oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:
Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bart de Coo » zo 28 nov 2010, 12:48

Ik snap hier ook weinig van. Hoe kun je nou bij een paar graden vorst ramen met bijen gaan uitnemen of bakken van elkaar gaan halen? Toch schreef forumdeelnemer LWPisa ooit, als ik mij goed herinner, dat hij dat wel degelijk deed, dus een raam uitnemen en de bijen benevelen met oxaalzuuroplossing. Hoe bestaat het.

Daar staat weer een andere forum-ervaring tegenover. Ik herinner mij een forumer die vorig jaar met die koude winter wist te melden hoe het goed mis ging. Hij opende de kast, deed iets onhandigs en de bijen begonnen massaal te lopen. Bij vorst is dat een ramp natuurlijk. Misschien dat je volk de winter wel doorkomt, maar met heel veel minder bijen dan de bedoeling was!

Zijn er toch mensen met ervaring op dit punt? Kun je ramen met bijen uitnemen en benevelen bij een paar graden vorst? Kun je de bovenste broedkamer afnemen als het volk op twee bakken staat?


Groet,


Bart

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Kroese » zo 28 nov 2010, 13:45

Bart de Coo schreef:Ik snap hier ook weinig van. Hoe kun je nou bij een paar graden vorst ramen met bijen gaan uitnemen of bakken van elkaar gaan halen?
Zijn er toch mensen met ervaring op dit punt? Kun je ramen met bijen uitnemen en benevelen bij een paar graden vorst? Kun je de bovenste broedkamer afnemen als het volk op twee bakken staat?
Groet,
Bart
Bart, wat betreft het druppelen gaat dat rond het vriespunt heel eenvoudig.
Het besproeien is ingrijpender,v.w.b. het uitnemen van ramen. Alhoewel wij een imker in de vereniging hebben, die dat al vaak gedaan heeft. Het heeft zeker mijn voorkeur niet.

Kijk even op de site van Gustafson, The Beeman van Zweden.

http://beeman.se/research/oxalic/oxalic-0.htm

Dit is de hoofd ingang van zijn site. Is voor andere bijen dingen de moeite waard.
http://beeman.se/index-f.html

zonregeditor
Berichten:150
Lid geworden op:ma 25 jul 2005, 22:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door zonregeditor » zo 28 nov 2010, 18:10

Hey fijn ik kan weer berichten plaatsen, met netscape lukte het niet meer maar met Opera nu wel :)
(niet dat ik er vaak aan toe kom maar toch fijn)

Vorig jaar heb ik met -5 behandeld en dat beviel prima ,zoals ook toen gemeld in topic :

http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... l&start=10

De bijen zaten superrustig en vlogen niet op. Wat wel lastig was is dat ze zo diep zaten in enkele kasten
en ik zag dat in de aangehaalde duitse folder ze twee broedbakken wel openkiepen, dat heb ik niet gedaan.

Ik had uiteindelijk van de 8 volken wel 3 dood, maar daarvan waren er al 2 bijna dood/verdwenen toen ik de kasten wou
gaan druppelen dus dat lag niet aan de behandeling zelf.

Ik ga er voor dit jaar vanuit dat de koninginnen nu wel van de leg af zijn met die vorst, dus rond kerst moet een
goede tijd zijn om weer te druppelen lijkt mij.

groet peter

BBBeez
Berichten:120
Lid geworden op:di 27 feb 2007, 17:26
Imker sinds:2007
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica (beebreed)
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door BBBeez » ma 29 nov 2010, 12:58

Om te oordelen of een oxaalzuurbehandeling nodig is kun je eerste kijken of er een natuurlijke mijtenval is van 1 of meer per dag .
Als een volk op twee broedkamers staat en het volk zit diep in de kast dan moet je de bovenste broedkamer voorzichtig losmaken en kantelen. De oxaalzuuroplossing druppel je dan op de bijen in de onderste broedkamer.

Over lage temperaturen zou ik me geen zorgen maken. Dr. Gerhard Liebig zegt zelfs liever -5 graden dan 5 graden. Bij lagere temperaturen is het druppelen van oxaalzuursiroop effectiever omdat de bijentros compacter is en de bijen het zuur beter verdelen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten