Wie kent deze ziekte ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » di 28 aug 2007, 20:31

Vandaag belde PPO-bijen.
In het door mij opgestuurde monster is inderdaad Europees vuilbroed aangetroffen. Keurig dat men alvast belde; zo kon ik meteen maatregelen nemen.

Thomas

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Dirk Blanken » wo 29 aug 2007, 23:07

Thomas,
En wat heb je gedaan.
Dirk

dertiende

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » do 30 aug 2007, 22:09

Goedenavond, Dirk,

ik heb de ramen met broed die er niet goed uit zagen verwijderd. Vervolgens heb ik de 2 volken op 1 bak krap gezet met elk 2 ramen kunstraat in het midden en gevoerd. Gezond ogend open broed heb ik laten zitten. De 12 (vd 20) per kast overgebleven ramen heb ik in een afgesloten vuilniszak bij het vuil gezet.
Als het goed is komen de bijen vanzelf de ziekte te boven.

Voor de Belgische lezers :

Op Belgische sites kom ik vrij drastische maatregelen tegen als maatregel tegen EVB, zoals korven verbranden, bijen verdelgen, schutkring van 3 km en vervoersverbod. Honing verwarmen tot 110 graden, anders mag deze niet verkocht worden.
Van dit alles is in de Nederlandse aanpak geen sprake.


De sites zijn o.a. :

http://www.favv-afsca.fgov.be/sp/pa-an/ ... ure_nl.pdf

http://users.telenet.be/geowisvlio/bije ... INGEN.HTML

http://www.afsca.be/sp/pa/prod-api-2_nl.asp



Nou vraag ik me af; haalt men EVB en Amerikaans vuilbroed niet door elkaar ??? M.a.w. : is er niet een groot misverstand inzake de aanpak van EVB of is de Nederlandse aanpak te soft ???

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door DaanL » vr 31 aug 2007, 00:46

Op die manier zie je het volgende week net zo. EVB is een ziekte in het broed, een bacterie die het broed aantast. Je moet alles opruimen. De bijen niet perse als er nog een fatsoenlijk volk opzit, maar ik zou de bijen afslaan, een dag laten staan zodat zo honger hebben, in een schone kast met allemaal nieuwe velletjes kunstraat, een bak voer geven en je zult versteld staan hoe snel ook in deze tijd zo'n volk zich nog ontwikkeld. De raat en ramen verbranden. Eitjes, sporen of resten van EVb hou je overal in de kast zelfs tussen de hoeken van de ramen. Denk erom dat je je gereedschap goed schoonmaakt want als je met een mes of een beitel wat je in die kast hebt gebruikt in de volgende kast gebruikt krijgt die het gegarandeerd ook. Ook al heeft het ene volk er sneller last van dan hett ander.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door jjmvaningen » vr 31 aug 2007, 09:17

Dag Thomas,

ik zou je willen adviseren om het advies van Daanl in overweging te geven. Niet voor niets heb ik de bijen 2x moeten overzetten, voordat EVB zich niet meer openbaarde. Ook in open broed e.d. zitten ze, en kreeg ik het na 1 poging niet weg. Het krapzetten is prima, maar wel met de darmen leeg.
Succes, groet Jacques

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Dirk Blanken » vr 31 aug 2007, 22:14

Thomas,
Ik vond dat je volken het wel erg te pakken hadden en misschien was het beter geweest om al het broed te verwijderen en te verbranden en de bijen een paar dagen te laten hongeren net als bij AVB.
Ik denk dat de koninginnen er ook iets mee te maken hebben.
Als het koninginnen zijn die bijen produceren die tijdig het verkeerde broed verwijderen was het nooit zover gekomen.
Ik selecteer voornamenlijk op uitwinteringssterkte want dat zegt iets over het vermogen van de volken om ziekte te voorkomen tijdig aan te pakken.
Elk jaar verkoop ik de helft tot 2/3 van mijn volken dat zijn geen slechte volken maar de volken die ik hou zijn net even beter, komen de winter uit met 1 tot 3 ramen meer bijen etc etc.
Elk jaar koop ik nieuwe koninginnen om van na te telen en je weet nooit wat je binnen krijgt.
Eigelijk moet je dan die koninginnen eerst een vol jaar hun gang laten gaan en bij goede uitwintering er pas van natelen, maar ik maak het eerste jaar al een kleine serie.
Zoals ik al vertelde heb ik EVB wel eens gezien maar altijd maar een 10 a 20 cellen.
Kleine volkjes bij het uitwinteren die goed waren bij het inwinteren moet men eigelijk opruimen zodat ze hun genen niet verder kunnen verspreiden.
Ik had dit jaar ook te weinig reserve koninginnen om al de problemen in de herfst te kunnen oplossen dus dat is ook weer een voornemen om er volgend jaar nog meer op te zetten.
Te veel is niet erg, die zet je begin september op elkaar of je verkoopt ze, te weinig kost volken.
Maar al die problemen kwamen volgens mij door het aanhouden van koninginnen van 2 tot 3 jaar oud, daar stop ik dus mee.
Een volk dat EVB heeft gehad zelfs al zijn het een paar celletjes dan er niet van natelen en zo snel mogelijk er een andere koningin van een volledig andere lijn opzetten is mijn advies.

Dirk




dertiende

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door jjmvaningen » za 01 sep 2007, 10:11

Dirk Blanken schreef:

Een volk dat EVB heeft gehad zelfs al zijn het een paar celletjes dan er niet van natelen en zo snel mogelijk er een andere koningin van een volledig andere lijn opzetten is mijn advies.
Of een nieuwe koningin de (of een) oplossing is vraag ik mij af.
Mijn ervaring met EVB is dat, zodra je het hebt (of merkt) het dan ook in ALLE volken aanwezig is. Neemt niet weg dat sommige volken er op eigen kracht overheen kunnen komen (literatuur, niet mijn ervaring).
Maar ja, die darren he?, die vliegen maar over van links naar rechts. Vandaar het totaal verwijderen van broed en even droogzetten van de bijen.
Jacques.

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door DaanL » za 01 sep 2007, 13:48

Als je bijen hebt die het slechte broed verwijderen komt er ook nooit geen fatsoenlijke bij meer in die kast, dat beetje broed wat dan goed is blijft dan zitten, maar de bacterie zit er gewoon in.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 01 sep 2007, 19:49

Volgens H vd P een nieuwe deugdelijke K. invoeren en alle problemen zijn foetsie.

jp

DaanL
Berichten:314
Lid geworden op:zo 04 mei 2003, 17:00
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door DaanL » za 01 sep 2007, 20:44

Dat heeft geen zin. \het virus blijft in de kast of wou je zeggen dat goede bijen alle bacterien naar buiten werken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten