen geruststellen, als het gaat om de voor bijen schadelijke bijwerking van oxaalzuur (en mierenzuur).
Overigens wens ik je succes met de voorgenomen oxaalzuurbehandeling.

Lammert van Beek

Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: mijtenstrijd

Bericht door Frans vanTongeren » do 23 dec 2004, 23:00

Dag Lammert,
Ene professor Van Praag uit Duitsland is het niet met je eens..

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten