herfstverliezen 2011

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
vsterring
Berichten:61
Lid geworden op:zo 13 jun 2010, 21:02
Imker sinds:1989
Aantal volken:14
Bijenras(sen):BF
Locatie:Nederland
Contacteer:
Re: herfstverliezen 2011

Bericht door vsterring » ma 19 dec 2011, 17:34

Ik denk dat ik expirimenteel genoeg ben om het in dat geval eens te proberen met een blikje van tomatenpuree dat nog korter op het vuur staat... ff uit proberen in de vrije lucht zonder dat ik mijn bijen in de fik steek, om zo het effect te bekijken en dan misschien in het echt...

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Bart de Coo » ma 19 dec 2011, 18:01

Maak kleine gaatjes in het blikje, zodat de bijen er niet doorheen kunnen kruipen. De bijen worden namelijk bijzonder aangetrokken door de vlam. Als je veel wit residu overhoudt, is het waarschijnlijk niet goed gegaan. Zorg ervoor dat de afstand tussen de vlam en de onderkant van het blikje zo klein mogelijk is. Denk er daarbij om, dat de kaars wel moet blijven branden. Als je met spaarkasten werkt, dat zal wel, plaats het blikje dan bovenop de ramen. Natuurlijk heb je het bouwsel van vlam en blikje op een plankje staan, zodat je het in zijn geheel op de ramen kunt zetten. Plaats er een lege broedbak met een dekplank en een deksel overheen. Breng de schuiflade aan. Ook de vliegspleet mag je afsluiten, goed idee zelfs. Wacht vele uren voordat je het blikje verwijdert. Dat de kaars al die tijd gebrand heeft, is niet erg. Dat vinden de bijen prima, is mijn ervaring. Als je het blikje verwijdert, draag dan een P2-masker.

Denk erom dat moderne conservenblikjes vaak een coating aan de binnenkannt hebben. Vroeger hadden blikjes dat niet. En dus zei oma dat je de inhoud van een conservenblikje onmiddellijk moest op maken. Je kon geen aangebroken blikjes bewaren, omdat de binnenkant van het blikje, zodra het geopend was, begon te reageren met de lucht. Door die coating die moderne blikjes vaak hebben, is dat probleem verholpen. Maar die coating geeft met de oxaalzuurbestrijding wel ongewenste bij-effecten. Ik stel dus voor om het blikje eerste grondig schoon te branden met de gasbrander. Zet het blikje van mijn part een avondje in de open haard.

Ik ben zeer benieuwd naar je bevindingen. Ik hoop dat je de nodige tips en adviezen kunt toevoegen. Let vooral op dat residu. De temperatuur mag flink oplopen! Maar hoe doe je dat? Zoek het uit!

Werk veilig en voorzichtig. Geen fratsen a.u.b.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Bart de Coo » ma 19 dec 2011, 18:11

Er schiet me nog iets belangrijks te binnen. Ik heb dit verschillende keren geprobeerd met lattenkasten, niet in spaarkasten. Als je een kaars bovenop de ramen plaatst, dan vraag ik mij af of de bijen niet heel langzaam maar zeker rondom de vlam gaan zitten. In de lattenkasten lijkt dat op bescheiden schaal te gebeuren. Ik heb het blikje naast de raten staan en na de nodige uren zie je dan de nodige bijen op de raten zitten die zich het dichtste bij de vlam bevinden.

Wat nu als de bijen in een spaarkast massaal in die lege broedkamer gaan kruipen? Dan zijn de rapen gaar, want probeer die bijen maar weer terug te krijgen tussen de ramen. Of je wacht zeker 24 uur met het wegnemen van het blikje. Dan weet je zeker dat het kaarsje al lang is gedoofd. Als de bijen inderdaad in de lege broedbak zijn gekropen, dan zullen ze in de tussentijd al lang zijn terug gekropen tussen de ramen.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Bart de Coo » ma 19 dec 2011, 18:16

Er schiet me alweer iets te binnen. Als je spaarkasten hebt, waarom dan niet gewoon gedruppeld? Veel veiliger en sneller bovendien.

Zo, en nu ga ik aan tafel.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Hans van der Post. » ma 19 dec 2011, 23:11

Bart de Coo schreef:Er schiet me alweer iets te binnen. Als je spaarkasten hebt, waarom dan niet gewoon gedruppeld? Veel veiliger en sneller bovendien.
Zo, en nu ga ik aan tafel.
Groet, Bart
Bart je spreekt ware woorden :be2: "Gewoon druppelen!!
!Hans.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Bart de Coo » vr 23 dec 2011, 13:43

Het volgende probleem dient zich alweer aan. Ik lees net de nieuwsbrief van bijen@wur en daar wordt gezegd dat het op dit moment echt te warm is voor de druppelmethode: de tros zit niet mooi compact op elkaar, waardoor de effectiviteit van druppelen flink afneemt.

Shit.

Zou sproeien kunnen bij 10 graden celsius? Of moet ik maar op zoek naar iemand met zo'n varroxverdamper?

Groet,

Bart

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 23 dec 2011, 14:37

Ja, inderdaad.... ik wilde ook dit weekend gaan druppelen, maar met die temperaturen wordt het niks. Op weer.nl ziet het er de komende 14 dagen ook nog niet echt koud uit... Wat te doen? Kunnen we nog langer wachten, met het risico dat we te lang wachten?

Is het een optie om 's ochtends vroeg te druppelen als het net licht is en dus nog vrij fris, al is er geen vorst?

Of gaat nu gelden dat iets beter is dan niets en dan toch maar druppelen?

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Ruinerweg » vr 23 dec 2011, 16:03

Ik heb vanmiddag even bij een volk gekeken bij een tem[eratuur van ongeveer 8 graden!
De bijen zaten mooi op een tros, volgende week bij een dagtemperatuur van ongeveer 7 a 8 graden druppelen en dan s morgens rond een uur of 9!

Dit lukt zeker!

Groet,

Roel

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 23 dec 2011, 22:23

Vanmiddag nog even gekeken en beide volken leven nog :be2: De komende week in de ochtend dus druppelen.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: herfstverliezen 2011

Bericht door Hans van der Post. » vr 23 dec 2011, 23:09

Waarom moet een volk compact zitten? In de zomer druppel je toch ook een volk/zwerm zonder broed?
Die zitten in de zomer niet compact. Begrijp de tegenstrijdigheid niet.
Nu heeft een volk nog geen broed.
Dit kan over 14 dagen - bij deze temperatuur - wel anders zijn.

Zou graag de argumentatie willen lezen: "waarom compact"
!Hans.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten