Wie kent deze ziekte ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » zo 16 sep 2007, 21:18

Daan, EVB is geen virus, maar een bacterieziekte.
Maar jouw bedoeling is volgens mij wel volkomen juist. Een nieuwe deugdelijke moer kan volgens mij ook geen uitweg bieden bij deze bacterieziekte.
Vergelijk het met de mensen : zelfs hele sterke gezonde mensen kunnen door een bacterieziekte ziek worden.

Onderzoeksburo PPO-bijen schrijft in haar laatste nieuwsbrief dat EVB deze zomer frequent de kop op steekt.

Wat mij nu even bezighoudt is dat EVB veroorzaakt/overgebracht wordt door bacterien. PPO schrijft letterlijk :

"Er bestaat een grote kans dat het Europees vuilbroed verdwijnt, omdat er 's winters geen broed is waarin de bacterie zich kan voortplanten en handhaven."

Kan ik hieruit concluderen dat ik opgeslagen broedramen het volgende jaar gewoon weer kan gebruiken omdat de bacterie hierin sterft of blijven deze ramen juist gevaarlijk ???

Welke bacterie-kenner kan mij een gefundeerd antwoord geven ??

dank, Thomas

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Piet Jager » zo 16 sep 2007, 21:38

Thomas,

Niet, dat ik een bacterie-kenner ben. Maar de bacterie Streptococcus pluton blijft, wanneer hij in de pollenvoorraad terecht komt, lange tijd (weken tot maanden) leefbaar.

!Piet

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door jjmvaningen » zo 16 sep 2007, 21:51

dag thomas,

ik begrijp dat je de EVB tot nu toe hebt overwonnen?.
da's mooi!!
let op: bacterien heb de eigenschap om soms in rustfase te gaan en zo jaren mee te gaan. neemt niet weg dat je het gewoon kan uitproberen.
(mij lijkt het overigens niet handig).

groet, jacques

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » zo 16 sep 2007, 22:59

Jaques, Piet,

bedankt voor de reaktie.
de reden waarom ik dit vraag is omdat ik 5 volken op 2 bakken heb teruggezet naar 1 broedkamer. Ik heb dus 50 raampjes over plus wat ik nog uit 6-ramers over had.
De ramen met broed heb ik ofwel in gesloten vuilniszakken afgevoerd ofwel op de stand verbrand. (de ramen branden als een fakkel met al dat was)
Het gaat derhalve om de lege ramen (zonder stuifmeel). Ik vind vernietigen hartstikke zonde, want het zijn mooie ramen, maar als het moet moet het. Vandaar de vraag ...


Thomas

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Kroese » zo 16 sep 2007, 23:58

heidecap schreef:
Ik vind vernietigen hartstikke zonde, want het zijn mooie ramen, maar als het moet moet het. Vandaar de vraag ...


Thomas
Thomas, veiligheid voor alles.
Ik zou de was uitsnijden, en opsmelten, evt stomen.
De ramen zou ik uitkoken in een sterke soda oplossing.
Volgend voorjaar 5 bakken met kunstraat opzetten.
De bacterie zit natuurlijk nog steeds in de volken, net zoals amerikaans vuilbroed in spore vorm aanwezig kan zijn.
Zolang het aantal bacterien laag blijft, kan het volk het misschien beheersen.
Ik heb van mijn grote schoonmaak vorig jaar geen moment spijt gehad, ondanks de enorme hoeveelheid werk die het gekost heeft.

Hennie.....

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Ria van den Berg » ma 01 okt 2007, 01:08

Hennie schreef :"De bacterie zit natuurlijk nog steeds in de volken, net zoals amerikaans vuilbroed in spore vorm aanwezig kan zijn."

Volgens mij vormt Europees vuilbroed geen sporen.
Wat het vervangen van koninginnen betreft, als je je koningin zou kunnen vervangen door eentje die hygienisch (opruim) gedrag vererft helpt dit wel tegen EVB


vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Dirk Blanken » ma 01 okt 2007, 21:46

Ria,
Volkomen mee eens.
Normaal kunnen gezonde volken EVB goed aan, het escaleerd niet zoals bij Thomas.
Als het dan wel escaleerd dan blijft er niet veel anders over dan de aangetaste raten zeker te vernietigen en er een koningin op te zetten die gezonde volken produceerd.
In Zwitzerland waar een vorm van EVB hardnekkig is wordt dit ook aanbevolen.
Misschien heeft die hardnekkige vorm zich kunnen handhaven door de bergen en dalen, zodat stammen geisoleerd zijn.
De rest van Europa heeft weinig last van deze hardnekkige vorm van EVB.
Groeten Dirk.


dertiende

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » di 02 okt 2007, 22:15

Dirk,

Momenteel heb ik 9 ingewinterde volken. Allemaal hebben of hadden ze vuilbroed.
Het betreft :
- 2 raszuivere Buckfastmoren
- 6 F1 Buckfastmoeren
- 1 aangevlogen "zwarte" moer.

Leg mij nou eens uit waarom ik alle moeren zou moeten vervangen om het EVB te bestrijden. Ik geloof hier niet in. Uit de diversiteit van mijn populatie en het feit dat alle volken besmet zijn blijkt wel dat het waarschijnlijk niet aan de moeren ligt. Gezonde mensen kunnen immers toch ook ziek worden !!
De enige conclusie die ik voor mezelf kan trekken is dat EVB zeer besmettelijk is.
Uit onderzoeksmateriaal blijkt verder dat de bijen de ziekte doorgaans zelf goed kunnen overwinnen. Indien je de moer vervangt zou je de "genezing" misschien te snel en onterecht aan het vervangen van de moer kunnen toeschrijven.


Thomas

Jozef Maier
Berichten:139
Lid geworden op:za 17 feb 2007, 22:46
Imker sinds:1982
Aantal volken:24
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Jozef Maier » di 02 okt 2007, 22:24

heidecap schreef:
Dirk,

Momenteel heb ik 9 ingewinterde volken. Allemaal hebben of hadden ze vuilbroed.
Het betreft :
- 2 raszuivere Buckfastmoren
- 6 F1 Buckfastmoeren
- 1 aangevlogen "zwarte" moer.

Leg mij nou eens uit waarom ik alle moeren zou moeten vervangen om het EVB te bestrijden. Ik geloof hier niet in. Uit de diversiteit van mijn populatie en het feit dat alle volken besmet zijn blijkt wel dat het waarschijnlijk niet aan de moeren ligt. Gezonde mensen kunnen immers toch ook ziek worden !!

Thomas
Thomas,
In jouw geval zal dat voor een gedeelte juist zijn. Doch, ook zoals bij mensen, is de ene konigin vatbaarder voor ziektes dan de andere. Deze vatbaarheid geeft ze door aan haar nakomelingen. Als je de koniging vervangt, neem je deze vatbaarheid weg.

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door heidecap » di 02 okt 2007, 22:46

Jozef,

tig jaar gelden woedde er in Europa Cholera, volgens mij een bacterieziekte.
Toen zei Cholera ook niet : "ik laat jou met rust" want jij bent er niet zo vatbaar voor ...
En, wat denk je nou zelf : Al had ik 1 van de meest hygiënische moeren van Ed Pieterse op mijn stand gehad. denk je dan dat die de dans was ontsprongen ??? Denk zelf van niet.
Tenslotte adviseren de wetenschappers volgens mij geen moerwisseling maar andere maatregelen ...

Groetjes

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten