Nogmaals Varoa

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:
Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Primus » ma 27 okt 2014, 17:08

Ondanks dat ik in september en begin oktober nog volop behandelde met Mierenzuur en er massa's mijten vielen ben ik ondertussen al 3 van de 17 volken verloren.Met alle gevolgen van dien van roverij enz. In héél de streek hoor ik hetzelfde verhaal, de varoa is blijkbaar dit najaar niet te stoppen. Met oxaalzuur behandelen is nu geen optie en met zo'n abnormaal warm weer blijft er nog veel broedaanzet dus... nog steeds veel mijten. Hopelijk slaat het weer snel om zodat er een normale winterrust voor de volken kan komen. Anders ziet het er voor zeer veel imkers volgens mij heel slecht uit. En ik voorspel dan ook dat er een veel grotere wintersterfte dan ooit zal zijn deze winter. Helaas niks aan te doen, de natuur kunnen wij niet dwingen. Vanaf dat de Varao in 1985 hier kwam heb ik nooit zoiets meegemaakt en nooit volken verloren in al die jaren.
MVG CP

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door FerryB » ma 27 okt 2014, 19:42

Primus schreef:Ondanks dat ik in september en begin oktober nog volop behandelde met Mierenzuur en er massa's mijten vielen ben ik ondertussen al 3 van de 17 volken verloren.Met alle gevolgen van dien van roverij enz. In héél de streek hoor ik hetzelfde verhaal, de varoa is blijkbaar dit najaar niet te stoppen. Met oxaalzuur behandelen is nu geen optie en met zo'n abnormaal warm weer blijft er nog veel broedaanzet dus... nog steeds veel mijten. Hopelijk slaat het weer snel om zodat er een normale winterrust voor de volken kan komen. Anders ziet het er voor zeer veel imkers volgens mij heel slecht uit. En ik voorspel dan ook dat er een veel grotere wintersterfte dan ooit zal zijn deze winter. Helaas niks aan te doen, de natuur kunnen wij niet dwingen. Vanaf dat de Varao in 1985 hier kwam heb ik nooit zoiets meegemaakt en nooit volken verloren in al die jaren.
MVG CP
Over welke streek heb je het dan?
van middag nog even bij de bijen geweest en alle 17 volken zien er prima uit en er wordt volop gevlogen. Gemiddelde mijtval is 10 per week per volk.
Moet ik er wel bij zeggen dat ik door omstandigheden de tweede mierenzuur behandeling pas eind september heb gegeven en zoals het er nu uitziet wordt dat nou precies de redding van mijn volken.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Freek » do 30 okt 2014, 12:23

Santtu,

Goed te weten.
Ik ga de onderleggers morgenvroeg voor ik naar mijn werk ga, maar schoonmaken en dan kijken wat de mijtval over een dag is.
Is het nodig haal ik nog een bus hiveclean bij het honingmagazijn en ga ik nog een sessie van 3X doen.
Maar eerst maar even tellen, om te kijken of het nodig is, hopen dat er geen mieren zijn, ik vind het zonde om onnodig de bijen met hiveclean te belasten.

M.vr.Groet,

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 30 okt 2014, 13:18

Freek schreef:Santtu,

Goed te weten.
Ik ga de onderleggers morgenvroeg voor ik naar mijn werk ga, maar schoonmaken en dan kijken wat de mijtval over een dag is.
Is het nodig haal ik nog een bus hiveclean bij het honingmagazijn en ga ik nog een sessie van 3X doen.
Maar eerst maar even tellen, om te kijken of het nodig is, hopen dat er geen mieren zijn, ik vind het zonde om onnodig de bijen met hiveclean te belasten.

M.vr.Groet,

Freek
Gisteravond heb ik even de lades bekeken. 2 volken hebben wat mijtval, een tiental. Het zwaarst besmette volk had ook nu een enorme mijtval, wel honderd of meer. Over dat volk maak ik me serieus zorgen of ze de winter door gaan komen. Zaterdag krijgen ze de tweede behandeling.

johan
Berichten:508
Lid geworden op:ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds:2013
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Antwerpen, België
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door johan » do 30 okt 2014, 16:35

mijtenval zegt veel maar zeker niet alles. Ik heb gemerkt dat een kolonie mieren (en andere insecten?) zich maar al te graag tegoed doet aan al wat op de varroalade valt.
een laag aantal mijten op de varroalade wil daarom nog niet zeggen dat je volken zich in een veilige zone, wat mijtenaantal betreft, bevinden.
Ik maak me meer zorgen over de voedselvoorraad die door het zachte weer misschien al wel flink geslonken kan zijn. Ik doe zaterdagmiddag bij 20°C mijn kasten nog een laatste maal open om dat te controleren.
En als laatste: een groot deel van de winterbijen is intussen geboren. Aangezien het vitellogeninegehalte een goede graatmeter is voor de gezondheid van onze winterbijen en dus voor de overlevingskansen van het ganse volk en deze vitellogenine enkel maar kan afnemen vanaf de geboorte van een bij, denk ik dat nu behandelen niet veel meer aan de zaak gaat doen. gezonde bijen in juli-augustus= veel kans dat je bijen het halen. veel varroa in juli-augustus= het volk is ten dode opgeschreven. toch?

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door imker Marinus » do 30 okt 2014, 16:48

johan schreef:En als laatste: een groot deel van de winterbijen is intussen geboren. Aangezien het vitellogeninegehalte een goede graatmeter is voor de gezondheid van onze winterbijen en dus voor de overlevingskansen van het ganse volk en deze vitellogenine enkel maar kan afnemen vanaf de geboorte van een bij, denk ik dat nu behandelen niet veel meer aan de zaak gaat doen. gezonde bijen in juli-augustus= veel kans dat je bijen het halen. veel varroa in juli-augustus= het volk is ten dode opgeschreven. toch?
Ha Johan,

Zo kijk ik er niet naar. Het vitellogenine-gehalte en behandelen tegen varroa heeft niets met elkaar te maken. Dat gehalte zorgt er weliswaar voor dat winterbijen lang leven, maar het heeft geen enkele invloed op de overlevingskansen bij een varroa-besmetting. Het vitellogenine-gehalte kan niet voorkomen dat bijen ziek worden, hoe hoog of laag het ook is. Het lijkt me dat wanneer een volk nu zwaar besmet is, je beter wel kunt behandelen. Niet behandelen is volk kwijt.

Gebruikersavatar
Rob van Dipten
Berichten:75
Lid geworden op:ma 29 jul 2013, 21:26
Imker sinds:2014
Aantal volken:3
Bijenras(sen):Carnica-achtige natuurzwermen in TBH
Locatie:Thorn, Limburg
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Rob van Dipten » vr 31 okt 2014, 14:17

maartenkleijne schreef:kan simpelerhttp://www.ekobijkers.nl/lavendel
Mooi verhaal maar ik kom er niet uit, hoe pas je lavendelolie toe bij de bijen?

Stephan
Berichten:143
Lid geworden op:za 31 aug 2013, 12:04
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Stephan » vr 31 okt 2014, 16:24

http://www.ekobijkers.nl/uit-de-praktijk

Ze spreken over +/- 40 druppels olie op een bierviltje onder in de kast plaatsen.
Na 14 dagen weghalen of herhalen.

Vriendelijke groet Stephan

Freek
Berichten:775
Lid geworden op:za 03 dec 2005, 10:02
Imker sinds:1984
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Harderwijk
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Freek » za 08 nov 2014, 18:18

Hoi allemaal,

Ik heb maar eens gewoon over een week proberen te meten wat er aan mijten valt.
Ik heb een goede loupe nodig om ze echt goed te kunnen zien.
Ik heb globaal genomen bij de 20 ramers die allen Carnica zijn een mijtval van 40/week.
Bij de 10 raams buckfast 20/week.
En de 6 ramers hebben helaas geen schuifla, dus die heb ik niet kunnen meten of ik had een vel papier onder de kast moeten schuiven, echter aangezien dit schudzwermen zijn zullen die niet op meer dan 20/week zitten verwacht ik.
Ik vind het "vrij veel" en er lopen ook mieren, dus het kan "meer" zijn. Ik denk dat er wat meer mijten zijn doordat de bijen langer door hebben gebroed met het zachte weer/hoge temperatuur.
Ik heb besloten nog maar een keer met hiveclean te druppelen dan ben ik de mijten kwijt.
Tevens sta ik in een gebied waar volgens mij muizen zitten dus ik heb muizenroosters geplaatst.

Santu was die mijtval van 100 stuks tijdens de hiveclean behandeling, dan kan het nog wel mee vallen want met die hiveclean vallen ze er natuurlijk af!

Freek

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: Nogmaals Varoa

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 10 nov 2014, 08:28

Zaterdagochtend heb ik de laatste van de 3 Hivecleanbehandelingen gedaan. Bij twee Buckfast F1 volken lagen na een week na de 2e behandeling misschien 10 mijten. Dit zijn behoorlijk grote sterke volken. Het 3e volk (Buckfast F2), wat de grootste besmetting had, had nog zeker meer dan 100 mijten, maar wel aanzienlijk minder dan na de eerste week. Dit volk blijft wel een zorg, begin september was het een behoorlijk groot volk. Nu lijkt het echter gedecimeerd te zijn en is het mijn kleinste volk. Ik ben benieuwd of dat volk de winter door komt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten