Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Hans van der Post. » zo 11 aug 2013, 00:53

maartenkleijne schreef:Ik meen mij te heugen dat de Broeder is begonnen met zijn ras te maken mede omdat de bijen in Engeland aan het uitsterven waren door de trachee mijt.
(niet wetende dat datzelfde ras weer een prima thuisbasis zou worden voor de creatie van de varroa destructor)
Ho Maarten "het ras" van Adam uit de dertiger jaren vorige eeuw is niet wat er NU aan buckfast rond vliegt.
De tracheeën mijt zat niet in het broed maar in de trachee van de bij

Buckfastvolken hebben doorgaans meer varroa doordat ze in het jaar meer en langer broed aanzetten.
En verwacht nu niet dat dit "ras" een basis kan zijn om eigenschappen er uit te plukken die de varroa per volk kan verminderen. Die "schoonmaak" eigenschap zit in elk bijenras. Bij de een wat meer dan het andere ras. Om deze uit te selecteren en stabiel te krijgen is een ander verhaal.
!Hans.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door jossmits » zo 11 aug 2013, 07:52

Ik heb dit jaat ook minder varroa dan in het verleden. Ik begin morgen aan de behandeling (ik behandel(de) 1 keer per vanaf begin augustus, dit jaar weer met apivar). Bij de controlle deze week is de natuurlijke varroaval tussen 1 en 4 per kast per dag. Volgens de formule van Martin zou dat uitkomen op maximaal 150 varroa per kast.
Ik denk dat de oorzaak vooral in het hier heel slechte weer in mei en juni. Daardoor was de hoeveelheid broed veel minder en dan vooral het darrenbroed. Dit heeft naar mijn idee vooral de groei van het aantal varroa geremd.
Dat er veel resistentie zou zijn geloof ik niet erg. In 2011/2012 heb ik een experiment uitgevoerd met een zwerm afkomstig uit een wild volk. Ik had het vermoeden dat dit wilde volk varroa-tolerant was. Deze zwerm van eind juni 2011 heb ik niet behandeld tegen varroa. De natuurlijk varroaval bleef van juni 2011 tot maart 2012 gemiddeld 2 per week. Het overleefde de winter van 2012. Vanaf maart 2012 liep de varroaval op tot meer dan 30 per dag eind juli 2012. Ik heb dit volk toen met mijn andere volken behandeld tegen varroa. De totale varroa val tijdens de behandeling kwam uit op ca 1200. Dus niet resitent tegen varroa. Wel was de honingopbrengst in lijn met mijn andere volken. Dit jaar heeft dit volk gewzwermd en heeft een honingopbrengst vergelijkbaar met mijn andere volken. De natuurlijke varroaval deze week was gemiddeld 2 per dag.
Dat er in nederland op een natuurlijke wijze resistentie zou kunnen ontstaan lijkt mij onmogelijk. Daarvoor zijn er toch veel te weinig "wilde" volken die maar moeten zien te overleven. Hier kan ik het me voorstellen. Volken die behandeld worden tegen varroa kunnen geen resistentie ontwikkelen.

Jos

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door semar » zo 11 aug 2013, 09:41

volgens mij heeft Jos gelijk,

een eigenschap kan zich alleen in een geisoleerde populatie ontwikkelen.
en dat is een situatie die je hier in nederland doorgaans niet hebt (de eilanden uitgezonderd).

elders wordt de eventuele voortgang door het het kruisen met andere kolonies (darrenverzamelplaats)geblokkeerd.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Alex Mönch » zo 11 aug 2013, 10:00

Een resistente bij krijgen is alleen mogelijk door selectie en het gebruik maken van bevruchtingsstations en ki
Zouden we onze bijen niet behandelen,dan blijft er maar een handje vol volken over met een zeer smalle genetische basis,waar inteelt meteen om de hoek komt kijken.
En dan heb ik het nog niet eens over de schade die wordt veroorzaakt door het verlies aan bijenvolken.
Alle grote namen onder de buckfasttelers zijn bezig met selecteren op resistentie en dit is de beste manier om uiteindelijk tot een resistente bij te komen.
Op dit moment heb ik al een koningin van een bekende teler, die resistente bijen moet voortbrengen en ben heel benieuwd wat ze het volgend jaar laat zien.
Dit volk ga ik in eerste instantie zonder bestrijding van varoa bekijken.
Zit nu in een miniplus en gaat zonder enige bestrijding de winter in.
Volgend voorjaar weet ik meer.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 11 aug 2013, 10:16

Daardoor was de hoeveelheid broed veel minder en dan vooral het darrenbroed.
Dat klopt! Ik heb hier en daar wel een stukje darrenbroed gezien. Enkele volken hebben ook wel darrenraat belegd (die ik er weeruit heb gehaald om de darren te doden), maar over het algemeen was het weinig, veel minder dan voorgaande jaren toen ik soms wel twee of drie keer darrenraat kon snijden in 3-compartimenten broedramen.

Ik ben het niet eens over het verhaal van de selectiedruk: er zijn de afgelopen jaren veel bijenvolken uitgevallen. Dan kan je zeggen: niet goed bestreden, te hoge varroadruk, dus de bijen die mogelijkerwijs resistent/tolerant aan het worden waren zijn uitgevallen = weg resistentie. De bijen van imkers die wel goed zijn bestreden tegen varroa, dus met weinig varroadruk (en dus weinig of geen selectie druk) zijn blijven leven = geen resistentie. Maar dit is toch te kort door de bocht.

In bepaalde jaren zijn er heel veel volken verloren, soms tot 80 a 90%. Vanuit de bijen gezien gaat daar een enorme selectiedruk vanuit. Die bijen zijn niet varroaresistent geweest. En dit geldt even goed voor de mijt. De mijten in die volken zijn uitgeschakeld en kunnen hun virulente genen niet meer doorgeven. Ook bij imkers die wel succesvol zijn, gaat er wel eens een volk dood of presteert er wel eens een volk minder goed en waar niet mee verder geselecteerd wordt. De (lage hoeveelheid) varroa is continue aanwezig en dit zorgt voor een continue selctiedruk.

gr.
JP

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door semar » zo 11 aug 2013, 11:20

jp, je gaat voorbij aan de vrije paring, er kan alleen selectie in een populatie ontstaan als een populatie van de rest is geisoleerd, anders wordt door de vrije paring de eventuele voortgang meteen teniet gedaan.
met andere woorden dit kan dus in nederland niet zonder geisoleerde opstelling of bevruchtingsstand.

bij uitval van 80% is er een selectie maar selectie op wat?
besmetting? juiste bestrijding? of kwaadaardigheid van de mijten? kwaliteit van de inmker?


Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door jossmits » zo 11 aug 2013, 11:41

Alex,
Natuurlijke selectie is ook selectie. De varroaresistente bijen op Gotland, Arnot forest, Le Mans, Avignon, etc. zijn uitsluitend door natuurlijke selectie ontstaan.
Het kenmerk van al deze gebieden is dat er veel natuurlijke "nestgelegenheid" is (op Gotland kunstmatig veel nestgelegenheid) en weinig "druk" van imkers met hun eigen behandelde bijen.
Ik ben het helemaal met Semar eens dat er in Nederland geen geisoleerd gebied is waar die natuurlijke selectie kan plaatsvinden. Je bent dan afhankelijk van selectie door de imker, maar waarop moet die dan selecteren?

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Ewout » zo 11 aug 2013, 12:36

Volgens mij klopt het niet helemaal dat er met bestrijding geen selectie zou zijn.
Voorop gesteld dat de meeste imkers in Nederland met straatbijen werken (op dit forum zal die verhouding anders kunnen liggen door het type bezoekers) en eigen nateelt doen. Ook met een goede bestrijding zal er altijd varroa aanwezig zijn, en die zal nog steeds een rol spelen in (winter-)sterfte. Er zijn ook genoeg imkers die maar een deel van het WUR menu volgen, bijvoorbeeld geen darrenraat snijden of druppelen in de winter. De volken die met dat beetje bijen sterven doen dan dus niet meer mee. Het zou ook kunnen dat je dan niet alleen op varroatolerante bijen selecteert maar ook op bijvriendelijke mijten (daar is op dit forum meer over geschreven), maar ik weet niet goed in hoeverre de varroa in een volk ook ten onder gaat als dat volk dood gaat, en hoeveel daar nog van kan vervliegen of door roverij uit een lege kast weer kan herbesmetten voordat het echt dood is.

p.zwartepoorte
Berichten:1020
Lid geworden op:wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):buckfast pmoeren en F1
Locatie:wijchen
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door p.zwartepoorte » zo 11 aug 2013, 14:07

Dit is een van mij varroa plank met de meeste mijten de rest is minder
Bijlagen
20130811_094415_resized.jpg
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

Gebruikersavatar
semar
Berichten:2350
Lid geworden op:do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds:1975
Aantal volken:9
Bijenras(sen):buckfast
Locatie:amsterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door semar » zo 11 aug 2013, 14:11

ewout,

je hebt dus natuurlijke selectie van imkers
niet van bijen want die neuken in de lucht met de eerste 10-20 darren die erbovenop duiken (daar gaat je selectie)
:oops:

bijvervliegen van de mijten zouden ze toch eerst vleugels moeten hebben!
:lol: :wink:
en tenzij er direct wordt geroofd denk ik dat de winterse koude wel korte metten maakt met de eventuel overlevende mijten.

vriendelijke groet
Semar(Dominique)

ps. sorry kon het niet laten schot voor open doel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten