oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:
Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 22 jan 2012, 16:38

Hoi Ad en Jaap,

Ad schrijft:
Wat een bevoorrecht land. toegelaten middelen:apistan, apiguard, thymovar of apivar
Wat ben ik blij dat ik in het bevoorrechte Nederland woon waar deze TROEP niet is toegelaten. Met mierenzuur en oxaalzuur hebben wij voldoende bestrijdingsmiddelen ter beschikking om de varroa onder de duim te houden. Bovendien lopen we met deze middelen ook geen risico op resistentie van de varroamijten.

Jaap schrijft:
Ik citeer Een Imker die een dergelijk middel promoot dan wel gebruikt doet zichzelf en de hele Imkerij ernstig te kort . Sommige in mijn omgeving ( Zeeland ) komen zelfs openlijk uit voor het gebruik dan wel de promotie van deze giftige stoffen in een Bijenvolk , Zie Bijenhouder Jo Koeman uit Kruiningen in een artikel in de P Z C en Jaap van Popering uit St-Annaland in discussies over Amitraz op het Imkerforum . zie onderstaand artiekel
Ik ben het op dit punt helemaal met deze schrijver eens!!!!!

Groeten.......................

Gerard

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door A.A. Staals » zo 22 jan 2012, 17:08

Gerard
Als ik op google zoek naar apivar vind ik het geeft geen residu in was en honing. Geeft men dan onjuiste informatie. Ik neem aan dat de toelaters daar niet zomaar intrappen.
http://www.apivar.co.nz/information.htm

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 jan 2012, 19:16

Gerard Boswinkel schreef:
Met mierenzuur en oxaalzuur hebben wij voldoende bestrijdingsmiddelen ter ...................

Gerard
Gerard

Waar kan ik ergens lezen dat Oxaalzuur en Mierenzuur toegelaten middelen zijn ter bestrijding van de Varroamijt ????

Jaap v P

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Gerard Boswinkel » zo 22 jan 2012, 21:21

Hoi Ad en Jaap,

Ad schrijft:
Als ik op google zoek naar apivar vind ik het geeft geen residu in was en honing. Geeft men dan onjuiste informatie. Ik neem aan dat de toelaters daar niet zomaar intrappen.
Ook geen afbraakproducten????? Ik vind gewoon dat deze stoffen niet in een bijenkast horen. Toen de bijen resistent zijn geworden tegen Apistan heb ik met mijzelf afgesproken om geen 'harde chemie' meer toe bij de bestrijding van varroa omdat die of residuen in de was/honing geven of resistentie van de mijten opleveren. Dus uiteindelijk een doodlopende weg!

Jaap, jij schrijft:
Waar kan ik ergens lezen dat Oxaalzuur en Mierenzuur toegelaten middelen zijn ter bestrijding van de Varroamijt ????
Deze twee middelen worden gedoogd en Hennie en Jeroen hebben, in onderstaande discussie, precies uitgelegd waarom deze middelen gedoogd worden. Overigens heb jij die vraag al eens eerder gesteld en mijn antwoorden op die vraag kun je nog eens rustig terug lezen op pag. 3 t/m 6 van deze discussie:
http://www.bijenhouden.nl/phpbb/viewtop ... 2&start=50

Groeten.......................

Gerard

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door jossmits » ma 23 jan 2012, 08:52

Gerard,
ik vind dat ook geen "niet toegelaten middelen" in de kast horen. Dan blijft er niet veel over.
Overigens hoop ik dat afgelopen jaar het laatste jaar was dat ik apivar gebruikt heb.
Dit jaar is apiguard weer aan de beurt.
Verder heb ik hoge verwachtingen van een volk dat ik nieybehandeld heb tegen varroa. Nog steeds maar 1 a 2 mijten natuurlijke val per week en het volk doet het nog steeds uitstekend.
De echte weg zijn bijen die op een of andere manier zelf met de varroa wegkomt.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering » ma 23 jan 2012, 09:21

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Ad en Jaap,

. Overigens heb jij die vraag al eens eerder gesteld

Gerard
Gerard
Hetzelfde geld ook voor jou . je hebt mij ook al eerder verteld dat jij tegen het gebruik van chemische middelen bent , Ik ben daar ook geen voorstander van , geen nieuws dus .

Wel heb ik je er nog nooit over gehoord dat er honingmonsters gevonden worden waarin van de door jou genoemde middelen de smaakgrens overschreden wordt , terwijl ook deze middelen niet nodig zijn , zie onderstaand filmpje .

http://www.varroa-controller.com

jaap v P
Laatst gewijzigd door Jaap v.Popering op ma 23 jan 2012, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door jossmits » ma 23 jan 2012, 13:30

Over residuen van amitraz in honing en was na gebruik van apivar kun je alles lezen in"acaricide residues in honey and wax after treatment of honey bee colonies with apivar and asuntol50" Dit onderzoek is verschenen in apidologie38 en kun je via http://www.apidologie.org downloaden.
Dit artikel bevat ook informatie over residuen van andere stoffen na gebruik van onder meer apistan en asuntol50.

Jos

schepm
Berichten:10
Lid geworden op:vr 11 mar 2011, 19:15
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door schepm » di 24 jan 2012, 14:52

Gerard Boswinkel schreef:Hoi Ad en Jaap,

Ad schrijft:
Als ik op google zoek naar apivar vind ik het geeft geen residu in was en honing. Geeft men dan onjuiste informatie. Ik neem aan dat de toelaters daar niet zomaar intrappen.
Ook geen afbraakproducten????? Ik vind gewoon dat deze stoffen niet in een bijenkast horen. Groeten.......................

Gerard
Iedereen mag vinden wat hij wil.
Ik vind dat het hoog tijd wordt dat er onderzocht gaat worden of een middel goed is of niet.
Je hoort overal geroep dat van bijvoorbeeld Amitraz residuen in was en honing gevonden worden. Nu uit onderzoek blijkt dat dat niet het geval is wordt er weer gevraagd of er ook geen afbraakproducten zijn. Dit soort zaken zou onderzocht moeten worden.

Mierenzuur en oxaalzuur kunnen heel goed werken.
Maar voor mierenzuur moet er dan wel een goede temperatuur zijn, een lage luchtvochtigheid en er moet broed aanwezig zijn. Zijn een van deze drie voorwaarden er niet dan is de behandeling niet effectief.
Voor oxaalzuur mag er geen broed aanwezig zijn.
De kans dat je de juiste omstandigheden tegelijkertijd aantreft is dus een onzekerheid waarvan wij veel niet zelf in de hand hebben.
Bovendien kunnen we niet stellen dat mierenzuur bij vriendelijk is. Bij iedere behandeling gaat er, als er broed aanwezig is, broed verloren en gaan er bijen verloren.
Met oxaalzuur mag een bij maar 1 keer behandeld worden, dus ook niet bij vriendelijk.

Nee, ik vind dat het tijd wordt dat er gezocht wordt naar een goed en bijvriendelijk alternatief.
Of dat nu chemisch is of bioligisch dat maakt mij dan niet uit.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door jossmits » di 24 jan 2012, 15:49

Ik heb naar aanleiding van de reacties op apivar gezocht of ik meer over residuen kan vinden. Tot nu toe niet. Alles wat ik heb kunnen vinden is dat er in elk geval geen residu van amitraz in zowel honing als was te vinden is. Over residuen van afbraakproducten heb ik niets kunnen vinden en eerlijk gezegd lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat die er zullen zijn. Amitraz is een instabiele verbinding en valt dus snel uit elkaar. Bij verbranding ontstaan wel giftige stoffen,vooral stikstofoxiden, maar het is niet de bedoeling om de apivar strips te verbranden.
Waar apivar is toegelaten wordt het beschouwd als een heel goed middel om de volgende redenen:
-Zeer effectief
- geen residuen in honing en was
- omdat er geen residuen in honing en was zijn is er een zeer kleine kans op de opbouw van resistentie door de varroa . (de belangrijkste oorzaak van de resistentie bij apistan was/is het voorkomen van residuen van de werkzame stof in vooral de was)
- ook toe te passen bij lage temperaturen. Zodat bijvoorbeeld in februari/maart het al gebruikt kan worden.
Uitdrukkelijk geldt dit alles voor alleen apivar. Heel belangrijk bij amitraz is de juiste dosering. Er schijnt veel met dit spul door imkers zelf geprutst te zijn (misschien heeft het daardoor in nederland een slechte reputatie?). Te hoge dosering leidt tot schade aan de volken. Als het vrijkomt valt het spul in enkele dagen uit elkaar (vandaar geen residu), maar dat betekent ook dat het op een drager moet zitten dat het spul over een langere tijd laat vrijkomen (bij apivar op de plastic strips in 8 weken) om effectief te kunnen zijn.
Voor varroabestrijding op bijen is het enige produkt op basis van amitraz dat in een aantal landen, waaronder Frankrijk, is toegelaten dit apivar (voor zover ik heb kunnen vinden).
Ik heb geen idee waarom het in nederland niet is toegelaten. Misschien niet aangevraagd?
Jos

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Jaap v.Popering » di 24 jan 2012, 16:51

jossmits schreef: Misschien niet aangevraagd?
Jos
Je slaat de spijker boven op zijn kop.

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten