2015: weinig varroa!?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:
Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Hans van der Post. » do 01 okt 2015, 21:54

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dag Hans,
ik ken Beebreed. Ik heb zelf ook KI-koninginnen hiervan.
Op zich mag je wel bestrijden toch hierbij? Tenminste ik ken teststands en die bestrijden intensief volgens mij. gr.
Dit begrijp ik niet je hebt varroa tolerante moeren en dan ga je de varroa bestrijden? Je zou juist moeten kijken welke moeren volken voorbrengen die zelf de varroa in de hand kunnen houden. Dit is toch het doel naar waar wij streven :!: :whistle:
!Hans.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 01 okt 2015, 23:16

Hans,

ik had een hele goede KI moer uit 2013, maar verspeeld in een Jenter-raam :( . Nog wel een beetje van na kunnen telen vorig jaar.
Dit jaar dan weer een aantal BB KI-moeren aangeschaft. Hiervan nog niet na kunnen telen.....Als alles goed gaat dan zou ik pas die BB-moeren kunnen inzetten en testen in de winter van 2016-2017 en 2017-2018 en 2018-2019. Zucht. Overigens ben ik nog overtuigd dat die moeren echt tolerant zijn.

gr.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door joselito » vr 02 okt 2015, 08:09

Jelte Pieter Dijkstra schreef: 2) Het hebben van veel mijten kan ook juist een grotere tolerantie betekenen voor virussen.
Of gewoon geluk, vorig jaar heb ik twee kasten verzorgd die op een domein van 150 ha stonden. Het jaar voordien had iemand daar 2 zwermen elk in een kast neergezet en er verder niets meer aan gedaan. De eigenaar van het domein vroeg me om de kasten te beheren.
Al van in de lente zag ik regelmatig mijten op de bijen. Eind juni maakte ik dan van beide kasten een vlieger met de oude koningin zodat ik dadelijk kon behandelen. De bodemplank lag letterlijk vol met mijten en toch waren er nog geen andere tekenen van virusziekten. De broedafleggers heb ik 3 weken later behandeld en hier hetzelfde, minstens een paar duizend mijten. Toch zijn alle vier de volken perfect door de winter gekomen.
Volgens mij waren de bijen, alhoewel kwetsbaar nog niet besmet met andere ziekten omdat ze daar ver verwijderd van andere bijen stonden.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 25 okt 2015, 17:57

Bij sommige volken vallen er toch nog steeds (veel) mijten! In bepaalde productievolken zijn er nu 1000den gevallen (een enkel volk ca. 5000). Dat vind ik erg veel. 2015 weinig varroa!? moet toch met een neen worden beatwoorden. In de meeste volken zit nog veel bijen en ze zullen het denk ik ook wel halen, op een enkel volk na. Ik ben wel heel benieuwd wat er nu in de winter nog aan mijten zal vallen! Hopelijk gaat het binnenkort snel eens een weekje vriezen. Dan zal het snel gedaan zijn met het broed en kunnen we de mijten bestrijden.

gr.
JP

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door joselito » zo 25 okt 2015, 18:32

De uitdaging is hier om het aantal mijten zo ver mogelijk terug te brengen. De volken die ik behandeld heb via broedafname lijken in goede conditie.
Ik heb dit jaar geleerd dat ik niet bang moet zijn om een keer meer te behandelen met het verdampen van oxaalzuur in plaats van te denken dat alles wel goed zal gaan. Dus eind november krijgen ze nog een behandeling en afhankelijk daarvan nog één eind december.
Een vriend van mij heeft dit in het afgelopen jaar gedaan en toen hij dit jaar een zwerm behandelde vielen er slechts een paar tientallen mijten.
Als ze moeten beginnen met weinig mijten, worden de mijten nooit de baas.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Tieme » ma 26 okt 2015, 08:55

Beste mensen,

Er wordt gewerkt aan varroatolerantie. Dit wil nog niet zeggen dat het bereikt is.
We zien wel dat in de volken (de een hogevarroateeltwaarde hebben, niet alle dus) de varroa zich minder snel ontwikkelt. Maar helemaal Varroateolerant zijn de volken nog niet. Je moet er wel achter zien te komen hoe de varroa zich ontwikkelt (door tellen). Op basis van de besmetting kun je dan besluiten om al dan niet te behandelen.

Niet behandelen omdat het beebreedvolken zijn, kan je de volken kosten.

Groeten,
Tieme

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door buzzer » ma 26 okt 2015, 09:38

Even een kleinigheidje..... zou er niet gewerkt moeten worden aan varoa-IN-tolerantie????? Varoatolerante volken zouden juist de mijten tolerenen dus accepteren.... :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Tieme » ma 26 okt 2015, 09:58

Nee,

Intolerant zijn ze al. Gooi er varroa bij en ze gaan dood.
Er moet gewerkt worden aan resistentie. Daar zijn nu de eerste stappen voor gezet. Zie website Arista Beeresearch
Ik ben benieuw wanneer het zo ver is en hoe de volken zijn die resistentie vertonen....

joselito
Berichten:2015
Lid geworden op:ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds:1979
Aantal volken:20
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Helchteren, België
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door joselito » ma 26 okt 2015, 10:51

Tieme schreef: Er wordt gewerkt aan varroa tolerantie
Dat is mooi maar tot het zover is blijf ik mijn bijen toch behandelen. Ik heb ondervonden dat als de bijen eenmaal geplaagd worden door de verdwijnziekte het niet zo eenvoudig is om er weer vanaf te geraken. Dus mijn motto nu is 'beter voorkomen dan genezen'.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: 2015: weinig varroa!?

Bericht door Tieme » ma 26 okt 2015, 11:22

Inderdaad

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten