Varroaresistentie

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:
Re: Varroaresistentie

Bericht door Ria van den Berg » za 06 apr 2002, 21:45

Hoewel ik denk, dat het allemaal veel ingewikkelder is dan ik me kan voorstellen, ben ik het met Romee eens dat de aanpassing van twee kanten komt. Vorig jaar vertelde een bijen inspecteur uit Florida dat de Apistan resistente varroa "milder" is dan de niet resistente.
In "Are There Different Species of Varroa Jacobsoni" Andersen & Truman, Proceedings Apimondia 99 in Vancouver wordt gemeld dat Varroa Jacobsoni eigenlijk 5 soorten vertegenwoordigt. Maar een van deze vijf is overgegaan op A. mellifera, dat is de soort die we nu V. destructor noemen. Daarvan zijn twee haplotypes : Korea (Afrika, Europa, Midden Oosten, Azie en de Amerikas) en Japan-Thailand (Japan, Thailand en de Amerika's).
Is het niet zo dat dat Japan-Thailand haplotype ook minder virulent is en vnl. in Zuid Amerika voorkomt ?
Vanaf de kant van de bijen gebeurt er ook wat.In dezelfde proceedings staat "Removal behaviour by Africanized honeybees of workerbrood artificially infested with the mite Varroa jacobsoni" van twee Braziliaanse onderzoekers die beginnen met dat de geafrikaniseerde bij daar maar een 2-4 % besmetting heeft. Ze hebben het hygienisch gedrag van die bij onderzocht door kunstmatig te besmetten.
Of de celgrootte er ook iets mee te maken heeft, vraag ik me af.De Afrikaanse bij bouwt kleine cellen. De Lusby's in Arizona (V.S.)geven dat grote eer. Zij zijn terug gegaan naar kunstraat met cellen van 4,9 mm en hebben nauwelijks last van varroa. Ook hun bijen verwijderen de met varroa besmette larven.
Naast de Russische bijen kennen we in Noord Amerika ook de bijen die het voortplantingsmechanisme van de mijt onderdrukken (S.M.R. bijen). Het gekke is, dat je van die bijen niet zuiver kan natelen.
Dat bijen met varroa kunnen leven staat voor mij al jaren vast. Ik hoop het nog mee te maken in ons bedrijf ook, maar voorlopig laten we het experimenteren aan anderen over.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Piet Jager » za 06 apr 2002, 22:58

Ria: "Hoewel ik denk, dat het allemaal veel ingewikkelder is dan ik me kan voorstellen, ben ik het met Romee eens dat de aanpassing van twee kanten komt. Vorig jaar vertelde een bijen inspecteur uit Florida dat de Apistan resistente varroa "milder" is dan de niet resistente."

Dat neem ik direct van jou aan, omdat je door verschillende prikkels van de omgeving het mutatiepercentage kan beïnvloeden. In dit geval kunnen dat prikkels zijn van chemische stoffen (o.a. fluvalinaat) - in verschillende sterkte - die dikwijls mutageen werken en in latere generaties manifest worden. Bijzonder goed onderzocht in dit verband is de werking van salpeterzuur, maar ook van het colchicine. Maar dit is geen natuurlijke aanpassing, maar verminking/beschadiging/verschuiving van een genetische code door chemische prikkels. Ja, ja, '¦Ria?

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Piet Jager » zo 07 apr 2002, 11:24

De tropische bijen Apis Cerana en de Apis Mellifera scutellata (Tanzania), zijn inderdaad kleiner dan onze bijen en een celgrootte van 4.9 mm zal daar best gangbaar zijn. Maar of dit nu de oorzaak is van reductie van vruchtbaarheid van het varroawijfje in hun broed, betwijfel ik.

Als ik mij niet vergis zijn er proeven genomen met mijten van de varroa-destructor in Apis Cerana volken. Deze varroa-destructormijten waren daar even verwoestend in werksterbroed als in onze volken.

Dus oppassen voor het kakeleffect vanuit het kippenhok en eerst goed checken voor we massaal overgaan naar 4,9 mm.

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Piet Jager » zo 07 apr 2002, 13:39

Alleen voor de meest '˜virulente' deelnemers..!

Romee: 'DNA analyse heeft inmiddels 18 verschillende varianten (haplotypes) varroamijten opgeleverd. Hoe kleiner die DNA verschillen zijn, hoe meer je van een aparte groep, of zelfs soort mag spreken. Volgens Anderson geeft deze grote variatie in mijten juist aan dat er een lange periode van co-evolutie (=ontwikkeling door wederzijdse aanpassing) is geweest'

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Ed Pieterse » ma 08 apr 2002, 10:52

Beste Piet,
De discussie over wat het verschil is tussen resistent en tolerant is discutabel. De bijeninstituten in Duitsland zeggen dat het in principe het zelfde is en ik vind dat best.

We moeten ons realiseren dat van de eerste 100 koninginnen, die Rinderer uit de USA importeerde er 32 zijn afgekeurd omdat er in een stuk of wat iets te vernemen, was wat op kalkbroed leek. Terwijl de anderen in elkaar zakten omdat ze de varroa niet aankonden.
De overgebleven 68 zijn toen naar de landstations gegaan, waar nu 9 lijnen van zijn vrijgegeven. De andere (400 koninginnen) worden nog onderzocht door Rinderer en er komen er dit jaar voorlopig als laatste zending nog 100 bij. Eerst een jaar quarantaine en dan naar een landstation. Ze zijn dus nog niet volledig resistent!! Maar er zijn voldoende resistente koninginnen (volken) om mee door te gaan.

Vind je niet, dat als we hier zomaar beginnen te selecteren op resistentie er door uitval van volken teveel creperende volken ontstaan, die eigenlijk met geneesmiddelen of bijzondere bedrijfsmethoden geholpen hadden moeten worden. Stel je voor dat we dit hetzelfde met honden zouden doen, dan heb je de dierenbescherming zo op je nek. Ze willen zelfs nu al praten over vissen, die op een onbarmhartige manier gevangen zouden worden en op onmenselijke manier sterven. Iets gelezen over palingen? Niet dat ik daaraan meedoe, maar is een bij ook niet een wezen dat recht heeft op een goede behandeling als hij zoals hier van de mens afhankelijk is? Dat afhankelijk zijn is het criterium.
Ik denk dat we net als Joost Peschier moeten beginnen met een aanvangsresistentie zoals hij zegt.

Men is over de hele wereld nog bezig met zoeken naar de oorzaak van de resistentie. We kunnen er wel over filosoferen, maar oplossen van het probleem is veel moeilijker. Wat belangrijk is, is er achter te komen of de resistentie overerfbaar is en dus een genetische achtergrond heeft. Daar lijkt het wel op, maar is dat ook zo? Ik zit met smart te wachten op een instituut, dat een genetische kaart maakt van de verschillende soorten bijen.
Wij gaan de F1 testen op resistentie en de F2 testen op zachtaardigheid, we zijn zo een jaar verder. We gaan ook nog wat op hygiëne testen. De Duitse instituten hebebn ook nog een uitgebreid programma. Helaas zullen we geduld moeten hebben.

De 'De Duurzame Bij'

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Romée van der Zee » ma 08 apr 2002, 13:04

Zie over de begrippen tolerantie en resistentie deze begripsomschrijving in het archief.
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... PIC_ID=205
We hebben toen dezelfde discussie gehad. Verder Frits bedankt voor zijn nadere uiteenzetting, die ik heel verhelderend vond. Het ontbreekt mij op dit moment aan tijd om op Piet in te gaan. Natuurlijk zal ik binnenkort een poging wagen, ondertussen hoop ik dat anderen een bijdrage leveren.
Ed, ook jou mijn hartelijke groet, waar pas nog een boomstronk stond, groeien nu een aantal wilde planten, met daartussen de eerste zandbijtjes die de kale plekken benutten. Dit even naast de varroadiscussie, sorry, maar ik zondig even en hoop dat dit geen navolging krijgt. Ed, heeft die stronk bij mij weggehaald met kettingzaag, enorme bijl en al dat andere imposante gereedschap wat hem makkelijk in de hand ligt en mij op veilige afstand houdt.
Met Piet, Ed en anderen kan ik het persoonlijk heel goed vinden, maar over bijen en mijten denken we soms geheel verschillend. Natuurlijk hoop je op een meer gemeenschappelijke kijk op bijenonderwerpen, maar als dat niet zo is, dan is het wel een gave dat het "verder goed zit".
Romée

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Piet Jager » ma 08 apr 2002, 19:41

Hallo Ed,

Ik zal op afstand proberen jouw resistentie door 'jou' globaal te laten omschrijven.

1. Mijn volken hebben nog wel een aantal mijten.
2. Dit aantal blijft echter vrij stabiel en is niet alarmerend
3. Ik zie geen bijen met misvormde vleugeltjes.
4. Ik zie geen bijen met goede vleugeltjes, die verlamd zijn.
5. Mijn volken kunnen gemakkelijk tot zwermhoogte komen.
6. De volken zijn nu ca 1 jaar op mijn locatie aanwezig
7. Ik ben redelijk zeker van deze resistentie.
8. Ik weet daarvan niet direct de oorzaak.
9. Ik vermoed dat het aan bepaalde eigenschappen van deze Primorsky '˜s ligt
10. Ik heb mijn volken niet getest door een herbesmetting uit te voeren.
11. Ik weet niet of deze resistentie blijvend zal zijn.

Graag eventuele correcties en/of aanvullingen.
Als je bezwaar hebt wegens het openbaar maken van 'bedrijfsgegevens' of anderszins, moet je hier uiteraard niet op ingaan!

!Piet

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Piet Jager » ma 08 apr 2002, 23:35

Haplotypen, waarom wordt dit soms specifiek tussen haakjes vermeld?

Wat wordt bij varroamijten verstaan onder haplotypen? Zijn dat mijten met 1 setje chromosomen? Dus zowel bij het vrouwtje, als bij het mannetje? Is dat positief of negatief tov het bijenvolk?

Normaal is het vrouwtje diploïd ( 2 setjes chromosomen) en het mannetje haploïd ( 1 setje chromosomen). Uit een onbevrucht varroa-eitje komt dus altijd een mannetje, net als bij de bijen.

Als bij deze haplotypen het vrouwtje ook haploïd is, dan vindt er in de geslachtscellen celdeling plaats, in plaats van reductiedeling. De bevruchte eitjes geven dan weer diploïde vrouwtjes. Die haplovrouwtjes zullen zich dus automatisch opheffen, omdat ze geen nieuwe haplovrouwtjes genereren.

Of vindt er geen bevruchting meer plaats en geven alle onbevruchte eitjes, zowel mannetjes als vrouwtjes?

Wie helpt mij uit de droom?

!Piet

Ed Pieterse
Berichten:346
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Ed Pieterse » ma 08 apr 2002, 23:35

Hoi Piet,

1) Er zitten weinig mijten in mijn volken, omdat de reproductiefactor laag is. Bij mijn carnica's is die 2,4 en bij mijn Primorsky's is die 1,2 .
2) Het aantal is afhankelijk van de maand van het jaar. Er vallen meer beschadigde mijten bij de Primorsky's. Dat zijn er 10 tot 15 % meer als bij de Carnica's. In de winter zijn er in Oberursel net zoveel mijten uit de Carnica's als uit de Primorsky's gevallen.
3/4) De Amerikaanse wetenschappers hebben goed werk gedaan, door goed op de gezondheid van de bijen te letten, want er is geen kalkbroed gezien en onze mijt heeft tot nu toe geen DWV of andere virussen over kunnen brengen.
5)Het aantal aangezette doppen verklaart dat er zwermneiging genoeg is. Ook zijn de volken daar sterk genoeg voor.
6) Op 19 april 2001 haalde ik 12 Primorsky's op in Frankfurt.
7/8/9) Ik ben van mening dat de resistentie van de zuivere Primorsky goed is en denk dat het aan die bij ligt. Ik schreef al dat ik benieuwd ben naar een genenkaart van de bijen, want dan zou je misschien iets kunnen verklaren. Dit is echter een duur onderzoek en als ik geen subsidie krijg, zal ik het zeker niet uit eigen kas laten uitvoeren. Er is ergens een eind, of niet?
10) De volken worden continu herbesmet, ze staan naast volken, die als ik ze niet behandel instorten van de varroa.
11) Ik zou graag vertellen, wat ik over 2 jaar wel weet, maar nu niet weet. Mijn verwachting is echter hoopvol.
12) Zoals ik al schreef, doe ik dit voor de Nederlandse imkerij en niet voor eigenbelang of iets dergelijks, daarom is alles openbaar en mag je uiteraard meedenken en een positieve inbreng is nooit weg. Stel je toch voor dat die eigenschappen van de Primorsky's overerfbaar zijn!
13) Je hebt het rapport toch wel gelezen, dan weet je net zoveel als ik. We gaan verder dit jaar, om nog meer aan de weet te komen. Het zal nog wel een paar jaar duren voor we genoeg weten. In de USA heeft men al vele nazaten gekruist en men heeft eigenlijk alleen gegevens vrijgegeven over de zuivere Primorsky's. Dat is vervelend, want die zijn minder belangrijk, als die eigenschappen niet overerfbaar blijken is ons experiment niet gelukt, maar we weten dan veel meer. Je kan niet van die zuivere moeren blijven kopen, want dan kan je beter in Vladivostok gaan wonen. Overigens zijn niet alle bijen al resistent daar.

Ed

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Varroaresistentie

Bericht door Ria van den Berg » di 09 apr 2002, 19:30

Haplotypen, waarom wordt dit soms specifiek tussen haakjes vermeld?

Wat wordt bij varroamijten verstaan onder haplotypen? Zijn dat mijten met 1 setje chromosomen?
Hallo Piet,
Als ik Anderson en Trueman goed begrijp, geeft haplotype de erfelijke code van de mijt aan. Zij hebben de genetische variatie bij de mijt vergeleken via DNA onderzoek. Het zijn geen mijten met met 1 setje chromosomen, want ze gingen uit van mijten die zich vermeerderden.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten