oxaalzuur druppelen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0
Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door alfa vulgaris » di 24 jan 2012, 18:26

amitraz bevat naar mijn inzicht 2 benzeenringen.

Polycyclische koolwaterstoffen die bij 35gr/C zonder vuurverschijnselen uiteenvallen?
Dat lijkt mij zéér onwaarschijnlijk.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door jossmits » di 24 jan 2012, 21:06

Zie paragraaf 4 van het onderzoek waar ik hierboven naar verwees

Jos

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » di 24 jan 2012, 21:19

schepm schreef: ... Maar voor mierenzuur moet er dan wel een goede temperatuur zijn, een lage luchtvochtigheid en er moet broed aanwezig zijn. Zijn een van deze drie voorwaarden er niet dan is de behandeling niet effectief.
Voor oxaalzuur mag er geen broed aanwezig zijn.
In de vergelijking tussen mierenzuur en oxaalzuur is het zo dat mierenzuur wèl, en oxaalzuur níet in het broed doordringt.

Dat is dus iets anders dan dat er bij mierenzuur broed aanwezig móet zijn.

schepm
Berichten:10
Lid geworden op:vr 11 mar 2011, 19:15
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door schepm » wo 25 jan 2012, 07:22

Albert Stoter schreef:
schepm schreef: ... Maar voor mierenzuur moet er dan wel een goede temperatuur zijn, een lage luchtvochtigheid en er moet broed aanwezig zijn. Zijn een van deze drie voorwaarden er niet dan is de behandeling niet effectief.
Voor oxaalzuur mag er geen broed aanwezig zijn.
In de vergelijking tussen mierenzuur en oxaalzuur is het zo dat mierenzuur wèl, en oxaalzuur níet in het broed doordringt.

Dat is dus iets anders dan dat er bij mierenzuur broed aanwezig móet zijn.
Bijen@wur folder effectieve bestrijding van varroa blz 38.
ik citeer "mierenzuur is alleen effectief in volken met gesloten broed".

Wat ik geleerd heb is dat er broed aanwezig moet zijn om een dusdanige temperatuur te verkrijgen voor een effectieve verdamping.

Maar dit is wat ik geleerd heb en het komt alleen van cursussen en uit lezen. Dus het kan goed zijn dat het niet correct is.
Daar ik het niet vind kunnen dat ik dingen zou schrijven die niet kloppen, ik zou hiermee mijn mede imkers schade kunnen berokkenen en dit is niet mijn bedoeling. Zal ik voortaan vanaf de zijlijn meegenieten op dit forum en verder geen commentaar meer leveren.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bart de Coo » wo 25 jan 2012, 08:39

schepm,

Geen paniek! Dit is een forum. Dat houdt in dat je de totale vrijheid hebt om dingen op te schrijven die niet waar zijn. Dat is helemaal niet erg. Zo'n forum heeft immers een 'zelfreiningend vermogen'. Als iemand iets zegt wat niet waar is, dan is daar vast en zeker wel een of andere deelnemer om die ander daarop te wijzen. Stel je voor dat we uitsluitend dingen zouden opschrijven die waar zijn, als dat al mogelijk zou zijn. Dan is het geen forum meer maar, maar een encyclopedie. Verder is het zo, dat je dichter bij de waarheid kunt komen, door met elkaar van gedachten te wisselen.

Dus alsjeblieft, blijf schrijven. En dan word je wel eens tegengesproken inderdaad. Nou en.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door maartenkleijne » wo 25 jan 2012, 09:00

Schepm zegt: "Wat ik geleerd heb is dat er broed aanwezig moet zijn om een dusdanige temperatuur te verkrijgen voor een effectieve verdamping."
Nou dat heb ik ook geleerd heer Schepm, dus daar houd ik het bij.
gr,
m

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bart de Coo » wo 25 jan 2012, 09:32

En dan vergeet ik er nog bij te zeggen inderdaad, dat schepm misschien wel gewoon gelijk heeft.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Albert Stoter » wo 25 jan 2012, 10:03

schepm schreef:Daar ik het niet vind kunnen dat ik dingen zou schrijven die niet kloppen, ik zou hiermee mijn mede imkers schade kunnen berokkenen en dit is niet mijn bedoeling. Zal ik voortaan vanaf de zijlijn meegenieten op dit forum en verder geen commentaar meer leveren.
Dat zou jammer zijn, en volgens dezelfde redenering zou ikzelf vanaf nu hier op het forum mijn mond moeten houden, want ik zat fout.

Ik had niet in de gaten dat het niet regelrecht om het broed gaat, maar om de temperatuur van het broednest dat hier mee samen valt (en wat dus zeer zeker voor mierenzuur voorwaardelijk is).

Als ik deze fout hier echter niet neer had gezet, dan had ik dat nu nog steeds niet in de gaten gehad.

Dus ik ben blij dat ik die fout heb gemaakt, want nu weet ik weer iets beter. "Van je fouten kun je leren" is geen leeg cliché, en ik maak nog fouten zat.

Ik sluit me dus van harte aan bij Bart in diens: "Stel je voor dat we uitsluitend dingen zouden opschrijven die waar zijn, als dat al mogelijk zou zijn. Dan is het geen forum meer maar, maar een encyclopedie. Verder is het zo, dat je dichter bij de waarheid kunt komen, door met elkaar van gedachten te wisselen."

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Bouna » wo 25 jan 2012, 12:03

Wacht even, als er iets in de brochure staat wil nog niet zeggen dat het juist is geformuleerd.

Er staat inderdaad; "Mierenzuur is alleen effectief in volken met gesloten broed"
Volgens mij had daar moeten staan; "Alleen mierenzuur is effectief in volken met gesloten broed"

En er boven staat:
"Het laten verdampen van mierenzuur in een bijenvolk doodt varroamijten, doordat het ademhalingsstelsel van mijten aangetast wordt. Mierenzuur is het enige middel dat ook mijten in het broed doodt. Een effectiviteit van 95% is haalbaar, maar omstandigheden als de hoeveelheid gesloten broed en buitentemperatuur beïnvloeden de werkzaamheid."

Naar mijn mening dus ongelukkig geformuleerd.

Maar er staat niets over binnentemperatuur of luchtvochtigheid. Waar halen jullie dat vandaan? Ik heb het ook nooit eerder gelezen in een document zoals die van de WUR.

Even nog wat over oxaalzuur vs mierenzuur. van Mierenzuur is bekend hoe het werkt, de ademhaling van de mijt gaat naar de knoppen en de mijt zelf sterft daardoor. Dat geld oa voor de Varoa, wasmot en tracheemijt. Dus een zeer efficiënt middel tegen verschillende kwalen. Oxaalzuur daarentegen is nog niet exact over bekend wat het nou precies doet, maar de mijten leggen het af als ze er mee in aanraking komen. Daarom behandelen we met oxaalzuur de bijen als ze zo dicht mogelijk op elkaar zitten zoals in de winter (druppelen) of in een zwerm (sproeien). De bijen poetsen zichzelf en elkaar schoon waardoor de bijen en dus ook de mijten op de bijen aanwezig, in aanraking komen met het oxaalzuur. Zolang er broed aanwezig is, kunnen er ook mijten in de cellen zitten en komen dus niet in aanraking met het oxaalzuur. Sterker nog, het broed zelf mag niet in aanraking komen met oxaalzuur. Het is te schadelijk voor het broed zelf.
Daarom het verschil in werking op basis van broed of geen broed.

Bouna

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: oxaalzuur druppelen

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 25 jan 2012, 12:16

De stelling dat er voor oxaalzuur geen broed aanwezig mag zijn lijkt me ook niet juist. In de winter kan je i.v.m. de verdamping alleen oxaalzuur gebruiken. Als je in een zachte winter als deze toch wat broed hebt hoeft dat naam mijn idee niet te betekenen dat je geen oxaalzuur kunt gebruiken. Het is alleen minder effectief, omdat het de mijten in het broed niet doodt. Als je hierdoor uiteindelijk 80% van de mijten doodt, heb je toch altijd een beter uitgangspunt voor het voorjaar dan dat je niets doet en 100% mijten overhoudt.

Of denk ik nu helemaal verkeerd?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten