De verdwijnziekte slaat toe !

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:
Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door willem » zo 31 dec 2006, 12:15

Els Kleijnendorst schreef: Wie weet het ?
Hallo Els,
Nou ik niet, maar in het Deutsches Bienen Journal van december 2006 zijn de resultaten van een landelijk onderzoek gepubliceerd. De verliezen varieren daar van 15,1% in Sleeswij-Holstein tot 36% in Sachsen. Gemiddeld 23%. Hoe verder naar het oosten, hoe groter de verliezen.
Een samenhang met de oprukkende NOSEMA CERANAE werd niet gevonden.
Een zonnige standplaats geeft 4% minder verlies tegenover een schaduw plek en hoe later het wintervoer wordt gegeven hoe groter de kans op wintersterfte. Bij imkers die zomer EN winter bestrijden ligt het verlies duidelijk onder het gemiddelde.
Groeten, Willem
[8D]

x

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 31 dec 2006, 14:03

Beste Els en ook de anderen,

Het ziet er niet best uit! En wisten we het maar!Toch mis ik veel in de informatie.

Waar staan de kasten en hoe.
wat is hun omgeving.
hoever stonde de verschillende volken uit elkaar.
Wat is de concetratie van andere imkers.
was er een verschil in dracht.
Wat waren de dracht planten.
Kan het zijn dat er iets mis was met de koningin.
enz enz.

Iemand, een deskundig zou voor de lol zo,n formuliertje eens moeten maken, plaatsen op het forum zodat we met zijn allen een wat beter beeld kunnen krijgen van die verdwijnziekte (of niet)Dat is toch niet zo moeilijk. Baat het niet dan schaat het ook niet.

Het is erg verwarrend als de een zegt ik ben 2 volken kwijt en de andere zegt. Goh das ook wat, ik ben er 56 kwijt dat verschil is zo groot

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 31 dec 2006, 14:17

Els, hoe triest,ik ken je betrokkenheid, maar vooralsnog is er nog geen oplossing en personen die het weten, en staan we er alleen voor!

Allemaal berichten van verdwijning van volken.
Met recent hierboven het relaas van Els.
En wat doen we tot nu toe.......
Niks, ........Ach en wee, en wat triest.
Degene die het niet meegemaakt hebben beseffen niet wat het inhoud.
Geheel los van alle tot nu toe gedane uitspraken mbt oorzaken, want die wil ik hierbij voor de inventarisering geheel uitsluiten.
Daar zijn deskundigen voor nodig.
Geen reactie van de nieuwe bijenclub, die vind het niet nodig en vindt het te veel werk.
Geen reactie van PPO, het zal wel Nosema zijn, zeggen ze, stuur maar wat op vraagt men, en als je dat doet doen ze er niets mee!!! geen aanleiding van virussen en komend jaar mei zullen we wel gaan informeren, want dan weet iedereen of hij/zij de bijen nog heeft.
Romee, die haar best doet en eerder tegen gewerkt wordt dan ondersteunt.

En verder slapen we/ze door.

Ik wil hierbij voorstellen om in ieder geval een inventarisering te gaan maken van het aantal volken bij de imkers die verdwenen zijn.
Iedereen kent inmiddels de verhalen al of niet zelf, of van collega's, wel of niet bekend bij vereniging of forum.

http://www.bitsandbees.nl/inventariseren.xls

Een eenvoudige lijst is opgesteld met enkele vragen, een naam invullen hoeft niet, wel de postcode.
Ook graag voor de Belgische imkers.
De lijst is een excelblad, vul de lichtgroene velden in en stuur het op, naar [url="mailto:bitsandbees(APENSTAART)planet.nl"]bitsandbees(APENSTAART)planet.nl[/url] ook graag van en voor imkers die niet bekend zijn met het internet of het forum, want vergis u niet dat zijn nog wel de meesten!!


Wij krijgen de bijen er niet door terug, maar kunnen misschien de puzzle samen verder uitwerken.


gerard.b.w.vos

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door A.A. Staals » zo 31 dec 2006, 16:08

Hallo Gerard
Ik mis in je vragen lijst enkele voor mij heel belangrijke vragen.
1 varroa behandeling, ja/nee-waar mee, maar vooral ook wanneer.
2 welke volken, hoofdvolken, zwermen of andere jonge volken.

ad staals

gerard.b.w.vos
Berichten:858
Lid geworden op:wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 31 dec 2006, 16:36

Het is beslist NIET de bedoeling de zoveelste enquette uit te voeren!
Voor specifieke onderdelen van onderzoek wil ik toch echt verwijzen naar Romee haar beefriends.
Er kunnen zoveel vragen en opmerkingen toegevoegd worden, maar het is alleen een overzicht hoeveel volken er verdwijnen.
Dus alleen verdwenen volken, en niet tgv spuitschade, moerloos, darrebroedig ed.
Zijn er opmerkingen dan kan je die er altijd bij zetten.
De gegevens zal ik verwerken en zijn op het tweede blad te lezen.
Aanpassingen in de lijst zal ik indien noodzakelijk steeds actualiseren.



gerard.b.w.vos

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » zo 31 dec 2006, 17:03

maar het is alleen een overzicht hoeveel volken er verdwijnen.
Ja maar Gerard daar hebben we nu net niets aan. Wat ik ook al aangegeven heb wat moet je nou als de een zegt ik heb 2 volken verloren en de andere 56
Dan kunnen we beter en eerlijker zeggen. WE WETEN HET NIET, jammer dan.

Gebruikersavatar
croy
Berichten:96
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 18:46
Imker sinds:1995
Aantal volken:35
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:noord Brabant NL
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door croy » zo 31 dec 2006, 17:46

Mijn score 17 ingewinterd en nog 17 volken goed

Croy
Els Kleijnendorst schreef:
Mijn score van vandaag was, over 3 standen verspreid:
stand 1 : 9 volken goed
stand 2 : 7 verdwenen, 4 bezig te verdwijnen, 1 matig, 0 goed.
stand 3 : 1 volk goed.

Overal dezelfde soort bijen, op dezelfde manier mee geimkerd, zelfde wijze ingewinterd. Waarom op die ene stand wel verdwijningen en niets op de andere 2?
Wie weet het ?

Els

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door marc » ma 01 jan 2007, 08:10

Van de toestand van Henk en Els kan je heel wat leren. Vooral de situatie van Els : verschillende standen met gelijke varroadruk en virusdruk en toch sterfte op één stand. Waarom was de weerstand van de bijen op die stand kleiner dan op de andere ? Bertus stelde al enkele gerichte vragen.
Waar zijn trouwens die vragen van Gerard te bekijken, ik zie alleen maar een excel-bestand met opgave van aantal sterftes ?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door apiario » ma 01 jan 2007, 10:21

.De bezorgdheid van een groot aantal liefhebbers over de uitwintering geeft al aan, dat er méér aan de hand moet zijn. De inheemse bij was een '˜bijtje-roer-mij-niet'. Om zich te handhaven vond ze haar maximale aanpassing aan het totale ecologische systeem. Zij laat zich niet '˜verbeteren' en bij elke ingreep van de mens gaat er iets verloren van het oorspronkelijke genenmateriaal. Onherroepelijk verloren, want dit '˜precisiewerkje' van de natuur laat haar eigenschappen niet straffeloos ombuigen naar onze wens. In Duitsland sterft jaarlijks 10 tot 30 procent van de bijen. Het barst er van de rassen, stammen, lijnen en hybriden, naarstig '˜begeleid' door geneesmiddelen en '˜krachtvoeders'
Bete Piet,

Te beginnen met voor iedereen een gelukkig nieuwjaar.

Zo dat is er uit...... Maar Piet ik ben het met je betoog wel eens Als je wat ouder bent en een beetje terug kijk dan vallen deze dingen zo erg op. Ook de mens zelf is driftig zichzelf te verbouwen een plukkie siliconen hier en plakkie vet weghalen daar, ach je kent het wel. Wij als ouderen (en sommigen erg) trekken ons dat zeer aan en roepen om het harst moet dat nou? We gaan met zijn allen verloren. enz enz.

Maar wat is de werkelijkheid? Dat onze kinderen daar helemaal niet zo overdenken en gewoon doorgaan.

Maar goed terug naar de bijen want daar zitten we hiervoor. Soms denk ik wel eens dat het niet zo,n gek idee van die professor daar in Brazilië was om de Killerbij daar los te laten. Slechts 1 ras en niemand krijgt het in zijn hoofd om daar mee te gaan knoeien (het nadeel is je moet op een eerbiedige afstand blijven.) Daardoor staan daar heel veel neuzen in dezelfde richting.

Wat hier in het westen schier onmogelijk lijkt . We zouden eerst eens naar onszelf moeten kijken Is het wel mogelijk al die neuzen dezelfde kant op te krijgen Ik krijg het idee dat we het moeten vergelijken met een vogel kolonie op eilandjes in het water. Iedere vogel verdedigd zijn eilandje met hand en tand en wil niets van een ander weten. Of ze schreeuwen zo hard dat iedereen het moet horen. maar om dat iedereen dat doet hoort niemand wat .Dan strooit de overheid met wat muntjes en zie er ontstaan weer wat grotere eilandjes , die ook van elkaar niets willen weten ,laat staan een eenheid vormen . Op ieder eilandje is dan een rasje ,stammetje,lijntje, hybridentje enz te vinden Tot dat er een buiten beentje een idee kreeg (Romée)Maar dat grote eiland vond het maar niks. Dus...... Hoe krijg je nu zo,n sootje ongeregeld op een lijn?
Simpel, stuur twee of drie kiekedieven op het geheel af en al schreeuwend er kwetterend vliegen ze op
en maken dat ze weg komen Dan zijn ze het plots wel eens.

Met andere woorden als 2/3 of meer van alle bijen dood zijn staan alle neuzen de zelfde kant op. En niet eerder.

Bertus

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: De verdwijnziekte slaat toe !

Bericht door Els Kleijnendorst » ma 01 jan 2007, 18:14

Beste collega-imkers,

ten eerste wil ik iedereen een goed en voorspoedig 2007 toewensen. En dat geldt vanzelfsprekend ook voor de bijen. Laten wij allen hopen dat het komend jaar iets meer duidelijkheid gaat verschaffen over de volksverdwijningen zoals nu al een jaar of 4 aan de gang is.
En laten wij daar allemaal aan meewerken, want wijzelf kunnen immers het best bekijken wat er eventueel aan de volken mankeert.

Maar vooral, laat jezelf niet meeslepen in veronderstellingen, vooroordelen of stokpaardjes om anderen te overtuigen dat jouw motie de juiste is.

Waar ik van overtuigd ben is dat wij imkers het zelf moeten doen. Onderzoeken bij onderzoekcentra worden immers grotendeels uitgevoerd door statiaires die ongetwijfeld van goede wille zijn, maar niet of nauwelijks iets van bijen afweten.
Romée heeft tot dat 'zelf doen' een jaar geleden al een aanzet gegeven met haar Beefriends project. Maar hoe goed zo'n project ook is opgezet - en het zal ook op haar wijze enige tijd vergen tot er een aanwijsbare structuur gevonden wordt in de oorzaken die tot de verdwijningen leiden.

Vanmiddag heb ik de eerste 4 ontvolkte kasten naar huis gehaald om schoon te maken en droog op te slaan.

Wat ben ik van plan?
- de nog aanwezige dode bijen te bekijken op nosema. (Geen poepvlekken op raten of kast gezien).
- de bijen spoelen in spiritus om evt. opzittende mijten vast te stellen.
- het gesloten broed (open broed niet aanwezig) bekijken op mijten en andere afwijkingen.
- nadat de pop uit een cel is gehaald extra letten op mijten in de cel of mijtenpoep op de wanden van de cel.
- het aanwezige voer wegen, na aftrek van ramen (raat en latjes) en ook na aftrek van dm2 aanwezig stuifmeel. Dit gewicht verminderen met gevoerde hoeveelheid suiker. Dit om het percentage honing vast te stellen.
- aantal dm2 stuifmeel per kast vaststellen.
- aan de hand van mijn kastkaarten de gemiddelde honingopbrengst per volk per stand bepalen over 2006.
- of er na het slingeren raten zijn uitgewisseld tussen beide standen.
- hoeveel wintervoer er per stand per volk gemiddeld is gegeven.
- op welke stand de jonge moeren zijn bevrucht en of er volken of moeren van de ene naar de andere stand zijn gebracht.
- informeren naar eventuele verdwijningen bij hen waar ik teeltmateriaal van betrokken heb in 2006.
- informeren bij imkers die hun bijen hebben staan in de buurt van mijn 2 grote standen.

En misschien nog een aantal van dit soort punten (mocht u nog iets bedenken, laat het mij dan alsjeblieft even weten, als ik toch bezig ben met nazien van het nodige kan het gelijk mee).

Wat ik wel weet is:
- dat het absoluut niet aan een gebrek aan stuifmeel ligt.
- dat de getroffen stand de zonnigste en warmste is.
- dat de stand de bijen een overvloed aan nectar levert, ook in oktober en november.
- dat op deze stand geen bladhoning wordt gehaald (in tegenstelling tot de andere grote stand)
- dat ik nooit zwermen schep.
- dat ik jaarlijks al mijn bakken, bodems etc. met soda schoonmaak.
- dat ik al 20 jaar zelf raten van eigen was pers.
- dat ik weinig mijten in darrenbroed zag in 2006 en ook bijna geen kruipers voor de kasten.
- dat vreemde bijen mijn volken niet hebben beroofd in 2006.
- dat de concentratie bijenvolken in de stad hoog is.
- dat de nu opgehaalde 4 kasten kurkdroog zijn aan de binnenzijde en er op de raten geen spoor van schimmel aanwezig is.

Kortom, na de 1e mentale klap 2 dagen geleden, zit ik nu vol vragen. Vragen, waardoor ik zal proberen een iets reëler antwoord te vinden voor de verdwijningen op de ene stand. (Over die klap ben ik nu heen hoor, je weet immers dat het erin zit dat jouw bijen worden getroffen, maar toch, het blijft een klap).
Er zijn trouwens 4 volken totaal overgebleven op deze stand: 3 niet levensvatbaar en 1 matig, dit in tegenstelling tot de 4 niet levensbare die ik eerst had gemeld. Verander dit nog even in het bericht).

Jullie snappen dat ik met bovenstaande de komende dagen/week druk bezig zal zijn. Aan discussies hierover zal ik dus niet mee doen, maar mocht een van jullie nog een idee hebben waar ik naar kan kijken, laat het mij dan zo spoedig mogelijk weten alsjeblieft.

Met vriendelijke groet,

Els

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten