Mijn proef met OXAALZUUR

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
zjerbic
Berichten:24
Lid geworden op:za 21 jun 2003, 13:19
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door zjerbic » vr 09 jan 2004, 22:20

Ik zou ook de druppel methode met oxaalzuul nu willen toepasesen. Kan me iemand de juiste werwijze omschrijven?
bij voorbat dank!

Groeten van Z. Jerbic

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » zo 11 jan 2004, 15:33

Depauws
Maar de werkelijke vraag is hoeveel mijten er nog achter blijven.
Twee mogelijkheden:
1.natuurlijk val nazien, na 1 week tellen, bij minder dan 10/week :OK
2.opnieuw behandelen op dezelfde wijze, het aantal gevallen mijten zal een indicatie geven van de effectiviteit van de behandeling.
Bij deze de gegevenstabel, en een grafiek hiervan gegenereert.
Helaas heb ik geen natuurlijke val voor de oxaalzuur behandeling geteld. Het tellen na de behandeling kun je naar mijn idee geen natuurlijke val noemen. Ik heb sterk het vermoeden dat het zuur nog steeds werkt op de mijten. Ondanks het advies van maar 1 keer behandelen, wil ik deze week (3 weken na de 1e) een 20ml geven op 1 volkje. Bij de 1e behandeling hebben ze per 6ramer zo'n 30 ml gehad. Misschien is de verzuring al weer zodanig afgenomen, dat een 2e behandeling het risico minder is. Dit in het belang van het expiriment. Ik wil zien, of er dan nog een piek komt, of dat de 1e behandeling hoog effectief was.
Afbeelding

Afbeelding
Gerard Boswinkel
natuurlijke mijtenval op de onderlegger (meer dan 1 per dag).
Als ik een schatting mag doen van het aantal mijten dat op de onderlegger lag denk ik dat het er zeker 600 waren (misschien nog wel meer).
Gerard, heb jij 1 week na de behandeling, ook nog een verhoogde mijtenval, of is het nu naar het oude,of naar 0.
Gerard Boswinkel
Hennie. Nog een vraag aan jou. Heb jij of die collega van jou nog een telling gedaan van de natuurlijke mijtenval na de mierenzuurbehandelingen die jullie hebben uitgevoerd? Kan interessant zijn.
Gerard, helaas hebben mijn collega imker en ik niet vooraf geteld.
Gerard Boswinkel
(APENSTAART)hennie. In de Duitse en Zwitserse literatuur wordt vermeld dat je de oxaalzuurdruppelmethode slechts één maal mag gebruiken. Bij een tweede maal leggen zeer veel bijen het loodje.
Zie boven.
Elze Lammerts
Maar....hoe zit het met de moer. Sommige moeren gaan jarenlang mee.
Ik denk dat het wel meevalt. Ook met mierenzuur werd het gevaar van dode koninginnen zwaar overtrokken. Ik kan me niet heugen dat ik dat in al mijn mierenzuurjaren dat heb ervaren.

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door LWPisa » wo 14 jan 2004, 11:13

Hennie,

wat is het verschil tussen de roze en de blauwe lijn in de grafiek?

groeten,
Lennard

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door heidecap » wo 14 jan 2004, 20:18

Lennard, bij de roze lijn staat het woordje "gemiddeld" ...

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » do 15 jan 2004, 00:51

LWPisa schreef: wat is het verschil tussen de roze en de blauwe lijn in de grafiek?
groeten,
Lennard
De roze lijn is de echte lijn met de harde getallen.
Dag 1 t/m 6 totaal 6200 mijten = 1033 p/dag van 7 x 6ramers. De gebogen (zwarte) curve is een geschatte lijn. De eerste dag is er niet veel gevallen (alleen gekeken, niet geteld)
De 2e dag begon het echt te regenen. Dag 7 t/m 16 ook alleen maar totaal geteld op dag 16, daarna dagelijks geteld.

Conclusie: Gemiddeld p/6ramer
Dag 1t/m 6 6200/7 +/- 885 Zo'n 88% van het totaal over 21 dagen
dag 6t/m 16 695/7 +/- 100
dag 17t/m21 209/7 +/- 30

Nieuws: Op 12 Jan. heb ik 6ramer No5 een 2e behandeling van 25 ML gegeven.
Op 13 Jan zijn er 10 mijten gevallen.
Op 14 Jan zijn er 8 mijten gevallen.

Het lijkt mij dat die 2e behandeling echt overbodig was gezien de lage getallen i.v.h. tot het totaal gevallen aantal mijten. Het is mogelijk dat deze mijten evengoed waren gevallen in de komende weken, door het nog aanwezige zuur in de volkjes.
Mijn bedoeling was om de effectiviteit van het oxaalzuur te beproeven van de 1e behandeling.

Mijn indruk is dat het toch wel enige tijd duurt voor dat het zuur onder normaal nivo is.

Een zwaardere 2e behandeling kan schade aan de bijen geven, volgens andere beschrijvingen.(opgemerkt door Gerard Boswinkel)

Totaal heeft deze (zwaar bevolkte) 6ramer 30Ml + 25 Ml = 55 Ml gehad. Dit heeft geen zichtbare schade aan de bijen gegeven. De bijen hebben nu broedtemperatuur 34.8 C gemeten.

Ik blijf alle kastjes nog even tellen.

Groeten,
Hennie Kroese.........

van trijp
Berichten:36
Lid geworden op:zo 16 feb 2003, 12:58
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door van trijp » vr 16 jan 2004, 19:42

Hennie

Welke gevolgen heeft het oxaalzuur op de verdere ontwikkeling van het bijen volk. Wij als imkers zijn blij als er maar veel mijten dood op de bodem liggen. Als wij maar kiespijn hebben functioneren we als mens al anders dan normaal. Mijn vraag is hoe is het gesteld met de ingewanden van de bijen, zijn de voedersappen nog bruikbaar voor de larven of wordt de levensduur van de bijen sterk verkort ?
Al deze vragen moeten ook aandacht krijgen als we behandelen met welk middel dan ook. We moeten proberen niet alleen op korte termijn te denken.

gr. rini

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Kroese » za 17 jan 2004, 01:57

van trijp schreef:
Beste Rini,
Goede vragen, die je aan alle imkers stelt. Ik probeer ze even vanuit mijn blikveld te beantwoorden.
Welke gevolgen heeft het oxaalzuur op de verdere ontwikkeling van het bijen volk.
Hier kan ik niet uit eigen ervaring spreken, ik schrijf hier mijn eigen eerste ervaringen met oxaalzuur op. Ik heb bijna 20 jaar met mierenzuur gewerkt, ook een zuur, maar uitwendig.
Wij als imkers zijn blij als er maar veel mijten dood op de bodem liggen.
Dat is natuurlijk met mierenzuur maar beperkt mogelijk, ik heb mierenzuur het meest bijen vriendelijke middel gevonden. In de begin periode hiervan beweerde men dat ik met een paar jaar uitgeimkerd zou zijn met mierenzuur.
Mijn vraag is hoe is het gesteld met de ingewanden van de bijen, zijn de voedersappen nog bruikbaar voor de larven of wordt de levensduur van de bijen sterk verkort ?
De varoa folder van het PPO noemt de oxaal druppel methode het minst gevaarlijk voor de imker, maar is die inwendige verzuring beter dan de verdampings methode?? Ik heb in dit begin stadium geen nadelige gevolgen (zichtbaar) kunnen vaststellen. Wat het op de langere termijn voor een invloed heeft op de ingewanden en voedersap is voor mij ook de grote vraag.
Al deze vragen moeten ook aandacht krijgen als we behandelen met welk middel dan ook. We moeten proberen niet alleen op korte termijn te denken.
Wat zijn er voor een alternatieven op de lange temijn. Voor dit moment schrijf ik mijn proef ervaringen op, zodat anderen hun voordeel kunnen doen. Er zijn een aantal imkers die niet behandelen, en toch blijven imkeren.

Groeten Hennie

depauws
Berichten:96
Lid geworden op:vr 17 jan 2003, 21:47
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door depauws » za 17 jan 2004, 13:12

Hello Kroese

Uw bericht van 11-1-04 met de resultaten is erg informatief.
Er blijkt dus dat er gemiddeld meer dan 1000/mijten per kast zijn gevallen, een behandeling was dus erg nuttig en nodig want met 1000 mijten is het moeilijk om een goede utwintering te krijgen.

Uit de telling van de volgende dagen blijkt dat de werking eigenlijk een week duurt, met nog een kleine nawerking de 2de week.
Ook interressant is de tweede behandeling, er vallen nu 10 en 8 mijten per dag, gerekend op een week betekent dit max 70 mijten.
Dit moet vergeleken worden met de 1000 mijten die bij de eerste behandeling vielen.
In eerste benadernig is dit een rendement van 93%, wat erg goed is.

Ik heb de laatste jaren met mierezuur behandeld maar zal dit jaar ook een uitgebreide proef doen met oxaalzuur in waterige oplossing.

Groeten
DePauwS

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door Gerard Boswinkel » za 17 jan 2004, 16:55

Hoi Hennie,

Jij vroeg of ik het aantal mijten dat na de behandeling gevallen is, nog had geteld.

Nee, vandaag heb ik de lade onder het volkje gebracht. Hoewel het misschien al broed heeft ben ik toch ook benieuwd hoeveel mijten er in een week gaan vallen?

Volgende week hoor je meer

Groeten

Gerard

arwin
Berichten:29
Lid geworden op:zo 28 apr 2002, 20:26
Imker sinds:2001
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijn proef met OXAALZUUR

Bericht door arwin » za 17 jan 2004, 18:05

hallo

ik heb ook twee volken met oxaalzuur behandeld omdat ik in het
naarjaar de volken met tymovar heb behandeld en er twee volken
nog teveel mijten hadden. Ik heb met de verdamp methode toegepast

wie heeft daar meer ervaring mee ik vind dat er nog weining mijten
vallen.

met vriendelijke imkersgroet

Arwin

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten