Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door A.A. Staals » za 21 dec 2013, 10:41

jossmits schreef:Ik doe ook niet aan winterbehandeling.
Ik zou wel willen weten, als iemand dat telt, wat de verhouding is tussen de natuurlijke varroaval in de week voorafgaande aan de behandeling en de varroaval tijdens de behandeling.
Dus als iemand dat telt graag hier publiceren

Jos
Jos
Ik behandel wel in de winter, om wat er na de zomer behandeling is achter gebleven/bijgekomen zoveel mogelijk nog kwijt te raken. Dit is de enige manier om de besmetting zo laag mogelijk te houden. Voor de overleving is het niet perse nodig. Wel maakt het een groot verschil of je met enkele of enkele honderden mijten het nieuw jaar begint. Hierdoor is het ook niet nodig om voor de zomer behandeling iets te doen (darrenbroed snijden of broedloze vegers).
Wat tellen betreft: Ik tel gedurende enige tijd na een bestrijding de gevallen mijten. Deze zomer varieerde het van enkele tot (bij een paar) 'n paar honderd. Gemiddeld over mijn volken onder de honderd. De winter behandeling de meeste volken enkele 10 tallen met wat uitschieters van een paar honderd, gemiddeld onder de honderd. (dit alles over een groot aantal volken). Voor de winter bestrijding heb ik af en toe eens gekeken wat er viel en dan vond ik wel eens 'n mijt.

ad staals

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door buzzer » za 21 dec 2013, 11:54

Zeer juist denk ik.

Ik had er 1 met 3000? met mierenzuren...95% dood dan moet die mathematisch wel oxaal krijgen anders zijn het er in mei '14 weer veel teveel. Het leeft nog en dat vind ik al heel wat. mooi expirimentt. :snooty:[/quote]

Is dit volk met een val van 3000 nooit behandeld? Als jouw volk zonder schade door komt dan kan iemand mij vast wel uitleggen waarom we moeten behandelen......
Zelf doe ik netjes volgens het boekje de behandelingen dus ik plaag ze met mierenzuur en oxaal maar weer niet met mijten......Dit jaar nagenoeg geen mijtenval en ook op de bijen niets te zien.
Alle begin is (bij) zonder honing.

roelof1945
Berichten:640
Lid geworden op:zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds:1968
Aantal volken:9
Bijenras(sen):Ligustica P en F1 F2
Locatie:Dronten
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door roelof1945 » za 21 dec 2013, 20:37

Iedere imker heeft zijn eigen methode voor het bestrijden van de varroa mijt, of dat het tellen van de mijten doorslaggevend kan zijn voor het bestrijden van de
mijt daar heeft iedere imker zijn eigen idee over.
Mijn overburen hebben een bijenvolk in de tuin staan en vroegen mij deze met oxaalzuur de mijten te reduceren, dit was vorig jaar rond de kerst bij +10 graden
Het volk was met mierenzuur behandeld maar iedere week lagen er een paar mijten in de lade.
De bijen zaten wat los in de tros door het warme weer en waren zeer krengerig, het ontsmetten met oxaalzuur doe ik altijd met een bloemenspuit dit vernevelen
bevalt mij goed want je hebt geen druppels die er langs vallen en de bijen worden weer rustig door de nevel.
De volgende dag kwam de buurvrouw mij vertellen dat er 120 mijten waren gevallen en bedankte mij het behandelen van haar volk.
Het afgelopen voorjaar had ze weer een geweldig bijenvolk waar ze zeer blij mee was.
Ik zelf ben voor het behandelen met zuren en de imkers die amitraz gebruiken mogen van mij goed nadenken waar ze mee bezig zijn.

Groet, Roel

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door jossmits » zo 22 dec 2013, 14:01

Om de volgende reden ben ik geinteresseerd in de natuurlijke varroaval voor de behandeling. Volgens de Engelse onderzoeker Martin is er een verband tussen de natuurlijke varroaval en de varroa in het volk; wat mij wel logisch lijkt. Als je in de maanden mei t/m aug de dagelijkse natuurlijke varroa val vermenigvuldigt met 30 zou je op het aantal levende varroa in het volk komen. Voor de maanden nov t/m febr de dagelijkse varroaval is de factor 400. De overige maanden is de factor 100. Voor augustus heb ik dit gecontroleerd en het klopt wel aardig. Voor de andere maanden heb ik het niet kunnen contoleren. Degenen die aan winterbehandeling doen zouden dat kunnen doen.

Jos

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Primus » zo 22 dec 2013, 14:15

Gisterenmorgen de kasten behandeld met druppelmethode oxaalzuur. Vandaag eerste controle gedaan. Bij de kasten maar gemiddeld een stuk of 10 mijten, bij de enige korf die ik inwinterde lagen er honderden op de plank. De korf werd opgezet en behandeld met de spraymethode met oxaalzuur deze zomer. Nu weet ik niet zeker of er onder de kasten geen weggewaaid zijn want er stond een stevige wind.
Maar de kasten zijn in augustus behandeld met mierenzuur. Maar ik stel toch weer vast dat een winterbehandeling noodzakelijk is om gezonde volken in de lente te hebben.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 dec 2013, 14:30

Er zijn twee momenten per jaar wanneer je effectief een behandeling tegen je mijten uit kunt voeren . Dat is in de buurt van de kortste dag ( zelf doe ik dit begin Dec omdat mijn ervaring is dat er dan minder gesloten broed in zit ) en in de zomer met het maken van de kunstzwermen . Ik behandel alles op een rei en controleer de mijtval bij enkele controle volken . Ook dan zit er behoorlijk verschil in de gevallen mijten na de behandeling , Exacte aantallen weet ik niet maar vanaf enkele tot een bruin veld :?

Jaap v P

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door buzzer » zo 22 dec 2013, 14:58

Jammer dat niemand mij kan vertellen wat wel en niet goed is...... De één heeft maar een paar mijten en de ander heeft een bruin veld onder de kast en allemaal hebben ze komend jaar weer een groot volk dat veel honing haalt!!!! RARA hoe kan dat. Met mijn boerenverstand denk ik dan dat de zwaar besmette volken tot uitsterven gedoemd zijn, maar kennelijk is dat niet zo.
Alle begin is (bij) zonder honing.

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Primus » zo 22 dec 2013, 15:00

buzzer schreef:Jammer dat niemand mij kan vertellen wat wel en niet goed is...... De één heeft maar een paar mijten en de ander heeft een bruin veld onder de kast en allemaal hebben ze komend jaar weer een groot volk dat veel honing haalt!!!! RARA hoe kan dat. Met mijn boerenverstand denk ik dan dat de zwaar besmette volken tot uitsterven gedoemd zijn, maar kennelijk is dat niet zo.
Als ge een zwaar besmet volk niet behandeld zal het zeker en vast niet lang leven in 2014,geloof me maar. Als ge het wel behandeld zal het volk zich herstellen.

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 dec 2013, 15:33

buzzer schreef:. Met mijn boerenverstand denk ik dan dat de zwaar besmette volken tot uitsterven gedoemd zijn, maar kennelijk is dat niet zo.
Jij vergeet dat de behandelingen welke nu uitgevoerd worden hun uitwerking volgend jaar geven . De verdwijnziekte voor deze winter is al een voldongen feit .

Jaap v P

woutDR
Berichten:178
Lid geworden op:za 27 apr 2013, 16:12
Imker sinds:2012
Aantal volken:3
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Ravels, prov. antwerpen,belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door woutDR » vr 27 dec 2013, 17:42

ik had een varroa val van 1 mijt per kast per week

eergisteren oxaal verdampt

na 2 dagen volgende val op de bodemplaat

Kast 1 : 28
Kast 2: 42
Kast 3: 51

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten