Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 15 nov 2008, 23:15

Ook ik denk dat de discussie nog niet is uitgekristaliseerd. Laat dus nog maar even open.

JP

luc
Berichten:49
Lid geworden op:ma 01 okt 2007, 11:00
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door luc » ma 17 nov 2008, 13:56

Ik denk ook inderdaad dat het vroeger over hetzelfde fenomeen 'krabbelaars' ging als tegenwoordig en dat er dus andere redenen voor bestaan dan varroa. Maar ge kunt ook niet uitsluiten dat varroa de verspreiding van het virus in een kolonie in de hand zou kunnen werken.
Het lijkt me alleszins zeer 'riskant' van wetenschappers om telkens het waarnemen van krabbelaars enkel aan varroa toe te schrijven en daar dan besluiten i.v.m. de varroa als oorzaak voor de bijensterfte uit af te leiden. Die oudere oorzaken spelen voor het grootste deel zeker ook nog mee en het gebrek in de ontwikkeling van de jonge bij door (tijdelijke) mankementen in de stuifmeelvoorziening lijkt me toch een sterk verhaal van Mark.

Barry.Speet
Berichten:23
Lid geworden op:ma 03 mar 2008, 14:17
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Barry.Speet » di 18 nov 2008, 16:24

Hoi imkers,

Ik hoor nu al van imkers dar er al bijenvolken verdwijnen en dat het vaak volken zijn met een oude koningin dus die nou voor het tweede jaar mee gaan is dat bij jullie ook het geval dat er volken verdwijnen met koninginnen die nu voor het tweede jaar mee zouden moeten gaan? ik heb er immers nog geen last van!

Gr.Barry

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten