herfstverliezen 2011

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
BijDaan.nl
Berichten:33
Lid geworden op:za 04 sep 2010, 17:57
Contacteer:
Re: herfstverliezen 2011

Bericht door BijDaan.nl » di 13 dec 2011, 22:48

Hallo Jaap,
als er iets mankeert aan een volk zie je dat heel snel, dat weet jij ook.
als je in drie dagen tijd ruim 450 volken ziet, weet je direct als er iets fout is.
Met deze temperaturen, kan ik me niet voorstellen dat je stertselen, zoals je noemt, overduidelijk kunt zien. Maar ik kan me vergissen.
Wat je vooral zag bij de moerloze volken, dat deze los in de kast zatten, dus niet dicht op een tros

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Jaap v.Popering » wo 14 dec 2011, 09:11

Daan

Begin November vond ik er nog een , ik vertrouwde deze niet ook vanwege het onrustige gedrag op de vliegplank. Bij het openen was dit direct te horen , en heb deze toen nog verenigd ,het zal mij benieuwen wat daarvan terecht gekomen is .

Jaap v P

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door jjmvaningen » wo 14 dec 2011, 18:59

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Daan, Jij schrijft:
Maar al met al van 455 volken 24 dood, er zullen nog wel meer moerlozen uit de bus komen maar ben toch tevreden voor dit moment
Als ik dat even snel bereken is dat ongeveer 5%. Volgens mij wordt met een normale sterfte van ± 10% per jaar rekening gehouden. Daar zit je dus nog een heel eind onder.
Groeten................ Gerard
Dat betekent wel dat er blijkbaar in de herfstperiode tot aan behandeling/bestrijding in december de helft van de zgn wintersterfte plaatsvindt.
da's in mijn ogen toch redelijk veel, zo zonder (adequate) behandeling.
groet, jacques

BijDaan.nl
Berichten:33
Lid geworden op:za 04 sep 2010, 17:57
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door BijDaan.nl » wo 14 dec 2011, 21:04

Ik ga er van uit dat ik in februari/maart niet meer dode volken tegenkom dan op dit moment. Er zal er nog wel een enkeling te klein, of moerloos zijn, maar mijn ervaring is dat het doodgaan van bijen al voor de kerst is gebeurd. Ik kan er natuurlijk naast zitten maar dit is de ervaring gebaseerd op wat ik altijd heb gehoord en gezien. Ik heb alle volken nu nog wel behandeld met beehiveclean, maar dit helpt voor deze winter nauwelijks tot niets meer, in het voorjaar begin je weer met weinig mijten, dus aan deze behandeling heb je op dit moment niets meer.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door jomme » do 15 dec 2011, 11:00

Update
Bij mij 3/3 levend
Bij mijn collega 1/10
Reeds 9 gesneuveld, hij denkt dat dit te wijten is aan niet doeltreffende behandeling in de zomer en winter van 2010
De volken waren in het voorjaar en zomer enorm groot en sterk maar waarschijnlijk met een te grote varroadruk en de zomerbehandeling heeft niet mogen baten...
Triestig om te zien...

R.Spies
Berichten:25
Lid geworden op:za 09 jul 2005, 19:19
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door R.Spies » za 17 dec 2011, 16:43

Vanmiddag al mijn 12 volken behandeld met oxaalzuur en alle 12 in leven. :)
Even door het folie gekeken en alles wat je er van kon zien zag er "goed" uit. Zaten wel 3 kleine volkjes tussen.

groeten vanuit de Betuwe

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door jjmvaningen » za 17 dec 2011, 18:25

BijDaan.nl schreef:Ik ga er van uit dat ik in februari/maart niet meer dode volken tegenkom dan op dit moment. Er zal er nog wel een enkeling te klein, of moerloos zijn, maar mijn ervaring is dat het doodgaan van bijen al voor de kerst is gebeurd. Ik kan er natuurlijk naast zitten maar dit is de ervaring gebaseerd op wat ik altijd heb gehoord en gezien. Ik heb alle volken nu nog wel behandeld met beehiveclean, maar dit helpt voor deze winter nauwelijks tot niets meer, in het voorjaar begin je weer met weinig mijten, dus aan deze behandeling heb je op dit moment niets meer.
Langzamerhand denk ik ook dat feitelijke varroabestrijding in de winter meer voor de vorm is dan voor voor resultaat.
En dat bestrijding m.n. plaats moet vinden direct na de zomer en nog voor de winterbijen.
jacques

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Jaap v.Popering » za 17 dec 2011, 18:46

jjmvaningen schreef: Langzamerhand denk ik ook dat feitelijke varroabestrijding in de winter meer voor de vorm is dan voor voor resultaat.
Ga er maar van uit dat de winterbehandeling zeer hard nodig is voor de volgende lente :think:

Jaap v P

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door LWPisa » za 17 dec 2011, 20:49

Of je een winterbehandeling moet uitvoeren hangt af van hoeveel mijten er in zitten. En dat hangt weer af van het effect van je bestijding eerder in het jaar.

Behandeling in de winter (met oxaalzuur) als er geen broed aanwezig is, is een effectieve methode om je aantallen mijten te verlagen. Wanneer goed uitgevoerd is het effect goed voorspelbaar, in tegenstelling tot het effect van bijvoorbeeld thymol dat, ook wanneer het goed wordt uitgevoerd, vrij sterk afhangt van de weersomstandigheden.

Lennard

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Jaap v.Popering » za 17 dec 2011, 22:01

advies van
Institut für Bienenkunde Celle

1.Schritt: Milben zählen! Ende November muss eine Gemülldiagnose erfolgen.
Dafür schieben Sie die Diagnosewindel für 3 bis 5 Tage unter die Völker, um dann
den natürlichen Milbenfall zu erfassen. Die Schadschwelle liegt bei >1 Milbe pro Tag.
Völker mit einem täglichen Milbenfall von über 1 Varroamilbe müssen dringend
behandelt werden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten