APIGUARD ervaringen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door LWPisa »

Het zou interessant zijn om 1 van je APIGUARD volken met oxaalzuur (vernevelen\verdampen, niet druppelen) te behandelen als de tijd daar is om te kijken wat er nog in zit.

mvg,
Lennard
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen »

Hoi Lennard, Ik wilde het uiteindelijk nog gaan proberen met Thymovar, met oxaalzuur heb ik niet zoveel op. Ik heb nog even een stukje tekst gekopieerd en geplakt,.....

"zuur bijt niet alleen in op de mijten, maar ook op de bijen. Hij vergeleek dit effect met een vrouw onder de burka die met zoutzuur werd afgestraft door een gebaarde fundamentalist. Die vrouw leeft nog wel, maar je moet niet vragen hoe..!"
LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door LWPisa »

Eigenaardige vergelijking, met 12M zoutzuur zou ik mijn bijen ook oplossen.
Bij mensen geeft thymol rode ogen en luchtwegirritatie bij chronische blootstelling.

Ik gebruik oxaalzuur na lang rondlezen\vergelijken en omdat kundige mensen die ik ken op de uni hun honderden volken er zonder problemen mee behandelden. De behandeling die ik tot nu toe heb uitgevoerd heb (1 x vernevelen wanneer broednest afwezig) hebben niet tot noemenswaardige schade of verstoring geleid.

Aardige van oxaalzuur vind ik het coumaphos-achtige "knock down" effect, als er mijten opzitten valt 90% ofzo binnen een paar dagen. Het wordt (vaak als vervanging van coumaphos) gebruikt als controle bij proeven met "zachtere methoden".

Mijn reden om thymol niet te gebruiken is de temperatuurafh. verdamping en de verstoring die het gebruik evt. op zou leveren (slechte voeropslag, volken moeten vaak open ter applicatie\controle, het wordt gebruikt terwijl de volken nog broed hebben) waarbij ik tevens geen liefhebber ben van de extreme "toiletverfissergeur".

Mogelijk zijn de thymol preparaten effectief, ik heb er positieve artikelen over gezien. "the true test is in the field" dus ik ben benieuwd naar mijtval en volkswetenswaardigheden bij mensen die het gebruiken, 1 van de boeiender topics op dit forum.

mvg,
Lennard
Minco
Berichten: 54
Lid geworden op: za 20 dec 2003, 20:39
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door Minco »

Vorige jaar met Thymovar gewerkt en goede ervaring.Nu met die nieuwe
thymol-gel en ik ben bijna geneigt om te zeggen dat de Varoamijt vanaf vorig jaar bijna helemaal uit de wereld is geholpen met Thymovar.Want er valt niets of nauwelijks wat aan mijten met Apiguard-gel.Het lijkt me sterk dat er geen mijten aanwezig zijn dus
geef mij maar Thymovar!!!
Schuiflade open of dicht.Het maakt niet uit qua resultaat.

Gegroet imkers,Minco.
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door dickvanleeuwen »

Een week na het vervangen van de potjes, de tweede behandeling dus, laat een beetje hetzelfde beeld zien als bij de Thymovar behandeling. Er zijn in deze periode gemiddeld 50 mijten gevallen bij al mijn volken.
Gebruikersavatar
Gerard van Gastel
Berichten: 440
Lid geworden op: wo 09 jun 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: APIGUARD ervaringen

Bericht door Gerard van Gastel »

Nu, na 3 weken Apiguard gebruik (ben met het 2e schaaltje bezig)is het aantal mijten dat dagelijks valt teruggebracht tot 5 a 10 stuks, de laatste 4 dagen.
In totaal ongeveer 1500 mijten geteld sinds het begin, met een piek van een kleine 500 (op een dag)na ca een week. Apiguard werkt prima bij mij.

Volgens mij is het de bedoeling om eerst de dode mijten per dag te tellen, aan de hand daarvan te beslissen of er middelen ingezet dienen te worden. 'S zomers geldt: dode mijten/dag x 30 = aantal aanwezige mijten in het volk (hopelijk is dit juist, want hier ben ik van uitgegaan)

Ik heb het idee dat verschillende mensen middelen inzetten, zonder eerst de dode mijten geteld te hebben die dagelijks vallen, en vervolgens concluderen dat een middel niet werkt, want "er vallen geen mijten" terwijl er misschien nauwlijks aanwezig waren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 61 gasten