De noodklok

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: De noodklok

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 19 jun 2009, 21:52

Hoi !Piet,

Ik houd ermee op want je begrijpt mij niet!

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door maartenkleijne » vr 19 jun 2009, 21:57

"Maarten
Wat zijn megavolken?"
Megavolken zijn onnatuurlijk grote volken die niet zoals vroeger in een korf passen of in een spaarkast van broedkamer+honingkamer, en die in de drachtloze periode doorbroeden en dus honger lijden, en massaal op rooftocht gaan.
Roven is inderdaad normaal, maar met z'n allen wanhopig op zoek zijn niet.

gr,
m

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door martin b » vr 19 jun 2009, 22:08

Hier een ander voorbeeld.

Een kennis van mij kweek Goulds-amandine, met "succes" Nederlands kampioen op tentoonstelling.
Er ontbreek de vogels aan “niets” mooie grote volière met binnenhok en grote broedkooien. Waar de kweek onder controle plaats vind.
Dus doet hij het goed, er zit een maar aan, hij kweek op uiterlijk. Kleur en postuur zijn van belang de rest, voortplanting en zo, komt op de 2’plaats. Dat geeft naar een tiental jaren de nodige problemen.
De vogels presenteren op dat vlak dik onder de maat. En dat terwijl hij zijn vogels beter verzorgt dan zijn vrouw.

Zijn buurman, een vriend van mij, heeft ook een volière met binnenkok maar zonder broedkooien.
De vogels moeten het zelf maar uitzoeken, leuk dat er wat vliegt en meer niet.
Kreeg van zijn buurman enkele afgekeurde vogels, kocht er nog een paar bij, hing wat nestkasten op en klaar. En nu komt het, na 3 jaar had hij,
Meer paren die broeden, meer eieren in een nest, meer eieren die bevrucht zijn, meer uitgekomen jongen, meer jongen op stok en meer jongen die goed door de rui komen.
Met de helft van het aantal vogels kweek hij dubbel zoveel jonge vogels, alleen niet geschikt voor de tentoonstelling.

De vogels die de vrije wil kregen, deden wat ze moesten doen, van de natuur, succesvol voortplanten.
Een volière is ook een beperking, doch kregen ze genoeg vrijheid om hun ding te doen.

Koningenkweek keur ik niet af, iedereen doet dat in min of mederen maten. Het gaat mij om het grotere geheel, een volk dat het optiemaal doet. Op zo veel mogelijke vlaken, en niet alleen op 1 of 2 punten goed is. Liever een volk dat altijd een 7 scoort, dan een volk dat vaak een 10 scoort en dan een 3.
De 3 kan zijn ondergang zijn.

martin

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door A.A. Staals » za 20 jun 2009, 07:01

Maarten

Niet in een korf passen, of werden vroeger de volken te klein gehouden?
Zo als ik al zei, bij mij zijn ze nog steeds even groot.
Door broeden, carnica bijen broeden niet door en probeer ze maar eens aan de gang te krijgen als ze gestopt zijn. (doorbroeden komt meestal voor bij volken met onvoldoende winterbijen tgv van varroa).
Dracht: Een groot verschil met vroeger. Er zijn gebieden waar inderdaad dracht pauze of stop is, maar er zijn ook plaatsen met vrij constante dracht(stad).
Hongerlijden gebeurde toen en ook nu en ligt aan de imker.

ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door A.A. Staals » za 20 jun 2009, 07:15

Koningenkweek keur ik niet af, iedereen doet dat in min of mederen maten. Het gaat mij om het grotere geheel, een volk dat het optiemaal doet. Op zo veel mogelijke vlaken, en niet alleen op 1 of 2 punten goed is. Liever een volk dat altijd een 7 scoort, dan een volk dat vaak een 10 scoort en dan een 3.
De 3 kan zijn ondergang zijn.

martin



Martin
De kunst is om volken te telen die op alle gewenste gebieden een tien scoren zo ook al haar dochters. :D Al 40 jaar probeer ik dat met succes.

ad staals

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door martin b » za 20 jun 2009, 21:04

Ad dat je het goed doet met de koningenteelt wil ik best aannemen. En dat je ook uitstekende resultaten behaald met jou bijen geloof ik ook.

En toen luide Piet de noodklok.

Waar over, bijen die het te goed doen op sommige punten. Als Piet gelijk heeft, en dat kan. Dan is mijn probleem met deze superbijen de darren. Omdat darren niet in hun kast blijven, maar bij iedere ander imker in de kasten komen.

Stel dat ik een volk kweek met bijen die een rode ring, om hun lijf hebben. Hoelang zal het duren voordat de rest van Nederland niet ook een bij in zijn kast tegen komt met een rode ring. 10 jaar, 20 jaar ik zeg maar wat.

En dat is dan alleen maar een onschuldig kleurtje, maar wat als er andere eigenschappen gemeengoed worden bij de bijen, waar we de uitwerking niet hadden kunnen vermoede, hier komt Piet aan het woord

Volken die in de zomer zo sterk zijn, dat ze niet meer voldoende voor hun eigen broed kunnen zorgen, waardoor ze veelal met onderontwikkelde bijen de winter in gaan. Genetische manipulatie resulterend in super broednesten, zwermtrage volken en moeren die maar aan de leg blijven met als gevolg overbeweiding van hun drachtgebied, slechte broedzorg, meer varroa en ecologisch nauwelijks aangepast-

Zodat er uiteindelijk meer kwaad dan goed uitkomt, met al die goed gelukte koningenkweek.

martin

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door maartenkleijne » za 20 jun 2009, 21:29

Je maakt me wel nieuwsgierig Ad. Houd je een keer open huis. Bij Piet! ben ik meerdere malen wezen kijken, en dat is goed me bevallen.

gr,
m

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door A.A. Staals » za 20 jun 2009, 22:23

Maarten
Nieuwsgierig is een goede eigenschap daar leer je van.
Ik heb je een berichtje gestuurd.
ad staals

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door A.A. Staals » za 20 jun 2009, 22:25

Maarten
Nieuwsgierig is een goede eigenschap daar leer je van.
Ik heb je een berichtje gestuurd.
ad staals

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: De noodklok

Bericht door semar » zo 21 jun 2009, 19:09

maartenkleijne schreef:
"Maarten
Wat zijn megavolken?"
Megavolken zijn onnatuurlijk grote volken die niet zoals vroeger in een korf passen of in een spaarkast van broedkamer+honingkamer, en die in de drachtloze periode doorbroeden en dus honger lijden, en massaal op rooftocht gaan.
Roven is inderdaad normaal, maar met z'n allen wanhopig op zoek zijn niet.

gr,
m
of pasten die oude bijen niet meer in de korf na 1000 jaar selectie op kleine volken die vaak zwermen? Waabij dan ook nog de middelmaat werdt aangehouden (de zwakke en de goede volken in de zwavelput voor de honing oogst.
ieder moet zelf kijken naar zijn eigen fracht omstandigeheden evt reisplan wat een te groot of te klein volk is.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten