Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:
Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » za 22 okt 2005, 19:33

Beste allemaal ,

Zo stilaan kwam ik steeds dichterbij het maken van de ronde ramen. Met een proef was ik wel tot de slotsom gekomen dat het best mogelijk was om een rond raam te maken van PVC
Een beetje verwarmen en om een mal.
Vandaag ontdekte ik toch een andere methode.
Eerst zaag ik enkele repen van de buis 40 rond daarna zaag ik uit deze ring een stuk van 19 cm (als je dit nu weer aan elkaar bevestig is het raam niet meer rond) dit stuk wat er uit is gezaagd monteer ik vervolgens aan de binnenkant van de las. Nu zet ik het in de bankschroef En maak het vast met stevige parkers . Door de druk die het opgebrachte stuk af geeft wordt het raam weer precies rond. Het maken van een rondraam duurt nu net zolang als dat van een houtenraampje. Dat is plezierig want je heb ook nog wat reserve nodig. In totaal denk ik aan 40 ramen voor drie kasten Wat een beetje overbodig is ,is dat er aan het raam wel een koe kan hangen. Maar ja ik heb niet anders.

(12mm dik PVC) Bertus
Afbeelding

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » zo 23 okt 2005, 10:07

Als je nu kijkt op pagina 9 dan zie je dat de Hongaarse kast een paar prachtige simpele
tandwielen heeft . Een grote en een mieterse kleine dat geeft een mooie vertraging.

Een vraag: Hoe kom ik nou aan zulke tandwielen?

Ik heb al verschillende tandwielbedrijven gebeld, maar dan blijkt dat ' De lak duurde wordt als de brief'

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door maartenkleijne » zo 23 okt 2005, 10:33

Het nadeel van tandwielen, lijkt mij, is dat ze spelingsvrij tegen elkaar gemonteerd moeten worden voor duurzaamheid en om schokkerig draaien te voorkomen.
Een ketting geeft ook veel meer keuzes van waar de motor te plaatsen. Voor de bijen lijkt het mij fijner als de motor niet deel van de kast is.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door buckfast_beekeeper » zo 23 okt 2005, 18:36

Hallo Bertus,

Ik weet wel niet hoe de verkrijgbaarheid van de onderdelen is, maar een worm en wormwiel lijkt me wel wat. Ik denk hier aan 3 grote voordelen.

1) Een heel kleine overbrenging. Een worm met 1 gang en een wormwiel van x tanden geeft een verhouding van 1 op x. 2 gangen geeft 2 op x.

2) Als de motor stopt kan de trommel niet terug draaien ook al komt het zwaarste punt boven of zelfs opzij. Een rem of blokkeer systeem is dan niet nodig. (In bepaalde gevallen kan het wel maar dan zijn wormen nodig onder een bepaalde hoek)

3) Normaal staat de as van het wormwiel 90° op de as van de worm. De motor met as kan dan naast de kast worden gemonteerd.

Als motor moet een zeer licht type kunnen volstaan.

mvg

Theo

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » zo 23 okt 2005, 19:35

Wat Maarten betref, inderdaad moet het geheel stil en soepel lopen
Het motorje wat ik nu heb is zoals Theo beschrijft met een worm en wiel
daardoor is de snelheid al zeer gering Om het nog langzamer te laten lopen
(15 sec.) over de halve slag zag ik dat er nog een grote vertraging op zit. Dat de trommel niet terug kan lopen spreekt me wel aan.
Er zouden rubberen overbrengingen moeten zijn.

Bertus

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » di 25 okt 2005, 15:17

Beste Hennie Kroese,
Op 06-09 vroeg jij of de afvoer van dode bijen geen problemen zou geven. Bij deze kast waar ik nu aan werk heb ik getracht er een oplossing voor te vinden.
Het afval zal zich gaan verzamelen op het diepste punt van de trommel daar heb ik een aantal uitsparingen gemaakt waardoor het vuil naar de onder gelegen ruimte valt, de binnen komende bijen kunnen over de 'bruggetjes'

Gebruikersavatar
weertman
Berichten:71
Lid geworden op:di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Heino
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door weertman » di 25 okt 2005, 17:02

Maar op het forum zitten veel mensen die veel weten, dus je weet maar nooit.

Bertus
Tegenwoordig gaan de autoruiten d.m.v. een druk op de knop op en neer,er zit een klein 12 volts electromotortje in de deur Ga eens kijken op de sloop naar i.d. Of een motortje van de ruitenwisser.
Vanuit het "Sallandsche"
Manni Weertman

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door apiario » di 25 okt 2005, 19:52

Ja, Mannie ik heb al een motortje van een autoruit maar ik zou het graag nog wat langzamer willen laten lopen. Binnenkort ga ik op de sloop kijken want ik zoek nog twee van deze motortjes.

Bertus

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door Kroese » di 25 okt 2005, 21:41

Dag Bertus,
Nu ik die sleuven op de foto zie, denk ik dat het breed genoeg is, om de mul en dode bijen af te voeren. Ik had een smallere gleuf in mijn voorstelling staan.
apiario schreef:
Ja, Mannie ik heb al een motortje van een autoruit maar ik zou het graag nog wat langzamer willen laten lopen. Binnenkort ga ik op de sloop kijken want ik zoek nog twee van deze motortjes.
Bertus
Wat betreft die autoruiten motoren idee van Manni, is niet gek. Ik had zelf van mijn Golf ruit een plastic steunclip kapot. Ik heb hem zelf vervangen, en daarbij de constructie goed gezien. Het is een langzaam draaiend, met een schijf erop, waar de transportkabeltjes van de ruit over liepen. Als je die kabeltjes(ipv het ruit mechanisme) over een 2e schijf(op de as) laat draaien, kan dat wel eens heel goed werken. Ruit hoog=180 graden vooruit, ruit laag= 180 graden achter over draaien. Er zit ook nog een stroom beveiliging in, voor het geval je arm(of je kop) tussen de ruit zit.

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Hollandse test met roterende Segerberger kast!

Bericht door buckfast_beekeeper » di 25 okt 2005, 21:55

Hallo allemaal,

Die motortjes waarmee de ruiten op en neer gaan zijn wel stroom vreters. Hoeveel Ampere weet ik niet precies. Een ruitenwisser motortje is veel zuiniger.

mvg

Theo

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten