Tros komt los van het voer en verhongerd

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Re: Tros komt los van het voer en verhongerd

Bericht door heidecap » za 07 jan 2006, 15:33

Kroese schreef: Wat wel erg opviel, was dat in November en December bij temperaturen van rond de 0-5 graden er dode bijen op de tegels voor de kasten en op de vliegplanken lagen. Dit waren geen bijen die er door het volk uitgesleept zijn. Daar was het te koud voor. Deze bijen zijn van de tros afgevallen, en zelf naar buiten gelopen. Vervolgens verkleumde ze op de vliegplank en op de tegels voor de kast. Als je deze bijen verzamelde , en in de warmte van het huis bracht kwamen er vele weer in beweging.
Die bijen zien er niet afgeleefd uit, maar ze zijn slap en krachteloos. Sommige probeerden nog te vliegen. Mijn vermoeden is eerder dat ze lijden aan het APS verlammings virus, dan aan nosema.
Hennie, dit heb ik ook.
De bijen zien er op zich volgroeid en vet genoeg uit maar lijden duidelijk aan APV. Ze liggen tot zeker 2 meter van het vlieggat. Hier zijn ze zelf naartoe gekropen.
Wacht, ik loop even naar m'n dakterras en maak een plaatje van wat je bedoeld :

Afbeelding

Afbeelding

Maar APV is op zichzelf toch ook een wel veel voorkomende ziekte, die zich juist bij een behoorlijke varroa-besmetting manifesteert.
Maar of daar nou hele volken aan ten gronde gaan ?

Ria, wat jij vertelt over nosema klinkt heel plausibel.
Het betreffende volk heb ik voorzien van een nieuwe moer in september en toen eigenlijk verder met rust gelaten.
Pas toen ik oxaalzuur wilde druppelen ontdekte ik de sterfte. Ik vermoed dat het volk het ergens in november begeven heeft.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten