Els, hoe triest,ik ken je betrokkenheid, maar vooralsnog is er nog geen oplossing en personen die het weten, en staan we er alleen voor!
Allemaal berichten van verdwijning van volken.
Met recent hierboven het relaas van Els.
En wat doen we tot nu toe.......
Niks, ........Ach en wee, en wat triest.
Degene die het niet meegemaakt hebben beseffen niet wat het inhoud.
Geheel los van alle tot nu toe gedane uitspraken mbt oorzaken, want die wil ik hierbij voor de inventarisering geheel uitsluiten.
Daar zijn deskundigen voor nodig.
Geen reactie van de nieuwe bijenclub, die vind het niet nodig en vindt het te veel werk.
Geen reactie van PPO, het zal wel Nosema zijn, zeggen ze, stuur maar wat op vraagt men, en als je dat doet doen ze er niets mee!!! geen aanleiding van virussen en komend jaar mei zullen we wel gaan informeren, want dan weet iedereen of hij/zij de bijen nog heeft.
Romee, die haar best doet en eerder tegen gewerkt wordt dan ondersteunt.
En verder slapen we/ze door.
Ik wil hierbij voorstellen om in ieder geval een inventarisering te gaan maken van het aantal volken bij de imkers die verdwenen zijn.
Iedereen kent inmiddels de verhalen al of niet zelf, of van collega's, wel of niet bekend bij vereniging of forum.
http://www.bitsandbees.nl/inventariseren.xls
Een eenvoudige lijst is opgesteld met enkele vragen, een naam invullen hoeft niet, wel de postcode.
Ook graag voor de Belgische imkers.
De lijst is een excelblad, vul de lichtgroene velden in en stuur het op, naar [url="mailto:bitsandbees(APENSTAART)planet.nl"]bitsandbees(APENSTAART)planet.nl[/url] ook graag van en voor imkers die niet bekend zijn met het internet of het forum, want vergis u niet dat zijn nog wel de meesten!!
Wij krijgen de bijen er niet door terug, maar kunnen misschien de puzzle samen verder uitwerken.
gerard.b.w.vos