Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:
Re: Zembla

Bericht door wilde » do 24 mar 2011, 22:45

Het hoofdbestuur van de NBV kwam vanavond met een verklaring over de bijensterfte en de in Zembla besproken onderwerpen. Helaas houdt men zich erg op de vlakte. Men schrijft dat hun standpunt van 2009 nu meer genuanceerd is, maar erg overtuigend is het allemaal niet, zoals ik het beoordeel. Welke extra nuancering moet worden gelezen blijft merendeels in het ongewisse. Men verschuilt zich achter de VN die de varroamijt als hoofdboosdoener aanwijst. Ik zou graag een veel fermere directe actie zien van een vereniging die de meeste imkers van Nederland vertegenwoordigt over een onderwerp dat iedere imker aanspreekt. Dus niet afwachten totdat over enkele jaren er weer toelatingsrondes zijn voor neonicotinen en dergelijke pesticiden (met een eufeumistische benaming 'gewasbeschermingsmiddelen' genoemd).

http://www.ahw.me/a2/NBV23VerklaringHBn ... terfte.pdf
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Berend
Berichten:408
Lid geworden op:di 21 apr 2009, 14:10
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Berend » do 24 mar 2011, 23:38

wilde schreef:Men verschuilt zich achter de VN
Het is toch werkelijk niet te geloven... :be5:

"the war on varroa"

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 25 mar 2011, 00:31

Heb de brief gelezen. Eigenlijk vind ik de brief van de NBV wel reëel te noemen en ik proef er ook een zekere slagvaardigheid in. Ik vind het daarom ook goed dat ze de brief hebben doen laten uitgaan. Als NBV lid krijg ik met een dergelijke brief bovendien het idee dat mijn vereniging ook voor de bijenhouder opkomt. Een actieve benadering van bewindspersonen en Tweede Kamer fracties, maar ook van het College voor de Toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) vind ik een goede strategische keuze. Misschien is een echte nuancering iets te scherp aangezet; ik zou het liever een update willen noemen. Overigens denk ik ook dat het als een bijenhoudersvereniging een verstandige keuze is om in deze de VN te volgen. Dit rapport is inderdaad de meest gerenommeerde gebundelde kennis, bovendien zal er periodiek een update volgen door de VN.

Persoonlijk denk ik ook dat de varroa de grootste boosdoener is als het gaat om de winterverliezen. Ik heb dat zelf meegemaakt doordat ik vele jaren niet heb bestreden. Er is dus een enorme verbetering te behalen in het beter omgaan met de varroa. In die zin heeft Blacquière gelijk. Alleen is het natuurlijk niet echt sympathiek om te zeggen dat slechte ouderwetse imkerpraktijken van oude vastgeroeste imkers de oorzaak zijn voor verhoogde wintersterfte, want dit is natuurlijk niet leeftijdsgebonden. Wel vind ik dat er meer aandacht moet komen voor varroabestrijdingmiddelen. Dit is ook echt een zaak van de politiek. Zo schijnt er in België niet een officieel geregistreerd middel te zijn en worden de imkers letterlijk aan hun lot overgelaten. De imkers die ik ken, bestrijden met een scala aan middeltjes. En vaak ook nog eens niet op tijd.
JP

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » vr 25 mar 2011, 08:35

JP, heb je de rest van de discussie gelezen? En de reactie van van der Sluijs op de eerdere verklaring van WUR (link)? Een aanzienlijk deel van de NBV-leden voelt zich niet gehoord. De essentiële vraag, moeten neonicotinen uit voorzorg voorlopig in de ijskast worden gezet tot er meer duidelijk is, wordt ook in deze brief door het bestuur vermeden te beantwoorden. Dat wekt de indruk dat de NBV zich liever als onderdeel van de agro-business ziet dan dat zij opkomt voor de grote groep hobby-imkers in Nederland. Ik vind het allemaal too little too late. Ben trouwens benieuwd of het voorzorgsprincipe is uitgesproken bij de contacten met de tweede kamerfracties. Heb het hoofdbestuur maar een mailtje gestuurd om dat na te vragen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » vr 25 mar 2011, 09:06

De NBV neemt geen echte afstand van het eerdere standpunt, dat niet bewezen is dat neonicotinen enige relatie hebben met bijensterfte in combinatie met andere verzwakkingsfactoren. Dat is toch zeer opmerkelijk, want dat verband is door meerdere gerenomeerde wetenschappers aangetoond. Men neemt ook geen afstand van de mening van Tjeerd Blacquière, maar blijft die ondersteunen via het zich verschuilen achter een erg beperkt VN-standpunt. Aan de integriteit van genoemde persoon twijfel ik sterk. Die zou ik niet willen als adviseur.
De update van het NBV-standpunt blinkt uit door onduidelijkheid, uitstel en afwachten. Daar zullen weinig imkers blij van worden. Als dit standpunt op korte termijn niet drastisch wordt bijgesteld is het voor mij duidelijk: van die club wil ik geen lid meer zijn. Ik wil een vereniging die mijn belangen actief vertegenwoordigt, op de bres springt en van de politiek acties eist. Nu geven ze aan dat ze als hoofdbestuur bereid zijn de politiek bij te praten. Daar zullen politici niet veel wijzer van worden, want men heeft die kennis zelf gewoon niet (of men heeft die succesvol jarenlang verborgen gehouden) en dat heeft dus weinig zin. Met verwijzing naar de mening van Jeroen van der Sluys zouden ze beter scoren.
Albert de Wilde

Bijenhoudster
Berichten:380
Lid geworden op:zo 14 feb 2010, 11:32
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bijenhoudster » vr 25 mar 2011, 10:47

"De stoffen behorende tot deze groep zullen in 2013 opnieuw een toelatingsprocedure doorlopen".

Ik begrijp het niet goed. Is dit standaard dat stoffen als bijv neonicotine om de zoveel tijd opnieuw worden beoordeeld? Of is dit omdat er nieuwe onderzoeken geweest zijn en andere feiten naar boven zijn gekomen? Als dat laatste het geval is begrijp ik het dan goed dat zolang die nieuwe beoordeling niet geweest is (nog 2 jaar) dat dit gebruikt mag worden?

En waarom moet elk land opnieuw onderzoeken doen als dat elders al gebeurt is?
Als Fankrijk al onderzoek heeft gedaan naar neonicotine en Wageningen doet dit naar varroa en weer ergens anders kijken ze naar drachtplanten invloed, dan kunnen ze toch samenwerken? Zeker als de kosten van onderzoek een probleem is.
Of waarom moet Wageningen onderzoek doen als dit in Utrecht al is gebeurt? Wordt er dan niet samengewerkt?

Ik krijg nu het gevoel dat alles langs elkaar heen werkt, maar misschien begrijp ik alles wel verkeerd, dat moet bijna wel.

En de informatie die NBV aan de Tweede Kamer heeft gegeven is dat openbaar? Of is dat het UNEP rapport waarin staat dat alleen laboratoriumonderzoek die bewijzen dat die stoffen slecht op bijen werken niet genoeg is om conclusies te trekken?

Ik weet niet wie er naar Zembla is gestapt maar dat brengt meer aan het rollen dan wat tot nog toe het geval was lijkt mij zo.

Gebruikersavatar
wilde
Berichten:1641
Lid geworden op:do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds:1980
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » vr 25 mar 2011, 11:20

Een naamloze imker schreef:
Ik krijg nu het gevoel dat alles langs elkaar heen werkt, maar misschien begrijp ik alles wel verkeerd, dat moet bijna wel.
Ze heeft weliswaar hier geen naam, maar begrijpt het zeer goed: alles werkt langs elkaar heen en daarom is aan veel rapporten slechts beperkte waarde toe te kennen.
Albert de Wilde

Hommel
Berichten:20
Lid geworden op:zo 20 mar 2011, 16:17
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Hommel » vr 25 mar 2011, 18:11

Op dit forum:
http://www.biobees.com/forum/viewtopic.php?p=56984
las ik:
In Germany the German Bee Monitoring project and the "scientific publication" was peer-reviewed by two German scientists - it came out, that there were dozens of scientific mistakes.
It also came out, that the editor board and International Scientific Board of the scientific journal 'Apidologie' (see: http://www.apidologie.org/)which published the "scientific paper" on the German Bee Monitoring consists of the scientists who took part at the study. For example Mrs. Genersch. See: http://www.apidologie.org/index.php?opt ... Itemid=101. So authors and reviewers were the same. From now on the results can be referenced to in scientific papers.
Blijkbaar liet de Zembla uitzending nog maar het topje zien van de ijsberg.

Denk ook eens hier goed over na:

Bayer Healthcare verkoopt 3 bestrijdingsmiddelen tegen Varroa: Bayvarol, Perizin en Check mite+
http://www.animalhealth.bayerhealthcare.com/3429.0.html

Bayer Cropscience nam recent een Varroa-killer over van Exosect
http://www.press.bayer.com/baynews/bayn ... om-Exosect

Als het inderdaad waar zou zijn dat imidacloprid, het best verkopende product van Bayer Cropscience (bron: Facts and Figures 2010 http://www.bayercropscience.com/bcsweb/ ... ctsFigures) er voor zorgt dat het bijenvolk verzwakt zodat Varroa meer kans krijgt (zie bijvoorbeeld http://www.buzzaboutbees.net/varroa-mite.html )

... dan betekent dat ondermeer:
- zolang er minieme imidaclopridresuduen in stuifmeel, nectar, guttatie, en waterdracht zitten die door het permanent prikkelen van neuroreceptoren in het bijenzenuwstelsel het poetsgedrag van de bij verstoren, zal het varroaprobleem groot zijn, kan de kolonie zonder hulp van de imker de varroa niet aan en zal elk onderzoek naar varroa bij imkers uitwijzen dat varroa een groot probleem is en dat goede bestrijding helpt.
- imidacloprid wordt niet van de markt gehaald want de onderzoeken wijzen op varroa als hoofdfactor.
- de 20000 wilde bijensoorten op deze planeet sterven uit omdat de imker alleen zorgt voor de honingbij en niet voor de bladsnijderbij, de metselbij, de zandbij, laat staan de kloothommel.
- Albert Einstein krijgt gelijk met iets wat hij waarschijnlijk nooit gezegd heeft. Groente fruit noten en chocola wordt voor de rijken, de gewone mens sterft uit.
- Bayer verdient tig-dubbel: aan zowel de voortgaande verkoop van imidacloprid, clothianidine en thiacloprid en aan de stijgende verkoop van varroamijtkillers Bayvarol, Perizin, Check mite+ en Entostat.
- Van de winst kunnen de daarmee ingehuurde goedbetaalde onderzoekers overheerlijke peperdure handbestoven chocola kopen en trots zijn op de werkgelegenheid die ze daar maar mooi mee scheppen.

Best een slimme strategie als je doel is het maximaliseren van winst.

Wil je rijk worden en de wereld verlossen van kloothommels? Neem Bayer aandelen!
Wil je toch lieve geen Russische roulette spelen met de soortenrijkdom op onze planeet ? ga dan nog eens praten met het hoofdbestuur hoe de NBV daar echt bij kan helpen.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » vr 25 mar 2011, 19:28

Bart, je kunt het niet splitsen, pas als de biodiversiteit weer op orde is en er geen bestrijdingsmiddelen meer worden gebruikt is er 100% bewijs voor varroa, het gaat allemaal om kansen en risico's. Echter het gaat hier om een risico dat niet noodzakelijk genomen hoeft te worden. Er is al lang en breed uitgerekend dat landbouw zonder bestrijdingsmiddelen genoeg kan produceren om de wereldbevolking te voeden. En dat we met de westerse voedingsgewoonten dat ook met middelen niet gaan redden zonder er nog twee aardes bij te nemen. Er moeten stappen gezet worden, in voedingsgewoonten en in productiemethoden. Het verder gaan op deze weg is heilloos en uitstel van die stappen tot de wal het schip keert. De bijensterfte is een indicatie dat dat er aan zit te komen. Anyweg, waarom een onzinnig risico nemen als je het risico ook kunt vermijden? Dat is toch volstrekt onlogisch. Tenzij... Er een ander belang achter zit, follow the money.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » vr 25 mar 2011, 19:39

Ik reageerde dus op Bart, maar zijn bijdrage is plots verdwenen...
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten