Winterverliezen 2005-2006

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door heidecap » vr 24 mar 2006, 20:55

Goedenavond, Henk,

je plaatst een voor mij herkenbaar plaatje.
Van de 8 door mij ingewinterde volken is de helft verloren gegaan. Ik heb nog 4 volken over. 2 volken op 2 broedkamers en 2 in 6-ramers.
De foto die jij plaatst is representatief voor mijn 4 volken die het niet gehaald hebben. Hiervan waren er zelfs 2 op 2 broedkamers ingewinterd.
In alle volken was nog voer voldoende aanwezig.
Van 1 volk weet ik dat het aan Nosema is gestorven. Ik heb de bijen nl in het lab laten onderzoeken.

Thomas

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door apiario » vr 24 mar 2006, 21:45

Beste Henk,

Niet best dat ze dood zijn.

Je schrijf dat ze behandeld zijn.Ik krijg het idee , dat wat er in de maanden vooraf gebeurd is van doorslag gevende aard is niet dat ze nu dood zijn. Kijk eens naar Piet Jager hij somt talose items op die je voor je zelf (of voor het forum)op een rijtje zou kunnen zetten en dan deze met ja of nee beantwoorden. Vergeet dan niet waar je de bijen houd en of er een grote concetratie van imkers is.

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door J.R. » vr 24 mar 2006, 22:01

Op de foto van Henk staat een klein aantal bijen op de raat.
Deze plek zit onder de schimmel, heeft dat te maken met de sterfte?
Aangezien dit mijn eerste winter is als beginnend imker/bijenhouder
en mijn beide volken nog leven , weet ik niet of dat normaal is.
wie kan mij dat verklaren

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door hbeugeling » vr 24 mar 2006, 22:13

De schimmel op de raat toont aan dat de bijen al langere tijd dood zijn. Ik heb Piet Jager's lijstje zeker gelezen en tal van punten zijn herkenbaar. De concentratie imkers hier in de buurt is niet schrikbarend hoog. Het blijft dus gissen. Thomas geeft aan dat dit een herkenbaar beeld is. Wanneer anderen dit beeld niet herkennen kunnen we spreken van een regionaal probleem, omdat Thomas in mijn buurt imkert. De signalen op het forum duiden echter op een veel groter probleem, een soort vogelgriep dat zich over meerdere landen heeft verspreid.

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door Els Kleijnendorst » vr 24 mar 2006, 23:08

Henk, de bijen op de foto zijn "los van het voer gekomen", d.w.z. ze zijn van honger omgekomen. In een koudere periode trok de tros zich weer meer samen en kon daardoor niet meer bij de voedselvoorraad naast de bijen.
Zoals duidelijk op de foto is te zien is de wintervoorraad grotendeels naast de tros opgeslagen en moet er na inwintering boven het volk geen of heel weinig voedsel zijn geweest. Wellicht deels veroorzaakt door het warme najaar waarin de bijen nog veel voer hebben gebruikt voor broedaanzet.

Bij de volken die op onverklaarbare wijze verdwijnen is er nog wel een grote voedselkrans direct boven en naast de bijen aanwezig (dus zonder lege cellen tussen dode bijen en voer). Ook tref je in de meeste gevallen geen of slechts enkele dode bijen op de bodemplank aan.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door Kroese » za 25 mar 2006, 03:31

Els Kleijnendorst schreef:
Henk, de bijen op de foto zijn "los van het voer gekomen", d.w.z. ze zijn van honger omgekomen.
Ik wil iets toevoegen, "ze zijn uiteindelijk van de honger omgekomen."
Als het volk 5+ ramen bezet had, dan hadden ze zich wel zijwaarts achter het voer aan verplaatst.

Dit is het voorbeeld van de meeste voortijdig omgekomen volken.

Het grootste deel van de bijen zijn de kast al uitgegaan tijdens de maanden November en December. Bij de oxaal behandelingen in December (van meerdere imkers) bleek dat vele volken al uitgedund waren tot 2 a 3 raampjes bijen. Het grote deel van de bijen zijn er volgens deze imkers die we gehoord hebben al uitgelopen/uitgevlogen. Zelfs bij lage temperaturen van 3- 4 graden. Vervolgens gingen ze dood voor de kast omdat ze te lam waren, en geen kracht hadden om te vliegen.

Het restantje bijen doet alle moeite om de kachel warm te houden, en ze nemen veel meer voer op dan normaal. Gevolg is dat ze overvol met poep komen te zitten. Goed te zien op de foto is dat de cellen tegen de voerrand vervuild zijn van de poep. Ook op het voer zitten de bruine strepen. Het zou mij ook niet verbazen als ook deze bijen vol met Nosema zitten. (net als bij het monster van Thomas)

Dit is een voorbeeld waar misschien 90% van de bijen verdwenen zijn, er zijn ook volken waar het totale volk al eerder is verdwenen, en er geen bij meer te vinden is. Dan pas noemen ze het "verdwijnziekte"

Veel overeenkomst is er met het Nosema ceranae onderzoek van Dr. Ritter. Zie zijn verhaal: http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5725

Hennie......

hbeugeling
Berichten:130
Lid geworden op:vr 09 apr 2004, 18:01
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door hbeugeling » za 25 mar 2006, 08:13

Los van het voer... Zo op de foto te zien raakt dit trosje niet de voerranden. Maar luistert het dan zo nauw? In de bak zaten nog verschillende ramen die geheel of gedeeltelijk verzegeld waren.
[img]]../beeld/h/henkbeugeling_bijen1464a.JPG[/img]
Een tikkie naar links of rechts en ze zaten in luilekkerland.
Op de foto staat een raam met gedeeltelijk voer, er zaten ook nog ramen die helemaal verzegeld waren.
Wanneer het zo is dat de bijen van voor naar achter en van onder naar boven gaan in de winter, is het misschien verstandig hier kuntsmatig wat aan te doen. Bijvoorbeeld in de nadagen van de winter een bak erop met extra ramen voer. Met natuurlijk alle risico's van dien met het loshalen van de kasten....

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door apiario » za 25 mar 2006, 08:58

Bij de volken constateer ik hetzelfde sterftebeeld
1. Nog volop hagelwit verzegeld voer en stuifmeel aanwezig
2. Een klein laagje bijen op de gaasbodem
3. Vlieggat niet verstopt
4. Enkele tientallen gestorven bijen tussen de raten op de plaats van het broednest
5. Enkele gesloten broedcellen aanwezig
6. Zeer weinig wasmul op de bodemlade
7. Nauwelijks varroamijten te vinden
8. Geen vlekken op de raat en/of ramen
9. Geen kwalijke geuren aanwezig
10. Droge en schone bodems
11. Bijen stinken niet
12. Geen schimmel
Een schoolvoorbeeld voor Piet Jager
10. Tekort aan stuifmeel in het larvestadium (juli/augustus)?
11. Voortijdig uitgeput door langdurige broedzorg in de warme nazomer?
12. Nr.10 en 11 werken samen dubbel op mbt een kortere levensduur
Conclusie: De grondslag lag al maanden hiervoor.

Bertus

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door maartenkleijne » za 25 mar 2006, 12:49

Thuis heb ik vijf volken staan. Tot heden was er maar in eentje leven te bekennen.
De vier andere zaten -aan het gewicht te voelen- nog vol met voer. Dus ik dacht: de grote verdwijnziekte heeft mij deze winter zwaar getroffen, dat krijg dan toch voor straf als je geen varroa bestrijdt.
Vandaag echter -voor het eerst 13 graden- zijn twee kasten volop aan het vliegen, en de andere 3 beginnen ook naar buiten te komen.
Zouden de dames zich niet verwaardigen buiten te komen als ze toch nog voer zat hebben?

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Winterverliezen 2005-2006

Bericht door apiario » za 25 mar 2006, 15:05

Ik was vanochtend bij Arjan daar het zelfde beeld 2 kasten met heel veel voer nog.
Bij mij zelf,ondanks krap op 10kl ingewinterd,ook de enkelwandige, volop voer aanwezig, broed (gesloten),1 volk wel erg klein

Nou Maarten,mag best tevreden zijn. O,ja in de schaduw 16 graden

Bertus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten