Wie kent deze ziekte ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:
Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door maartenkleijne » di 02 okt 2007, 23:18

Nou Thomas, de meeste mensen hebben de cholera overleefd door betere genen en/of betere hygiene.
Zo is het ook met de bijen en EVB.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Dirk Blanken » wo 03 okt 2007, 19:34

Thomas,
Probeer de ziekte te overwinnen zoals jij het zie, maar als je er volgend jaar weer last van hebt zou ik toch zeker de koninginnen vervangen.
Ik heb wel eens wat celletjes gehad wat ik determineerde als vuilbroed en ik kon aan het volk ook merken dat het geen topprestaties leverde.
Ik noteerde dat en teelde er nooit van na, ook niet meer van de oorspronkelijke koningin.
Diversiteit ja daar noem je wat.
Ondanks dat je diversiteit heb zou je elk jaar er weer voor moeten zorgen dat je overlarft van andere lijnen om te voorkomen dat verwante darren met je nieuwe koninginnen paren.
Dirk


dertiende

kreydt
Berichten:319
Lid geworden op:zo 13 mar 2005, 22:11
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door kreydt » do 04 okt 2007, 19:14

Naar mijn gevoel heeft alleen "KROESE" in zijn schrijfsel van 16/09 het bij het rechte eind. >>>> Opruimen en véél moeite doen om de kasten ( en gereedschap ) zo rein mogelijk te maken <<<<.
Het vervangen van de moer zal in Zwitserland zeker een aanrader zijn omdat de selectie tegen het EVB er kan meespelen. Bij ons is het EVB niet zo algemeen en kunnen de genen zich niet aanpassen aan de bacterie. Dus het zou wel een gelukstreffer moeten zijn als een nieuwe moer de juiste bio-diversiteit zou hebben tegen het EVB.


Om toch een beetje tegendraads te zijn.....
Heb je al eens aan antibiotica gedacht? Je hebt dan volgend jaar wel geen verkoopbare honing maar je volkjes leven dan waarschijnlijk nog.



kg

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Piet Jager » do 04 okt 2007, 21:07

Kreydt schreef: Naar mijn gevoel heeft alleen "KROESE" in zijn schrijfsel van 16/09 het bij het rechte eind. >>>> Opruimen en véél moeite doen om de kasten ( en gereedschap ) zo rein mogelijk te maken <<<<.
Alleen?

Op 19 aug. 2007 schreef ik al: "Als ik die prachtige, duidelijke foto terug zie en de informatiebronnen goed heb gelezen en vergeleken met de foto, komt dat zeer goed overeen met mijn eerste vermoeden, namelijk Europees vuilbroed. Mijn advies is dan ook zo snel mogelijk opruimen die beide volken. Zorg vooral dat er geen roof op de kasten slaat"

!Piet

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door Jaap v.Popering » do 04 okt 2007, 21:36

kreydt schreef:
Naar mijn gevoel heeft alleen "KROESE" in zijn schrijfsel van 16/09 het bij het rechte eind. >>>> Opruimen en véél moeite doen om de kasten ( en gereedschap ) zo rein mogelijk te maken <<<<.
Het vervangen van de moer zal in Zwitserland zeker een aanrader zijn omdat de selectie tegen het EVB er kan meespelen. Bij ons is het EVB niet zo algemeen en kunnen de genen zich niet aanpassen aan de bacterie. Dus het zou wel een gelukstreffer moeten zijn als een nieuwe moer de juiste bio-diversiteit zou hebben tegen het EVB.


Om toch een beetje tegendraads te zijn.....
Heb je al eens aan antibiotica gedacht? Je hebt dan volgend jaar wel geen verkoopbare honing maar je volkjes leven dan waarschijnlijk nog.



kg
In Nederland is antibiotica een verboden middel en moet daarom afgeraden worden.

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Wie kent deze ziekte ?

Bericht door jjmvaningen » do 04 okt 2007, 23:24

Dirk Blanken schreef:
Probeer de ziekte te overwinnen zoals jij het zie, maar als je er volgend jaar weer last van hebt zou ik toch zeker de koninginnen vervangen.
Nadat ik in 2006 er stevig van langs heb gekregen van de EVB, heb ik dit jaar (2007) geen enkel volk met EVB, zonder ergens in 2006 een moer te vervangen (anders dan bij mij gebruikelijk de vervanging in het voorjaar 2007).
Het heeft m.i. meer met de algehele weerstand van het volk te maken, dan met een simpele moervervanging. Net als een griep; sommige mensen merken er niets van, anderen worden ziek en weer anderen bekijken na afloop het gras van de onderkant.
groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten