Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Primus » vr 20 dec 2013, 10:05

Zijn er dan geen imkers die zich nu met probleem varaobestrijding in de winter bezig houden?

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door marc » vr 20 dec 2013, 10:52

Ik hou me daar niet mee bezig, neen.

Maar wie een oxaalzuurbehandeling wil doen in de winter om die laatste mijt eruit te halen (want dat is toch de bedoeling) moet naar 2 dingen kijken.
- er moet trosvorming zijn (de druppels worden dan beter opgenomen anders loopt alles door de raat naar beneden), daarom tss. -5°C en 5°C
- er mag geen broed meer in de kasten zijn anders verschuilt jouw laatste mijt zich in dat broed waar het oxaalzuur haar niet deert.

Broed heb je nu nog overal en daarom moet je dus wachten tot ze broedloos zijn.
Om daar 100% zeker van te zijn zou je min. 13 vriesdagen moeten krijgen, dan kan je 21 dagen na de eerste vriesdag met succes behandelen.
Omdat dat in onze omgeving niet meer voorkomt in december kan je je in deze periode beter concentreren op je 3-gangenmenu bij Kerst dan op dat van WUR :D .

Smakelijke Kerst, Marc

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Ewout » vr 20 dec 2013, 11:15

Ik sluit mij aan bij Marc. Wij doen ook geen winterbehandeling, laat ze maar gewoon met rust in deze periode van het jaar. Prof. Liebig van het Landesanstalt für Bienenkunde in Hohenheim schrijft bovendien het volgende:
Im Spätherbst oder Frühwinter steht die „Restentmilbung“ an. Sie wird mit Oxalsäure durchge- führt, wenn die Völker brutfrei sind (drei Wochen nach einer Frostperiode) und wenn die Völ- ker eine eng sitzende Winter- traube gebildet haben. Diese Restentmilbung hat das Ziel, den Varroabefall auf möglichst nahe Null zu drücken, damit im nächsten Jahr vor August keine Probleme auftreten. Sie dient nicht dazu, die Völker zu retten.
Ik vraag me af of veel imkers zich hier wel van bewust zijn. Ik ben van mening dat we alleen vooruit komen als we een minimale varroadruk in volken toelaten, uiteindelijk zullen ze toch vrienden moeten worden!
- er moet trosvorming zijn (de druppels worden dan beter opgenomen anders loopt alles door de raat naar beneden), daarom tss. -5°C en 5°C
Dat pleit voor het gebruik van oxaalzuurverdampers boven het druppelen, omdat daar geen trosvorming voor nodig is (maar uiteraard wel een temperatuur waarbij ze zo min mogelijk buiten komen = 8 graden of minder).

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door jossmits » vr 20 dec 2013, 15:55

Ik doe ook niet aan winterbehandeling.
Ik zou wel willen weten, als iemand dat telt, wat de verhouding is tussen de natuurlijke varroaval in de week voorafgaande aan de behandeling en de varroaval tijdens de behandeling.
Dus als iemand dat telt graag hier publiceren

Jos

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Primus » vr 20 dec 2013, 16:54

Wie doet er dan WEL aan winterbehandeling, of is alles zever in pakskes wat de"WUR" dan voorstelt?
Ik ga in elk geval morgenochtend vroeg druppelen. Tot nu toe (hout vasthouden) heb ik nog in al de jaren maar één volk verloren van gemiddeld 15 volken die ik in winter. Maar als iedereen het zonder winterbehandeling kan, moet ik me soms toch afvragen hoe het dan komt dat er in de lente zoveel volken niet overleven bij al die imkers die dachten dat ze bijna geen varaomijten hadden.

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Ewout » vr 20 dec 2013, 17:20

Primus schreef:Maar als iedereen het zonder winterbehandeling kan, moet ik me soms toch afvragen hoe het dan komt dat er in de lente zoveel volken niet overleven bij al die imkers die dachten dat ze bijna geen varaomijten hadden.
Als we professor Liebig mogen geloven, dan heeft dat in elk geval niets met de winterbehandeling te maken. Winterbehandeling is om je volk sterk het jaar in te laten gaan ("damit im nächsten Jahr vor August keine Probleme auftreten"), de zomerbehandeling om het volk sterk de winter in te krijgen en te behoeden voor de ondergang.

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door woutDR » vr 20 dec 2013, 17:52

ik doe wel winterbehandeling met oxaal maar verdamp het

Gebruikersavatar
Erik Konijn
Berichten:480
Lid geworden op:di 20 sep 2011, 20:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:25
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:Limmen
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Erik Konijn » vr 20 dec 2013, 19:00

Ik heb afgelopen zondag behandeld met oxaal druppelen bij 6 gr. Via het plexiglas zag ik dat ze op de bol zaten. Ik had eind aug begin sept mierenzuur gebruikt maar blijkbaar niet afdoende bij sommige kasten. Er bleven steeds mijten uitvallen tot de oxaal behandeling aan toe. Er voor vielen ongeveer 50 mijten in de 3 weken( 1 volk). Ik vond dat teveel dus daarom die oxaal behandeling. Na de behandeling vielen in 5 dagen ongeveer 350 mijten uit 1 kast. Ik ben blij dat ik ze kwijt ben, op naar het voorjaar. :D

johannes
Berichten:45
Lid geworden op:zo 19 aug 2007, 08:50
Imker sinds:1989
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Carnica+Buckfast
Locatie:z.o. Drenthe
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door johannes » vr 20 dec 2013, 19:24

Bijna 3 weken terug heb ik 1 volk behandeld met een verdamper .
Dit ene volk had een natuurlijke val van 3 a'4 per dag ,terwijl al de andere volken slechts een val van 1 per week hadden.
De eerste week vielen de mijten met honderden per dag.
Nu bijna 3 weken later heb ik totaal zo'n 1900 geteld .
En nog steeds tel ik nog 10 per dag. dit is nog geen natuurlijke val, maar als ik 95% gepakt heb dan zit er nog steeds teveel in

johannes.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door alfa vulgaris » vr 20 dec 2013, 20:26

johannes schreef:.
Nu bijna 3 weken later heb ik totaal zo'n 1900 geteld .
als ik 95% gepakt heb dan zit er nog steeds teveel in
Zeer juist denk ik.

Ik had er 1 met 3000? met mierenzuren...95% dood dan moet die mathematisch wel oxaal krijgen anders zijn het er in mei '14 weer veel teveel. Het leeft nog en dat vind ik al heel wat. mooi expirimentt. :snooty:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten